lekspanning E46

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Noot

lekspanning E46

Bericht door Noot » 19 feb 2013, 09:02

Hoi, mijn naam is Arnold en ben sinds kort eigenaar van een mooie 318 touring uit 2000. Ik loop nu tegen een probleem aan. De accu is sinds 1 week, 2x leeggelopen. Dacht eerst een slechte accu of dynamo. Bij controle in gargage bleek dit geen van beide. Allebei waren in orde. Echter bleek dat ik lekspanning had. Dit is gecontroleerd met een app dat om kabel van accu werd gehangen. Weet de naam zo niet. Hieruit bleek dat er bij uitgeschakelde auto (en op slot), nog steeds 1,3 ampere werd afgegeven. Volgens garage mocht dit max ongeveer 0,3 zijn. Nu de vraag waar komt de lekspanning vandaan.
Heb op forum diverse mogelijkheden gevonden. Zo zou kachelweerstand(pinegel)boosdoener kunnen zijn. Verder viel het mij op dat de achterruit in de klep een eigen leven leide en af en toe open sprong. Erg irritant.
Door gelijk veel te gaan lezen op het internet kwam ik er achter dat de storing met het raam, mogelijk te maken had met een kabelbreuk of vocht in rubberblokje achter het raam. Tevens zou een storingsfilter in het hemel het probleem kunnen veroorzaken. Preventief heb ik de zekering (nr 58) verwijderd. Nu kan ik het raam niet meer met afstandbediening openen, maar hij gaat ook niet meer spontaan open. In tegenstelling tot een ander bericht op dit forum, kan ik nog wel mijn achterruitenwisser gebruiken.Kennelijk zit deze bij mij op een andere zekering aangesloten. Gelukkig maar.

Nu las ik ergens dat lekspanning pas goed te meten is als de auto ongeveer 16 minuten helemaal uit staat. Daarvoor meten zou niet veel zin hebben, omdat de auto nog niet in slaapmodus zou staan. Zou het kunnen dat door bijvoorbeeld een kabelbreukje of een andere storing van de achterruit, de auto steeds uit zijn slaapmodus gehaald word en hierdoor de accu leeg trekt.

Gisteren heb ik maar ongeveer 25 km gereden. Voor vertrek was accu opgestart met startkabel. Na deze rit is auto 16 uur niet meer gebruikt. Vanmorgen starte hij gelijk.Mogelijk toch de "simpele oplossing"van het uithalen van zekering???

En wie kan mij vertellen hoeveel ampere de auto ongeveer gebruikt op het moment dat alles uit staat maar nog niet in slaapmodus is??

Ik hoop dankzij jullie kennis tot een oplossing te komen. Alvast bedankt.

Mvgr Arnold

dw70

Re: lekspanning E46

Bericht door dw70 » 19 feb 2013, 13:16

je bent je eigen storing prima aan het oplossen Arnold. Zelf speuren, zoeken en erin duiken. :duim:

Het antwoordt op je vraag is moeilijk te bepalen. Het is niet echt relevant. Daarom spreekt men van een ruststroom om dat de basis te laten zijn (de uitgangspositie). Na pak em beet 16 minuten moet de ruststroom zo groot zijn. Wat net daarvoor gebeurt is niet relevant.

Maar dat de storing zich naar: defecte bedrading of gerelateerde zaken van die zekering zich aan het uiten zijn heb je zelf uitgevonden. Prima werk zover. Succes met het oplossen en verder zoeken! Bekijk de bedrading maar goed. Spontaan openen en sluiten lijkt op kortsluiting.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Noot

Bericht door Noot » 19 feb 2013, 15:02

Hoi Dw,

bedankt voor je reaktie. Ben van mij zelf niet erg handig met auto's. Huizen geen probleem, maar auto's??!. !
Nu heb ik ook nog een E28, 520I uit '83 en ben gaande weg wel wat handiger geworden, alleen electra en mijn kleurenblindheid is geen gelukkige combi gebleken. haha.

Vanmiddag nogmaals hoeveelheid ampere laten meten bij ruststand. Met het verwijderen van de zekering van achterruit, bleef hij netjes op 0,1 staan. Lek dus bovenwater. Nadat de zekering werd terug geplaatst nam amperage weer toe tot 1,6!!
De monteur opende de kofferklep en merkte gelijk een kapotte kabel op. betrof vanaf de achterzijde bekeken de linker aardedraad. Deze was losgeschoten. Deze is nog niet gerepareerd, maar wat denken jullie, zou dit de bron kunnen zijn van de lekspanning en spontaan openen van de ruit. Kan dit alles door een gebroken aardedraad?

Mvgr

dw70

Bericht door dw70 » 19 feb 2013, 16:21

volmondig ja. Mooi dat het opgelost is.

Eu..kleurenblindheid. Ik ken iemand die volledig blind is en al zijn eigen huiselektra zelf doet. En helemaal top ook nog. Die was in het dagelijkse leven receptionist en kon alleen al aan de voetstappen horen wie er binnenkwam!

Voor jouw beeld. De draad die los zat is bruin. Dat is bij BMW dé massadraad.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”