Pagina 1 van 1

e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 30 aug 2012, 09:27
door Mr._T-Rex
Ik ben in mijn zoektocht naar een ander stuur voor mijn e36 aan het proberen een overzicht te krijgen van wat er nou allemaal wel en niet kan in mijn wagen.

ik heb een 328i uit 8/1995 dus net voor de facelift, maar wel met het vernieuwde interieur.

Ik heb nu dit stuur:
Afbeelding

en ben aan het kijken voor of hetzelfde stuur (mijne is het leer stuk)
of een 3-spaaks M-stuur. Vooral dat voor dat laatste ben ik niet helemaal zeker wat er nu wel en niet kan.

Als ik het goed begrijp is het M-stuur van de facelift, deze dus
Afbeelding
geleverd op de E36 en Z3 met als diameter 375mm en op de e39 M5 pfl met als diameter 385mm (en radio en cruise knoppen)

Zijn alle op de e36 en Z3 geleverde varianten hiervan gelijk? (qua dikte, diameter) Was het M-kleurige stiksel een optie of wat dit standaard voor de M3?
Past zo'n stuur op m'n bestaande sleepring of moet ik dan een andere hebben?

Passen de radio en cruise knoppen van het M5 stuur op het stuur met de kleinere diameter? En als ik de bijbehorende sleepring heb, kan ik dan met de sleepring en knoppen van de e39 (voor 9/1999) en het e36/z3 stuur een combinatie bouwen die werkt?

Wie weet hier meer van, want ik krijg op de verschillende fora niet echt een goed overzicht

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 30 aug 2012, 17:07
door Dcreator
als het goed is gaat dit stuur idd passen,

die andere versie van het M stuur (die zonder de airbag) en het andere type 3 spaaks stuur gaan niet passen, omdat deze sturen geen sleepring hebben en dus niet overeenkomen met je huidige aansluiting!

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 31 aug 2012, 09:14
door reinhold
Ik heb zelf in mijn e36 een stuur uit een e38 maar van meerdere modellen passen deze sturen. Ik ben zelf naar de sloop gegaan en verschillende sturen gepast uit verschillende uitvoeringen. Je hebt veel verschillen in de sleepringen maar ook met stuurbediening zijn er verschillen, je hebt ook verschillen in de airbag. En met stuurbediening heb je met en zonder MFL module. Maar met radio en cruise knoppen zullen niet zomaar werken in een e36. De cruisecontrol module in een e36 zijn hiervoor niet gemaakt. En sleepringen zijn in het algemeen wel over te zetten op een ander stuur.

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 31 aug 2012, 11:50
door Mr._T-Rex
Oke, goed om te weten dat het M-stuur plug & play werkt. Zonder airbag wil ik sowieso niet dus dat die niet passen is niet erg :)

Reinhold, welke verschillen tussen de stuurbediening bedoel je? De cruisecontrol met en zonder apart knopje op het dashboard? Die laatste is als ik het goed heb sowieso alleen in combinatie met de dual-stage airbag, die dus toch al niet past op mijn auto, of zijn hier nog andere varianten van?

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 31 aug 2012, 12:08
door reinhold
Je heb sturen met cruisecontrol bediening met en zonder MFL module.je hebt ook cruisecontrols met en zonder knopje op dashboard. De stuurbediening staat los van de soort airbag die je hebt.

Hieronder een stukje van een andere site.
You have only to be careful when buying parts because there are 3x diferent sistems per model car
the -9/96 = extra MFL module under wheel + dashboard cuise button
the 9/96 to 9/97 = dashboard cruise button
the 9/97 t0 3/99 = everything in the MF wheel

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 05 sep 2012, 10:08
door Mr._T-Rex
ah kijk, dat is al een stuk duidelijker.

Ik heb nu een M-tech stuur van een E36 gekocht en dat past dus plug & play op mijn wagen. Dat wil dan zeggen dat de huidige sleepring kan blijven zitten neem ik aan.

Als ik daar nu stuurbediening voor uit haal (van een e38 of e39 voor 9/99) dan ligt het dus aan die knopjes welke sleepring in daarvoor nodig heb? (eentje met lossen MF module of eentje zonder maar met los knopje). De laatste variant met alles op het stuur past sowieso niet in combinatie met mijn single stage airbag neem ik aan?

Of begrijp ik het dan nog niet?

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 05 sep 2012, 10:56
door reinhold
Je begint het te begrijpen maar de knoppen staan los van de airbag het is de sleepring waar het om gaat. Je zult zien dat je een stuur pakt met de knoppen dat de knoppen demontabel zijn van de airbag module en dat je deze knoppen over kunt zetten op een ander stuur. Je kan ook de sleepring overzetten. Je moet gewoon op zoek gaan naar het stuur wat je wilt hebben en dan de knoppen en sleepring los aanschaffen via ebay. En dan zet je gewoon de single stage airbag over.
Je moet er wel aan denken dat de cruisecontrol van een e36 niet met de knoppen op het stuur kan werken alleen maar met de hendel in het stuurkolom.

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 05 sep 2012, 13:27
door Mr._T-Rex
Ja ik snap dat het daar los van staat, maar de dual stage airbag betekent ook een andere sleepring toch? Dat bedoel ik met "de laatste versie met alles op het stuur gaat niet werken", die knopjes hebben een sleepring die bedoeld is voor een dual stage airbag, of zijn daar ook weer verschillen tussen?

Dat laatste klopt niet, met de bijbehorende CC computer uit een e38/e39 kan de CC ook met de knoppen werken. Anyway, CC staat niet hoog op m'n lijstje, maar ik wil wel graag de radio vanaf het stuur kunnen bedienen (CD43)

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 05 sep 2012, 14:58
door reinhold
Je kan met een single stage airbag sleepring gebruiken voor de laatste versie.
Het wat betreft de cruisecontrol een cc module van een e36 werkt niet met het stuur dus zoals je zegt moet je cc module van een e38/e39 gebruiken maar deze kun je niet zomaar aansluiten. je zult dan wat draden moeten veranderen, de bedrading is iets anders dan die bij een e36.

Re: e36 stuur, wat zijn de verschillen

Geplaatst: 07 sep 2012, 11:36
door Mr._T-Rex
oke, duidelijk :)

Het 3-spaaks M stuur is iig binnen. Eerst maar even plug&play overzetten en dan eens rustig op zoek naar de knoppen/sleepring voor het ombouwen