Hallo beste RMSY,
Zo, dat is even een hele opluchting zeg!
We moeten niet te snel uitgaan van de kop of de koppakking, beter even een gedegen onderzoek instellen.
NU gaat u een nieuwe radiateur of een ander onderdeel van de koeling van de motor monteren.
Dan zou ik beter de kachelkraan openzetten, door de regelaar op zijn warmtste stand te zetten.
Ook kan het beter zijn om dan de plug onder de uitlaatspruitstuk even er uit te draaien, om de rest van de KVS te verwijderen.
Daarna het defecte onderdeel te verwijderen.
Het koelsysteem weer te vullen.
Let wel even op nu!
De kachelkraan staat nog op de warmste stand, zet n u de aanjager van de verwarming aan op een paar streepjes, het contact dient wel aan te staan.
Nu gaat de extra electrische waterpomp mee draaien, dit is echt nodig om het systeem te ontluchten.
Draai nu op de radiateur de ontluchtings plug open, naast de thermostaat zit nog ene dergelijke zwarte plug, deze dan ook openen, en vul nu met stilstaande motor eerst af, tot er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsplug komen.
Nu kan men deze beide ontluchtingspluggen sluiten, en vul het koelsysteem af tot het juiste niveau.
Gebruik wel de juiste KVS ( Koel Vloei Stof ).
Staat het KVS peil op de juiste hoogte.
Dan kan men nu de vuldop sluiten.
Start nu de motor, en geeft een keer of 4 tot 5 een stoot gas, het toerental dient tussen de 3500 en de 5000 toeren/min. te zijn, dit alles dient echter wel binnen de 30 seconden te gebeuren!
De reden daarvan is, de KVS warmt niet op, en kan dus niet gaan uitzetten!
NU de motor even stil zetten.
Knijp even in de radiateurslang of er geen druk op staat, is de radiateurslang drukloos, dan kan men voorzichtig de vuldop verwijderen! Pas altijd wel even op, voor de eventuele spatten van KVS.
Moet men nu bijvullen, dan gewoon doen.
Vul tot het juiste peil, en sluit de vuldop weer.
Start nu de motor weer, en ga er echt nog niet mee rijden!
Laat de motor nu rustig bedrijfswarm draaien, door het toerental iets te verhogen tot max 1500/2000 toeren/min.
U weet immers wat de meter altijd aangaf als de motor bedrijfswarm was voor de reparatie.
U laat dus de motor bedrijfswarm draaien, u gaat dus in de auto zitten en u kunt nu even bekijken wanneer de motor de bedrijfstemperatuur bereikt, de temperatuurmeter zal nu eerst de stand die u gewend bent even voorbij gaan, dat doet deze altijd, tot de thermostaat zal openen.
De thermostaat opent, en de temperatuur zakt weer tot de juiste waarde die u gewend bent, kijk en luister of de fan werkt, dat hoort u wel aan het geluid.
Controleer dan ook bij de auto die is uitgerust met een Visco koppeling bij de koude motor,gaat de fan licht, dan staat deze vrij.
Bij de bedrijfs warme motor gaat deze zwaarder, dan werkt de Visco koppeling juist. Dit hoort u erg goed, dat de visco koppeling werkt.
Als de temperatuur meter nu is gezakt tot de juiste warde die u gewend bent, en blijft dus netjes op deze stand staan, schakelt u dan de motor uit, en laat de motor geheel afkoelen.
Is de motor geheel afgekoeld, dan kunt u nu de vuldop veilig verwijderen, om de KVS peil te bekijken.
Is het peil goed, dan is het helemaal goed, het kan dan ook voorkomen, dat er nog iets bijgevuld moet worden, dit heeft nog geen betekenis, dit kan uiteraard ook gebeuren.
Vul dan ook gewoon wat bij tot het juiste peil.
Nu kunt u dus gewoon gaan rijden, als u nog even onder de auto gekeken hebt dat er geen lekkages aanwezig zijn!
Houd echter de eerste 200 tot 300 km het KVS peil in de gaten, en ook de temperatuur.
Daarna zal er nog weinig verandering komen in de situatie!
Uiteraard peilen we wel een keer in de 2 tot 3 weken de olie en de andere vloeistoffen!
Verder raad ik ook aan, om de vloeistoffen, zoals de KVS, remolie, stuurbekrachtiging olie en andere vloeistoffen elke 24 maanden te vervangen, vergeet dan ook de olie niet van de koppeling.
Eigenlijk dienen alle vloeistoffen elke 24 manden vervangen te worden.
Tip: ga nooit geen verschillende kleuren en type KVS door elkaar mixxen, dit kan een chemische reactie veroorzaken, deze reactie blijft echter beperkt tot het klonteren of verdikken van deze vloeistof.
U kunt het wel bedenken dat een verdikte vloeistof niet erg goed zal werken, en kan uiteraard schade aan uw motor berokkenen!
Ik wens u succes toe.
Met vriendelijke groet,
Ad