Pagina 1 van 2

Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 03 mar 2013, 18:20
door tom_il
ik had ze al een jaar liggen en vandaag dan toch eindelijk geplaatst. Gril Flappen.

Zie nummer 3 in onderstaande tekening.

Afbeelding

Wagen voor de flaps :

Afbeelding

Na de flaps :

Afbeelding

Met de bumper terug gemonteerd :

Afbeelding

Deze flappen openen als de motor 90°C bereikt (of als de ventilator draait).
De bedoeling van deze is om de motor sneller op temperatuur te brengen, en tevens word de stroomlijn iets verbeterd.
Bij de pre-LCI zijn deze na te monteren zonder codering, altans deze van mij sluiten maar ik krijg ze niet geopend aangezien ik momenteel mijn motor niet op 90°C krijg.
Hij gaat perfect en snel tussen de 70°C en 80°C maar niet hoger. Hiervoor moet ik de thermostaat veranderden, dit staat als volgende op agenda. Was wel een beetje verbaast dat met ge kleppen gesloten (heb gecontroleerd) de motor nog steeds niet tot 90°C gaat.

Indien er interese is wil ik wel een DIY maken.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 03 mar 2013, 20:45
door stefsel
Mooi stukje knutselwerk!!

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 03 mar 2013, 22:05
door BMW318I
Deze zitten al standaard op benzine uitvoeringen.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 03 mar 2013, 22:57
door tom_il
Toch niet, op sommige zitten ze, op sommige niet, benzine of Diesel het maakt niet uit. Er is geen logisch verklaring waarom sommige ze hebben en andere niet.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 01:33
door Lowkey
Vreemd ja... ik heb ze wel standaard. Ik dacht dat de vroege diesels van 2003/2004 ze altijd hadden? Van welke datum is jouw 525d? De mijne is prod. datum 7-2003. Ik dacht dat bij benzine juist vaker niet zag dan bij diesel?? Tis wel een vet extraatje imho... :duimen: Houdt je radiateur ook wat schoner lijkt me..

Hoe werkt de aansturing precies? Is dit slechts een magneetklep oid? Ik weet wel dat de wind ze als het ware open moet blazen als ze "los" staan. Aangezien mijn motor zelden 90 graden bereikt (behalve in de zomer voor stoplicht) staan ze altijd "vast" best wel vreemd. Net als die oude 2CV met een dekentje voor de radiateur :shine:

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 08:25
door tom_il
Klopt dat de oudere ze veel vaker hebben. Ik heb een van de laatste pre-LCI.

Het is idd een magneetklep die ze gesloten houden, en de wind blaast ze open. Daarom dat het niet gecodeerd moet worden, er is geen afvraging of ze open of dicht staan.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 08:49
door Mistafa
Ziet er wel vet uit, ga eens kijken of deze bij mij erop zitten, maar heb ze nog nooit opgemerkt iig...

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 09:13
door tom_il
Misschien goed om te weten. De LCI heeft een geavanceerdere versie met een motortje waardoor ze beter geregeld kunnen worden. Deze kunnen ook geretrofit worden maar hier dienen ze gecodeerd te worden.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 10:40
door balblas
Ik heb die flaps ook op m'n 2004 E61 530d. Bij mij kwam de temperatuur ook nauwelijks boven de 70 graden. Heb onlangs beide thermostaten vervangen (hoofd- en EGR) en nu komt-ie op een nette 90 graden.

Als je motor constant onder de 80 blijft zou ik daar eens naar kijken. Juiste motortemperatuur is belangrijk voor je levensduur en verbruik.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 04 mar 2013, 11:53
door tom_il
Klopt, Heb de EGR reeds een jaar geleden gedaan, de hoofdthermostaat ga ik binnen 2 weken doen.

Flappen zijn zeker nuttig als men korte afstanden doet om de opwarming te versnellen. Maar zijn geen lapmiddel voor slechte thermostaten.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 07 mei 2018, 13:07
door kenza750
@tom_il: heb jij de actieve (LCI) of de passieve flaps geinstalleerd?

indien actief, hoe heb jij deze verbonden aan de auto en evt gecodeerd?
Ben er wel in geinteresseerd. Ik kwam namelijk bij een aanbieder de actieve flaps tegen, maar als ik daarvoor de hele auto uitelkaar moet halen om de bedrading aan te leggen, dan moet ik er nog een keer over nadenken :duimen:

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 07 mei 2018, 13:50
door tom_il
De LCI flappen werken niet op een pre-LCI. Omgekeerd denk ik ook niet.
Ik heb dus de pre-LCI flappen gemonteerd.
Beide zijn actief in de zin dat ze openen onder bepaalde condities.
Alleen zijn de LCI flappen aangedreven door een motor waar deze van de pre-LCI openen door de wind zodra de magneet de kleppen lost.
Dit betekend ook dat de pre-LCI zijn flappen alleen kunnen sluiten bij als de rijwind wegvalt. In de praktijk gaan ze zelden open.

Voor de pre-LCI dient er niet gecodeerd te worden, direct aansluiten op de DDE.
Ik vermoed dat de LCI wel gecodeerd dient te worden.

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 07 mei 2018, 14:46
door kenza750
merk je voordeel, in de zin van snelheid van opwarmen van de motor?

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 07 mei 2018, 14:54
door tom_il
Ik durf ik niet zeggen gezien de problemen dit ik momenteel heb met mijn thermostaten.
Tijdje terug zou ik ja gezegd hebben. Het lost in elk geval de problemen van de thermostaten niet op :) .

Een tweede voordeel zou een lager verbruik zijn omdat de stroomlijn wat beter is.

Ik vond het vooral cool :) .

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Geplaatst: 07 mei 2018, 14:58
door kenza750
ik kan me goed voorstellen dat de temperatuur sneller oploopt. Ik heb in het verleden (toen ik ook thermostaatproblemen had) een karton tussen de grille en de radiator geplaatst en toen werd de motor goed warm (90 graden). vooral in de winter is de koude rijwind echt ijskoud.

het aansluiten op de DDE, hoe heb je dat gedaan? draden getrokken naar vrije pinnen op de connector of zelf iets in elkaar gesoldeerd?