BMW e46 330i Electronisch defect
Geplaatst: 28 dec 2013, 22:23
Hallo Iedereen,
Ik kwam er net echter dat er iets goed mis is met mijn E46 330i, hij wil nu kort gezegd niet meer starten.
Het begon vermoedelijk eergisteren, ik was toen voor de eerste keer met mijn 330i in Duitsland en wilde hem een keertje uitproberen boven de 200 km/h, ik ging tot ongeveer 210 km/h omdat dit werd aangeraden als max met mijn huidige winterbanden. Ik heb echt maar 1 a 2 sec 210 gereden en toen moest ik alweer afremmen voor de afslag.
Anyways, toen ik de afslag afreed viel me op dat de lampjes van accu, traction control, handrem en DSC aan het branden waren. Op dat moment dacht ik dat er gewoon even iets in de war was geraakt door de hoge snelheid ofzo. Dus ik had de auto even uitgedaan en daarna weer aan en toen waren de lampjes gelukkig weer uit en leek alles weer normaal te functioneren, wat ons wel opviel was een rare geur in de auto, echter niet de "gewone" geur van verbrand rubber ofzo, het rook echt als doorgebrande elektronische componenten.
Hierna ben ik gewoon naar huis gereden en leek er niets aan de hand tot dat ik net de auto voor het eerst weer gebruikte sinds ik terug kwam van Duitsland. In eerste instantie was er niets aan de hand, hij startte goed en reed vervolgens naar het dorp, hier heb ik hem toen even uit gehad en toen ik hem weer probeerde te starten begonnen de problemen. Hij wilde dus niet starten: het bekende knipperen van de lampen als je probeert te starten.
Gelukkig had ik 2 vrienden bij de de auto hebben aangeduwd en op deze "analoge" manier startte die meteen na dat ik hem in de 1e versnelling gooide. Wat hierna echter raar was dat alle elektronica net zo slecht / niet functioneerde als voordat ik de motor had gestart. Uiteraard deed de xenon het niet en moest dus in het donker met af en toe aan en uit knipperende stadsverlichting naar huis rijden, het was gelukkig maar 5 min. Ook schokte de auto op bepaalde momenten als ik in zijn 2 rond de 3k toeren kwam (ben niet in zijn 3 of harder dan dat gegaan omdat ik niets zag).
Wat raar was was dat de auto geen voeding leek te krijgen toen de motor aan was. Een tijdje geleden was mijn accu ook kapot en toen kon ik de auto ook niet meer starten, maar als ik hem dan eenmaal aan had met aanduwen of startkabels werkte de auto wel weer gewoon perfect omdat die gewoon stroom kreeg van de dynamo maar nu werkte echt helemaal niets meer.
Wat denken jullie dat hier mis kan zijn, dynamo defect. Zou het kunnen dat deze is doorgebrand door de hogere snelheid ook al was het maar een paar seconden?
ik heb net overigens de accu even opgemeten met voltmeter en deze geeft op het moment rond de 11,5 volt.
(dit is overigens gloednieuwe accu van maandje oud)
Bedankt alvast voor de reacties.
Ik kwam er net echter dat er iets goed mis is met mijn E46 330i, hij wil nu kort gezegd niet meer starten.
Het begon vermoedelijk eergisteren, ik was toen voor de eerste keer met mijn 330i in Duitsland en wilde hem een keertje uitproberen boven de 200 km/h, ik ging tot ongeveer 210 km/h omdat dit werd aangeraden als max met mijn huidige winterbanden. Ik heb echt maar 1 a 2 sec 210 gereden en toen moest ik alweer afremmen voor de afslag.
Anyways, toen ik de afslag afreed viel me op dat de lampjes van accu, traction control, handrem en DSC aan het branden waren. Op dat moment dacht ik dat er gewoon even iets in de war was geraakt door de hoge snelheid ofzo. Dus ik had de auto even uitgedaan en daarna weer aan en toen waren de lampjes gelukkig weer uit en leek alles weer normaal te functioneren, wat ons wel opviel was een rare geur in de auto, echter niet de "gewone" geur van verbrand rubber ofzo, het rook echt als doorgebrande elektronische componenten.
Hierna ben ik gewoon naar huis gereden en leek er niets aan de hand tot dat ik net de auto voor het eerst weer gebruikte sinds ik terug kwam van Duitsland. In eerste instantie was er niets aan de hand, hij startte goed en reed vervolgens naar het dorp, hier heb ik hem toen even uit gehad en toen ik hem weer probeerde te starten begonnen de problemen. Hij wilde dus niet starten: het bekende knipperen van de lampen als je probeert te starten.
Gelukkig had ik 2 vrienden bij de de auto hebben aangeduwd en op deze "analoge" manier startte die meteen na dat ik hem in de 1e versnelling gooide. Wat hierna echter raar was dat alle elektronica net zo slecht / niet functioneerde als voordat ik de motor had gestart. Uiteraard deed de xenon het niet en moest dus in het donker met af en toe aan en uit knipperende stadsverlichting naar huis rijden, het was gelukkig maar 5 min. Ook schokte de auto op bepaalde momenten als ik in zijn 2 rond de 3k toeren kwam (ben niet in zijn 3 of harder dan dat gegaan omdat ik niets zag).
Wat raar was was dat de auto geen voeding leek te krijgen toen de motor aan was. Een tijdje geleden was mijn accu ook kapot en toen kon ik de auto ook niet meer starten, maar als ik hem dan eenmaal aan had met aanduwen of startkabels werkte de auto wel weer gewoon perfect omdat die gewoon stroom kreeg van de dynamo maar nu werkte echt helemaal niets meer.
Wat denken jullie dat hier mis kan zijn, dynamo defect. Zou het kunnen dat deze is doorgebrand door de hogere snelheid ook al was het maar een paar seconden?
ik heb net overigens de accu even opgemeten met voltmeter en deze geeft op het moment rond de 11,5 volt.
(dit is overigens gloednieuwe accu van maandje oud)
Bedankt alvast voor de reacties.