tom_il schreef:Niet duidelijk of het hier om een diesel gaat of benzine maar ik ga er dan maar vanuit dat het een diesel is.
Yeps het is een diesel!
tom_il schreef:In de Pre-LCI, de jouwe dus Berline zit een 2.5L . Dit zou je moeten weten daar dit op je inschrijvingsbewijs staat en je daar ook de belasting voor betaald. In de LCI zit idd een 3L , wat idd een toegeknepen 530d is.
Wat is een LCI en een Pre-LCI?? Dat is al de eerste vraag en de tweede.. ik weet idd dat de mijne op papier 2.5L is.
tom_il schreef:Dit word continue gedaan. Bv de 116d /118d /120d /123d zijn allemaal 2L motoren .
En wat is daar de reden van eig? Want al bij al.. is het toch wel een vorm van 'oplichterij' dan? Zal maar zwijgen van 'schriftvervalsing'?!
tom_il schreef:De tijd is al lang voorbij dat je de motorinhoud kan aflezen aan de type aanduiding. Zowel bij mercedes als bij BMW.
Awel hier zeg je het toch zelf dat de tijd al lang voorbij is dat je de motorinhoud kunt aflezen van de type aanduiding.. : dus waarom zeg je dan van dat ik zou moeten weten 'want het staat toch op mijn inschrijvingspapier'.. .
tom_il schreef:Bv in de huidige F10/F11. De eerste 525d was een 3L , daarna is deze vervangen geweest door een 2L.
De huidige 328i is ook een 2L en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan

.
535d is een Bi-Turbo 3L , 316d , 318d, 320d zijn 2L motoren.
550d F10/F11 is een Tri-Turbo 3L.
Amai.. wat een soep!! Vraag me dus wel echt af wie er ECHT 'baat' bij heeft?? De fabrikanten of de kopers? Of allebei mss? De overheid wordt hier precies toch wel 'opgelicht' want wij betalen dus wel minder taks dan we eig moeten? Och ja we betalen al genoeg dus laat het maar zo zijn.
Knakkel schreef:Ik heb er eens over zitten lezen hoe dat in België gaat met die belastingen ...
Als ik het dus goed begrijp betaal je voor een 525d pre-LCI minder als voor een 525d LCI (vanwege de 3l) ??
Nu met de nieuwe regeling komt het eig voordeliger uit voor de grotere motoren.. . Als ik mijn auto die ik 2 jaar geleden had gekocht nu had gekocht had ik iets van ±200€ minder inschrijvingstaks betaalt dat je maar éénmaal moet betalen: de "BIV". De jaarlijkse taks blijft zelfde.
tom_il schreef:Knakkel schreef:Ik heb er eens over zitten lezen hoe dat in België gaat met die belastingen ...
Als ik het dus goed begrijp betaal je voor een 525d pre-LCI minder als voor een 525d LCI (vanwege de 3l) ??
idd, de reden waarom ik een pre-LCI wou. Verschil is +/- 200euro per jaar. Ook de inschrijvingtaks was een heel stuk minder alsmede de verzekering. Heb door een pre-LCI te kiezen +/- 1200 euro bespaard bij aanschaf. Had ook liever de 3L maar zoveel had ik er nu ook niet voor over. Ondertussen is de inschrijvingstaks hervormd en op gedeeltelijk basis van CO2 met en ingewikkelde formule.
Grote motoren worden in belgie enorm afgestraft, bv voor een +4L betaal je jaarlijks bijna 2000Euro.
Ik dacht ook dat het nu meer was maar het is juist omgekeerd Tom je zit fout. Nu betaal je meestal minder voor grotere motoren... ,aré de mijne toch want heb het berekend op de officiële site van de overheid en ik heb wat geknoeid met de inschrijvingsdatum en heb 2 jaar later gepakt dan ik die gekocht heb en zou dan iets van ±200€ minder moeten betaald hebben!! Dju!!! Had ik maar even gewacht!
Hier is de site! Je kunt chassisnr. en alles ingeven en systeem weet dan direct alle gegevens! Prul dan een beetje van met de aankoopdatum dus JOUW inschrijvingsdatum en niet de allereerste inschrijving van die auto en dan kun je perfect zien wat het verschil is/was met de oude wetgeving:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... f16#/q/top
Is echt wel handig hoor!!
Knakkel schreef:Ach ja betalen moet je toch... autorijden is pijn lijden.
Hahaah!!! Idd man zo denk ik er ook over hoor!! Het is 'pijn lijden' maar toch kun je niet zonder.. maar ja je kunt wel een klein zuinig auto'tje halen dan ga je wel bezuinigen maar wat heb je dan?? Een 'wijvenauto'?
Knakkel schreef:Wat is eigenlijk de inschrijvingstaks?
edit:
google vond het binnen 0,0003 seconden
Maare dat is serieus geld wat je moet betalen zeg! Nu snap ik dat het voor de gewone sterveling bijna niet te doen is, ondanks dat de brandstof iets goedkoper is als bij ons. Niet leuk.
Snap het niet.. van welke auto heb je inschrijvingstaks berekend en hoeveel kwam je uit?
Ik zal het hier eerlijk zeggen.. toen ik men auto 2 jaar geleden gekocht had heb ik iets van ±700 inschrijvingstaks/BIV betaald en nu heb ik berekend op die site en het is iets van nog geen ±500.
tom_il schreef:ja dat klopt, die 2000 euro is jaarlijks, inschrijvingstaks was voor een 4L (of +156Kw) in het oude systeem. 5000Euro als hij nieuw was en nog altijd 3000euro als hij 4jaar is. Nu met het oude systeem is dit allemaal een heel stuk moeilijker geworden.
Nu begrijp je mijn reaktie in dit topic :
viewtopic.php?f=124&p=494017#p493461
Je zit verkeerd! Nu met de nieuwe systeem is het voordeliger geworden voor de grotere motoren. Ik kon het ook niet geloven maar het is zo!!
Als je het niet geloofd vraag het aan je verzekeraar EN.. beste van al is.. probeer die site die ik gegeven heb!! Daar kun je PERFECT op berekenen hoeveel je moet betalen!