Pagina 1 van 2
Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 28 jan 2013, 20:29
door Naalroc
Ervaringen gevraagd van E90 serie eigenaren die ook een E46 hebben gehad.
Ik ben aan het uitkijken naar een andere wagen, en twijfel welke van de 2 genoemde modellen het moet worden.
Om kort te gaan: ik vind de E46 gewoon veel mooier dan de nieuwere versie.
Ik denk aan een 6 cilinder benzinemotor met automaat, en als het lukt het Executive package, met name een automatische airco en cruise control; hoeft geen leer te zijn. Wèl een touring
Als je nu weet dat ik de E46 mooier vind, zijn er dan nog technische redenen waarom de E91 beter is [voor mij ]?
Ik ben niet zo gek op die run-flat banden, en hoef ook niet de platste serie banden te hebben
Ik verwacht 8-12k uit te geven. Dat zal dan dus de laatste van de E46 [2005]worden of een 'oude' [2006-2007]E91
Kilometrage 10-12k/jr, dus benzinemotor.
Ik heb in geen van beiden nog gereden, dus sta helemaal open voor de ervaringsdeskundigen hier.
Overigens, de vraagprijzen op de diverse sites wijken wel heel erg af van de adviesprijzen van Bovag/ANWB. Zit er zóveel ruimte in???
Mijn dank is groot
Cor
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 28 jan 2013, 21:11
door daNpy
He Cor, ik zit met hetzelfde.
Heb mn 318i sedan verkocht om een 325i Touring aan te schaffen. Ik wil meer ruimte + 1600kg kunnen trekken voor trackdays. Echter vragen ze voor een E46 de hoofdprijs, vaak met kilometrages tegen de 2 ton. Dan weet je gewoon van tevoren dat je in 1 á 2 jaar meteen 3-4 duizend euro afschrijft.
Ik vind de E91 helemaal niet lelijk (E46 is tijdloos model, dat zeker), maar ook hier vragen ze nog aardig wat voor.
Afschrijving zal dus ook wel aardig wat zijn maar daar rijdt je wel een nieuwere auto voor. Bovendien heb ik van de E91 nog weinig kwaaltjes kunnen vinden terwijl de E46 pagina's vol heeft!
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 28 jan 2013, 23:11
door Naalroc
De gemiddelde E46 is natuurlijk wèl een aantal jaartjes ouder
Is de techniek echt erg veel anders?
Cor
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 29 jan 2013, 23:51
door yourenotmytype
Ik heb hier niet echt een gepaste antwoord voor, Naalroc. Ik kwam ook voor dit dilemma en heb zelf een e46 gekozen. Dit heb ik allemaal in overweging genomen
+ e46 veel meer opties
+ e46 meer keus
+ E46 (relatief?) minder afschrijving
- e46 minder versnellingen (meestal?)
- (onder e9x) passen ook mijn oude e46 velgen onder (bij jou nvt)
+ e46 beter zicht rondom
- e9x moderner uiterlijk
+ E46 tijdlozer uiterlijk
+ e46 tikkeltje ruimer achterin
Meeste zijn meningen/schattingen. Wat bij mij echt de doorslag gaf was dat ik vaak op een wel erg "kale" e9x uitkwam.
Voor techniek en typische zwakheden/ontwerpfoutjes kan ik je niet helpen, maar er staat genoeg op het forum, natuurlijk meer over de E46 omdat ie ouder is, er meer van verkocht zijn, en vast nog tal van andere redenen waarom. Maar dat er veel info over is heeft dus ook zn voordelen...
En het blijft natuurlijk een bmw, je zit dus sowieso goed:)
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 29 jan 2013, 23:57
door yourenotmytype
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 09:42
door Naalroc
Bedankt, veel van je punten ben ik ook tegen gekomen

, en kwam op bijna dezelfde conclusies.
Ook dat de E9x een stuk harder is, al is het alleen maar vanwege de RFT, en daar zit ik niet op te wachten eigenlijk.
En dat onderwerp in je linkje had ik al gelezen, maar dat is niet zo vreemd: er is weing geschreven over de E9x
Nog commentaren van een [teleurgestelde ???] eigenaar van een 9 serie?
Cor
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 10:10
door h3b
Het onderstel van de E90 is afgestemd op de RFT banden en zolang je bij 16 of misschien 17 inch blijft is dit geen enkel probleem. Het wordt pas een probleem als je naar 18 inch of hoger gaat met RFT banden erop. Het klopt dat dit een te harde combinatie is. In dat geval zou je voor dat type wielen moeten overstappen naar nonRFT banden om dit te compenseren. Zelf heb ik 16 inch en ervaar dit als prettig en heb geen negatieve ervaringen, ook niet met de RFT winterbanden set die ook op 16 inch velgen staan.
Mijn E46 heb ik zo'n 4-5 jaar gehad en is altijd een fijne auto geweest maar de overstap naar de E90, die ik nu bijna 2 jaar in het bezit heb,vind ik een betere/comfortabele auto ten opzichte van de E46. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik ben het wel eens dat de E46 erg tijdloos is en mooi blijft. Als je ervoor gaat probeer dan in ieder geval een auto te zoeken waarvan de historie volledig te achterhalen is. Maar dat geldt eigenlijk altijd voor elke auto.
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 11:54
door willem-57
Hallo,
Heb inmiddels al wat ervaring met BMW, rijdt de 3 serie al sedert 1981. Vindt de E46 inderdaad een heel mooi model, rijdt ook super, heb er 2 gehad een facelift 320I/170 pk en een M3 met 343 pk. De E46 heeft een paar zaken waar je wel aandacht aan moet geven zoals de draagarmen, deze slijten vrij snel, kachelweerstand gaat vrijwel altijd stuk, en bij de pre facelift modellen altijd je subframe goed laten nakijken! Verder zijn het prima auto's die lekker rijden, zeker de 6 cylinders.
Sedert een half jaar rijdt ik nu in een 325I E90 uit 2006. Ook dit is een hele fijne auto, is van binnen ook een stuk stiller als de E46. Nadeel vindt ik de RunFlat banden, deze maken op sommige stukken asfalt best veel lawaai.
En ik vindt de E90 strakker rijden als de E46, lijkt wel of het onderstel gewoon stijver is als bij de E46 en dat terwijl ik een standaard onderstel heb, dus geen M onderstel. Nadeel vindt ik ook de i drive, het is onoverzichtelijk en moeilijk zoeken.
Succes met je zoektocht.

Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 13:15
door yourenotmytype
Je zou zeer zeker moeten navragen naar mankementjes. Maar 1 van de belangrijkste punten kan je toch wel het best ZELF uitproberen. In je buurt MOET wel ergens een bmw e46 beschikbaar zijn en een e9x (voor dezelfde prijs, wel zo eerlijk). Lekker ff een testritje maken en dat kanje ook al per direct over de streep halen. Een vriend van mij zweerde bij de e90, maar na een alleen al ff erinzitten kreeg die claustrofobie. Hij is wel een lange, en ik heb er zelf totaal geen last van, (kan me ook weinig boeien wat er achter me gebeurt). Dus veelal persoonlijk.
Als ik het geld had om al een klein beetje een luxere versie te nemen, had ik het wel geweten...
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 18:58
door BMW freak
Ik heb een e 91 325 kan me als familie auto eigenlijk niks beter voorstellen ik heb er wel 19 inch wielen onder non runflat en met een m onderstel.
krijg je zoiets

Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 19:15
door matheeuwissen
Persoonlijk vindt ik de E91 ook veel mooier dan een e46 touring.
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 20:51
door Naalroc
Hoi Freak!
Nou, jij lijkt me de aangewezen persoon om een mooie vergelijking te maken, omdat je beide modellen hebt.
Alleen zeggen dat "ik kan me als familie auto eigenlijk niks beter voorstellen " , daar kom je niet mee weg!
Bedankt alvast

........[en ik heb je gelinkte topic al bekeken]
Enne.. laat ik de E46 nu mooier vinden, maar die worden al wat ouder.....dus wat is wijs?
Cor
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 30 jan 2013, 21:25
door BMW freak
Hey Cor je kan moeilijk mijn

met mijn e 91 vergelijken maar ik heb ooit een e46 touring gehad alleen die had alleen geen 6 cilinder en als je die eenmaal gewend bent wil je niks anders meer.
Maar ik heb de e 91 nu dik 4 jaar en ik heb er nog niks aan gehad bijna het regeliere inderhoud maar wij doen dan ook niet zoveel kilometers (kleine 8000 per jaar)
Dus als je het mij vraagt een e 91 vind ik moier als een e 46 touring
Wat moet een mooie E91 kosten
Geplaatst: 07 feb 2013, 17:54
door Naalroc
Goed, na uitgebreide overwegingen toch op zoek gegaan naar een E91; ik wil wel alle toeters en bellen, automaat en trekhaak[voor het geval dàt].
Daardoor is de keus al tamelijk beperkt, met name vanwege die automaat. Daarbij wil ik er wel een tijd mee doen, dus een niet te hoge km stand.
De diverse verkoop sites afgestruind, en wagens vergeleken, en daarbij ook gekeken naar de adviesprijzen van de ANWB/Bovag.
Tot mijn niet geringe verbazing blijkt dat in heel aantal gevallen de vraagprijs van de garage of de particulier sterk afwijkt van de Bovag lijst.
Mag ik jullie advies hierover; ik zal er 1 specifieke wagen uitlichten, met een vraagprijs van 14.000 van een particulier.
Hier staat de advertentie:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... =223909165
De bovag lijst geeft voor deze specificatie en kilometrage het volgende
Particulier: 9.700
Bovag garage met garantie 12.000
Internet meeneemprijs 10.600
Ik heb contact gehad met deze verkoper, om uit te vinden of/hoeveel ruimte er zit in de vraagprijs, en werd (keurig netjes overigens) verteld dat zijn prijs de minimum verkoopprijs is, en er geen interesse bestaat voor de waarden welke de ANWB/Bovag opgeeft.
Ik kan me voorstellen dat een garage in eerste instantie sterk overvraagd, om een leuke inruil prijs te kunnen geen, maar hier speelt dat niet.
Bovendien denk ik dat een 6 cilinder sowieso moeilijker te verkopen is tegenwoordig.
Wat denken jullie hiervan. Ik wil een marktconforme prijs betalen, maar alle vraagprijzen liggen tussen de 40-50% boven de diverse adviesprijzen. Dus hoe zit dat nu??
Sorry voor dit lange verhaal weer, maar ik wilde wel graag goed geïnformeerd voor de dag komen
Cor
Re: Waarom zou ik een E91 aanschaffen ipv een E46?
Geplaatst: 07 feb 2013, 18:22
door daNpy
Mooie prijs voor die auto
