Pagina 1 van 2

Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 10:28
door tikkie
Steeds vaker bij een stoplicht zet ik de automaat in de stand N, of als de weg helt, in de P-stand. Ik vraag mij af: is dit regelmatig schakelen schadelijk voor de bak? Gaat het ten koste van de duurzaamheid?

Voordeel lijkt mij dat er een lager brandstofverbruik is, nog los van het praktische punt dat je voet niet op de rempedaal hoeft te rusten. Ook las ik wel eens dat dit frequent remmen bij stilstand niet goed zou zijn voor de remschijven.

Kortom, vanuit technisch oogpunt: wat is beter?

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 10:37
door tom_il
Naar N schakelen vraagt idd een schakeling van de automaat.
ik zet hem in N alleen als ik weet dat ik langere tijd stilstaan. ik zou het niet doen voor korte stilstanden.
P zou ik niet doen, diegene die achter jou staat ziet je achteruitrijlichten even aangaan daar je door R moet, wat nogal bizar is voor hem. Ook gebruik ik de automaat niet graag op een helling om hem stil te laten staat, ik doe dit altijd samen met de handrem, zodat de handrem hem houd en niet de automaat.
Zie het probleem niet bij remmen instilstand.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 10:46
door tikkie
Thx. Het punt van de achteruitrijlichten gaat bij de LCI niet op, door een simpele druk op de knop bovenop de joystick gaat de bak meteen in de P-stand zonder eerst langs R te gaan..

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 11:22
door Marcel RSD
In de 523 steptronic die ik had zette ik hem altijd in N. Met aangetrokken remmen kan de warmte van de blokken alleen weg via de schijf en is de kans op kromtrekken dus aanwezig. Nadat mij dat 1 x is overkomen aheb ik me aangelerd om hem in N te laten staan. Ook wordt je automaatkoppeling minder belast.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 11:43
door tom_il
Marcel RSD schreef:In de 523 steptronic die ik had zette ik hem altijd in N. Met aangetrokken remmen kan de warmte van de blokken alleen weg via de schijf en is de kans op kromtrekken dus aanwezig. Nadat mij dat 1 x is overkomen aheb ik me aangelerd om hem in N te laten staan.
Ah daar had nog niet aan gedacht.
tikkie schreef:Thx. Het punt van de achteruitrijlichten gaat bij de LCI niet op, door een simpele druk op de knop bovenop de joystick gaat de bak meteen in de P-stand zonder eerst langs R te gaan..
En hier ook niet aan :)

Marcel RSD schreef: Ook wordt je automaatkoppeling minder belast.
Dit is idd de reden waarom ik het doe.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 17:33
door JzAero
Het vasthouden van de rem is inderdaad schadelijk voor de remmen, zeker als je een sportieve rijder bent. Zolang je dat kort doet is het geen probleem, maar bij langdurig vasthouden kan de warmte inderdaad niet gelijkmatig weg waardoor hij krom trekt. Ik heb geen automaat, maar bij mij zijn er ook schijven lichtkrom gegaan door deze reden.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 17:44
door Patrickk
Ik rij al vanaf 2000 BMW en vanaf 2005 automaat en mijn vader rijd al vanaf 2000 automaat en wij hebben nog nooit een kromme schijf gehad.
Daar zittem ook stukken autobahn bij met hard remmen.
Wel altijd ongeveer 10-15 km voor aankomst rustig uitrijden/aflkoelen.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 10 mei 2013, 21:17
door tikkie
Los van de remmen, is het nu ongunstiger voor de bak of niet?

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 11 mei 2013, 10:52
door Lowkey
Volgens die monteur van ZF in dortmund kun je beter in D laten staan. Anders moet de bak steeds los -en aankoppelen, slijt meer van. In D koppelt de bak automatisch al los van de aandrijflijn als je stilstaat waardoor de koppelomvormer weinig belast wordt en brandstof bespaard wordt (neutral idle control).

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 11 mei 2013, 11:27
door tom_il
Lowkey schreef:Volgens die monteur van ZF in dortmund kun je beter in D laten staan. Anders moet de bak steeds los -en aankoppelen, slijt meer van. In D koppelt de bak automatisch al los van de aandrijflijn als je stilstaat waardoor de koppelomvormer weinig belast wordt en brandstof bespaard wordt (neutral idle control).
Dat is wat ik ook gelezen heb, maar je voelt hem toch wel degelijk "trekken" als je de rem maar een klein beetje lost.
Vandaar dat ik hem toch in N zet als ik lang stilstaan. Met de remmen verwacht ik zelf minder problemen in normale omstandigheden.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 11 mei 2013, 20:35
door Lowkey
Bij mij trekt hij ook behoorlijk bij voet op de rem maar het blijkt nu dat bij mij NIC uitgeschakeld is.
Ik zal eens proberen hoe dit in te schakelen en of er dan verschil is.
Tom weet jij toevallig of het bij jou actief of inactief is?

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 11 mei 2013, 21:04
door tom_il
Geen idee, in welke module vind ik die terug ?

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 11 mei 2013, 22:05
door Lowkey
EGS module :)
Heb trouwens EGS firmware update 06.12.2007

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 12 mei 2013, 08:00
door tikkie
Bij mij trekt ie ook, daarom op de rem. Volgens mij staat nic standaard aan en wordt deze alleen uitgezet bij problemen met de bak. Vermoedelijk trekt ie ook onder nic, wat zou anders het verschil zijn met de N stand? Ik begrijp nu dat het beter is voor de bak om niet bij ieder stoplicht naar N te gaan. Thx voor reacties.

Re: Op de rem of N, wat is beter?

Geplaatst: 12 mei 2013, 11:27
door tom_il
Lowkey schreef:Bij mij trekt hij ook behoorlijk bij voet op de rem maar het blijkt nu dat bij mij NIC uitgeschakeld is.
Ik zal eens proberen hoe dit in te schakelen en of er dan verschil is.
Tom weet jij toevallig of het bij jou actief of inactief is?
Staat op aktiv.