Pagina 1 van 1

Motor en achterbrug probleem

Geplaatst: 22 sep 2013, 19:45
door AlbertM3
Hoi,
Ik heb een 2 tal problemen met mijn M3 uit 2001.
1: Motorprobleem, wat zich echter niet continu voordoet.
Koud start-ie direct, maar soms met zeer onregelmatig, sterk variabel stationair toerental. Knallen uit uitlaat bij gasgeven
En slaat soms af. Start daarna toch ook weer onmiddellijk. Wanneer hij op temperatuur is word het beter maar het probleem is kennelijk toch niet helemaal temperatuur gerelateerd want op bedrijfstemperatuur wil hij ook nog wel eens afslaan. Maar de onregelmatige loop is dan wel verdwenen.
Echter: een paar dagen later is het probleem weer verdwenen. En komt later weer terug, etc.
Diagnose geheugen uitgelezen: niks.

2: In bochten hoor ik een moeilijk te omschrijven geluid aan de achterzijde.
Klinkt wat dreunend, zoemend. Niet alleen als je wat harder rijd maar ook stapvoets.
Bijvoorbeeld wanneer ik hier de oprit op rijd en de auto wat schommelt, in en uit veert dus.
Iemand ervaring met deze problemen?

Groet, Albert.

Re: Motor en achterbrug probleem

Geplaatst: 22 sep 2013, 20:50
door vang
motorprobleem: mijn 1e indruk: het kan door te weinig draaien of te lichte belasting worden veroorzaakt. Keertje de grens over en de A31 'testen' zal in ieder geval je blok van binnen weer 'schoon' maken.

tav je zoemende/dreunende geluid: controleer lagers en differentieel eens.

Re: Motor en achterbrug probleem

Geplaatst: 23 sep 2013, 17:37
door AlbertM3
Ok, dat 'testen' is eenvoudig uit te proberen. Zou kunnen dat dit een mogelijke oorzaak is want veel kilometers maakt-ie niet. Is echt voor zon en feestdagen. En in de winter heeft-ie vrij.
Voor woon werkverkeer heb ik een andere auto...

Het geluid komt niet van de lagers zoals het lijkt. Heb wel aan het diff gedacht, maar wel moeilijk om dat te controleren. Eigenlijk zou je hem moeten openen vrees ik?

Gr, Albert

Re: Motor en achterbrug probleem

Geplaatst: 23 sep 2013, 20:30
door vang
als je gelegenheid hebt om je wagen eens op de brug te zetten, kan je vrij gemakkelijk controleren hoe je diff eraan toe is. De ingaande flens en beide uitgaande flenzen op speling controleren kan je zo doen, met de hand en zonder speciaal gereedschap. Als je hier al met de hand speling op voelt, is het erg waarschijnlijk dat je de oorzaak van het bijgeluid hebt gevonden. Makkelijkste oplossing: een nieuw / vernieuwd differentieel eronder.

Als je toch aandacht besteedt aan je diff; controleer dan ook gelijk de homokineet op de cardanas op speling en de beide aandrijfassen. Aandrijfassen van een M hebben ook een beperkte levensduur...