Pagina 1 van 2
CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte acc sensor
Geplaatst: 07 jul 2013, 17:42
door lekkerwijf1
Heren, zoals gezegd mijn active cruise control camera/radar is kapot gegaan waarschijnlijk door steenslag. Ik heb nu een 2e hands gekocht omdat een nieuwe zeer prijzig is. De specialisten melden mij dat er bij een gebruikte camera/ radar het chassisnummer gewijzigd moet worden en dat deze opnieuw ingeleerd moet worden. Nu de vraag: waar en hoe kan ik het chassisnummer wijzigen ? En hoe leer ik de nieuwe camera in. Programmeren kunnen wij zelf,wij zijn voorzien van een kabel. Wie helpt mij uit de brand.....
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 07 jul 2013, 20:22
door montana81
De nieuwe Camera moet geijkt worden aan de auto. Dit gebeurt met een deeltje uitlijn apparatuur die op de velgen geplaatst wordt om zo een lood rechte lijn langs de auto te krijgen. Vervolgens wordt er een spiegel voor de auto gezet en kijkt het oog naar zichtzelf en verteld via de tester hoe hij gesteld moet worden. Ik denk niet dat dit te doen is zonder speciaal gereedschap.
Het coderen weet ik niet helaas.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 08 jul 2013, 12:50
door lekkerwijf1
Bedankt voor jouw reactie, het eiken moet ik dan laten doen.
Wie kan mij vertellen hoe het chassisnummer opnieuw in te voeren in een gebruikt onderdeel
@ moderator: ik zie tot.mijn grote verbazing 3 keer hetzelfde topic heb geopend.. zouden de topics zonder reactie verwijderd kunnen worden
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 09 jul 2013, 23:02
door lekkerwijf1
zie zoveel mensen met verstand van coderen.... Niemand die mij verder kan helpen ?
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 10 jul 2013, 06:59
door henri.thijssen
Oke - poging 1
(heb je trouwens zelf toll32 en ncs etc?)
NCS
NIVI module laden (expert mode - en dan even kijken welke .prg file (ik gok NIVI_65.PRG) hij laad.
F1 – F3 – kies auto – OK – F6
F4 – "NIVI" OK
F2 – Code index iets (ik weet ff niet uit hoofd zo)
Ook meteen VIN bovenaan kopiëren of opschrijven (zit namelijk een controle getal bij)
in NCS zit overigens ook optie FG_Schreiben , maar dit werkt niet altijd op elke module (Write protection)
Tool32
de betreffende .prg file laden (F3)
fg_schreiben opzoeken
in argumentbox, het gekopieerde VIN plakken, en dan dubbel klik op fg_schreiben.
Je zou ik kunnen proberen in NCS - gewoon simpelweg even in expert modus (dus niet met een .man) het SG opnieuw kunnen coderen.
F1 – F3 – kies auto – OK – F6
F4 – "NIVI" OK
F2 – SG_CODIEREN – OK – F3
Ik weet dat dit op bepaalde onderdelen wel gewoon kan werken, zonder de VIN aan te passen
Misschien dat je hiermee al een eindje op weg komt
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 11 jul 2013, 18:17
door lekkerwijf1
Ik heb zelf alle software, waaronder tool32 en NCSexpert
Bij NCSexpert loop ik vast bij "NIVI" ok, want daar staat bij mij Process Ecu.
(Wellicht dat dit ligt dat ik expert mode er niet tussen heb staan.)
Als ik iig verder probeer te gaan met Tool32 zit er bij de betreffende NIVI.prg geen fg_schreiben in maar alleen c_fg_schreiben maar dit lijkt mij iets anders.
Hoop dat je me verder kunt helpen.
* Na wat verdere research ben ik dit filmpje tegengekomen:
http://www.youtube.com/watch?v=GtYjET5bMM8
Hier wordt gebruik gemaakt van WinKFP, die ik zelf ook heb. Maar als ik dan naar komfortmodus ga en dan F3 (zusb update) doe er geen module of iets staat.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 11 jul 2013, 19:18
door henri.thijssen
voor Winkpf moet alle geupdates zijn.
er is hier overigens een handog tooltje voor (goolge maar BMW Coding Tool'
als je de Daten files hebt, en dan ff source aangeeft update alles in een keer'
c_fg_schreiben is ook wat ik bedoelde
in NCS. als je NIVI hebt gekozen.
F1 – F3 – kies auto – OK – F6
F4 – "NIVI" OK oftwel de laatste process ECU. en daarna op F2 en da zie je staan dcodier index. Maar maakt eignelijk niet uit ook, als pak je read ecu, dan zie in het scherm ok al welke hij gebruikt
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 11 jul 2013, 21:37
door gk5
De camera/radar moet u opnieuw kalibreren.Dat kan alleen met DIS of ISTA.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 15 jul 2013, 19:33
door zino1976
Nivi is toch van de night vision camera?
