Pagina 1 van 2
motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 16:12
door e28-520i
Omdat de auto nooit echt warm werd.
Bleef altijd net in het blauw steken,
Dus heb ik de thermostaat met huis vervangen,
Echter nu word hij te warm.
Maar ook als ik hem wil ontluchten dan komt er alleen maar stoom uit.
Met andere woorden hij laat geen koelvloeistof door maar ik heb de oude thermostaat er weer in gedaan ook hetzelfde verhaal.
Wat is hier nou aan de hand?
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 16:22
door dw70
Dubbel pech. De oude thermostaat staat continue open en de andere opent niet. Nog een 3e proberen. Ik neem aan dat je met een 2e hands thermostaat aan het stoeien bent aangezien je in 2e hands onderdelen handelt.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 17:22
door e28-520i
Klopt oude bleef open staan,
En nee geen 2dehandse thermostaat haha,
Spik splinter nieuwe van Febi.
Waterpomp er nog even afgehaald maar deze is goed.
Enigste wat er gebeurt is een hoop stoom en koude lucht uit de kachel,
Er word helemaal geen water rondgepomp en het lijk wel alsof er iets verstopt zit.
Dus ik zal vanavond de radiateur er wel even voorweg draaien en alle leidingen door blazen met perslucht,
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 18:24
door dw70
verwarming op stand 1 of 2 zetten (verwarmingscircuit ook openen) en niet te laat ontluchten. Daar zit een enorme luchtbel in. Zet het ontluchtingsventiel maar op tijd open en laat maar overstromen. Daar komt alsnog altijd een luchtbel na. Dus niet te vlug weer sluiten als je denkt dat je er bent, gewoon rustig laten overstromen. Ga je te lang wachten en wordt de motor loeiheet dan ben je te laat en maak je stoom.
Daarna laten afkoelen en s'morgen bijvullen tot exacte peil.
P.s.: visco werkt wel normaal?
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 18:36
door e28-520i
Dit is eentje met climatronic met extra waterpomp bij de kachelkraan.
De motor word gewoon warm,
Echter het water stroomt niet.
Ik had de thermostaat vervangen dus er is wat koelvloeistof uitgelopen,
Dus ik had alles er weer op en ik hoefde geen koelvloeistof bij te vullen,
Dus op de een of andere manier stroom het koelvloeistof niet,
En ik vermoed de elektronische waterpomp.
Ik ga nu even een andere kachelkraan erop zetten en kijken wat dat voor resultaat geeft.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 18:55
door streamline
Ik zou eerst het systeem een keer leeg laten lopen en opnieuw vullen.
Ik vermoed dat er lucht in zit. doordat de thermostaat eruit geweest is krijg je lucht in je systeem.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 17 jan 2013, 20:32
door e28-520i
Ja en dat probeer ik er juist uit te krijgen maar hoe dan als het koelvloeistof niet stroomt?
Heb inmiddels de kachelkraan vervangen maar helaas,
Dus toen maar besloten om alles drastisch schoon te maken en te blazen.
Heb nu de radiateur,thermostaat en huis,waterpomp,kachelkraan er allemaal afgedraaid,
Alles door geblazen maar het systeem is wel volledig open!
Ik snap er de ballen niet meer van.
Alles is goed en toch wil hij het koelvloeistof niet rondpompen.
Morgen maar weer en dag.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 12:35
door e39-528i
9 van de 10 keer is het lucht,ik heb het bij mijn m52 motor van mijn 528i ook diverse keren gehad na vervanging thermostaat en waterpomp.
Garage zet er vacuum op en trekt zo de luchtbel weg, ik heb hem ook wel eens gevult via de bovenste koelwaterslang, en zijn neus omhoog krikken.
suc6, gr Joop
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 13:05
door e28-520i
Het de voorkant op oprij bokken staan dus die staat wel omhoog,
Ik ga er vandaag weer mee verder en anders zit er niks op dan hem naar de garage te brengen.
Heeft de kachel geen ontluchtings nippel?
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 13:35
door dw70
voertuig gewoon normaal neerzetten.
Met oprijbokken een motor laten draaien is toch wel een erg onnatuurlijke stand van het voertuig.
Het lijkt me een beetje te hoog.
Ontluchten via de kachel ( / kraan) geloof ik niet. Nooit eerder gezien.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 14:33
door e28-520i
Ben er mee bezig geweest heb het hele circuit gevult voordat het thermostaat huis erop ging alle slangen gevuld,
Er was een sprankje hoop want de kachel werd nu wel warm,
Maar helaas tevergeefs er kwam weer alleen maar stoom uit de ontluchtingsnippels.
Ik had alles eraf radiateur en thermostaat met huis,
Vervolgens met een trechter alles slangen,gate, waar maar koelvloeistof hoort te zitten gevuld,
Toen de motor op temperatuur laten komen.
Toen hij op temperatuur kwam kwam er heel klein beetje water maar direct daarna stoom en alleen maar stoom.
Vervolgens de radiateur dop eraf gedraaid en toen kwam het koelvloeistof daar omhoog zetten en vervolgens stroomt de radiateur over.
Dus nu ben ik echt ten einde raad,
Bmw dealer al gebeld maar die zeggen dat het vacuum moet gebeuren maja daar heb ik niks aan want ik heb geen vacuum apparaat.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 15:28
door dw70
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 15:29
door e28-520i
Geen idee wat ik nou deed maar ik heb hem volgegooid motor even laten lopen,
Stukje rijden ontluchten en weer stuk gereden en weer ontluchten motor blijft nu mooi in het midden, kachel is warm.
Zal straks eens even kijken hoe lang hij het volhoud.
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 19:59
door e28-520i
Nou heb er inmiddels al 50km gereden zonder dat er weer problemen optreden,
Neem aan dat het nu goed is morgen even het niveau controleren en eventueel bijvullen.
Kan closed!
Re: motor te warm na thermostaat vervangen te hebben 523i
Geplaatst: 18 jan 2013, 20:25
door e39-528i
Dat zei ik toch,.... 9 van de 10 x lucht
Gr.Joop