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 15 jul 2013, 21:16
door henri.thijssen
Uhhh. inderderaad. sorry maar 1/2 gelezen. Ik zag camera, en dacht denk ik meteen aan nightvision
Maar is dit toevallig dezelfde camera?
Kan me niet echt voorstellen als je active cruise control en nightvision hebt, je 2x cameras hebt. Zou omslachtig zijn lijkt mij.
Active cruise control = ACC volgens mij. dus zal het wel iets van ACC. PRG zijn
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 15 jul 2013, 21:50
door gk5
montana81 schreef:De nieuwe Camera moet geijkt worden aan de auto. Dit gebeurt met een deeltje uitlijn apparatuur die op de velgen geplaatst wordt om zo een lood rechte lijn langs de auto te krijgen. Vervolgens wordt er een spiegel voor de auto gezet en kijkt het oog naar zichtzelf en verteld via de tester hoe hij gesteld moet worden. Ik denk niet dat dit te doen is zonder speciaal gereedschap.
Het coderen weet ik niet helaas.
Dat klopt.
Geen coderen nodig.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 15 jul 2013, 22:14
door zino1976
henri.thijssen schreef:Uhhh. inderderaad. sorry maar 1/2 gelezen. Ik zag camera, en dacht denk ik meteen aan nightvision
Maar is dit toevallig dezelfde camera?
Kan me niet echt voorstellen als je active cruise control en nightvision hebt, je 2x cameras hebt. Zou omslachtig zijn lijkt mij.
Active cruise control = ACC volgens mij. dus zal het wel iets van ACC. PRG zijn
Night vision camera zit aan de bestuurderszijde links en het radaroog van de acc zit aan de bijrijderszijde.
Radaroog acc is een donker bolletje en de nivicam is een soort bolletje maar met een vlak lensje in het middelste.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 22 sep 2013, 19:52
door lekkerwijf1
Bedankt voor alle info,
Ik heb contact gehad met mijn bmw specialist en mijn bmw dealer.
Beide melde ze mij een maatregelenplan uit te gaan voeren.
Er werd mij ook verteld dat het mischien niet zou gaan werken.
Wel moet de auto inderdaad gekalibreerd worden met spiegels.
Maar mijn dealer zit momenteel met een verbouwing.
En mijn specialist heeft de spiegels niet (schijnt speciaal te zijn) ?
Wat ik mij nu afvraag is, waarom praat altijd iedereen over een maatregelenplan als er iets veranderd of gewijzigd moet worden.
Er moet toch weer 200 euro afgetikt worden om te updaten en dan de rest nog zoals kalibreren.
Bij mijn weten is de update onzin voor een 2e hands infrarood camera te installeren.
Heeft iemand nog adresje in overijssel voor het kalibreren met spiegels etc ? of iemand die mij op het forum verder kan helpen.
De dealer wil van alles proberen met een 2e hands camera maar hij geeft geen garantie dat het gaat werken.....
Dit zit mij erg dwars en het lijkt of hun niet weten waar ze mee bezig zullen gaan.
Nu heb ik ook nog een heel andere vraag.
Ik heb een kantelende spiegel als ik mijn auto in de achteruit zet.
Alleen heb ik bij deze de derde e60 dat de spiegel te ver doorkantelt en dat ik bij de achterdeur kijk en mn achterwiel niet eens meer zie,
Wie heeft hier antwoordt op.
Volgens mij moet er wel iets te coderen zijn dat deze minder ver kantelt
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte onderdelen
Geplaatst: 22 sep 2013, 20:10
door tom_il
Vraag nogal tegengekomen ivm te ver kantelende spiegels. Blijkt niet gecodeerd of gewijzigd te kunnen worden.
Re: CODING : chassisnummer wijzigen gebruikte acc sensor
Geplaatst: 29 sep 2013, 19:59
door lekkerwijf1
Heren bedankt voor alle reacties,
Ik heb het chassisnr gewijzigd in het gebruikte onderdeel via de bmw kabel.
Toen werkte de sensor nog niet en melde de bmw dealer en specialist dat ik een maatregelen plan van 200 euro (UPDATE) moest plus een intialisatie/kalibratie.
Dit alles bleek niet nodig. want na gister een ritje gereden te hebben en voor de lol de cruise schakelaar ingeduwd te hebben werkte alles weer zoals het hoort.
Ik ben super blij
@ tom bedankt voor je reactie,
Ik vond het nogal vreemd, ik heb nml drie maal een e60 gehad en bij deze kantelen ze verder dus ik denk mischien is dat te coderen met een aantal standen..
Ik ben het zelf nog niet tegengekomen dus ik hoopte op iemand van hier.
Helaas daar moet ik dan maar mee leren leven haha.