Pagina 1 van 1
530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 11:49
door henri.thijssen
Hoi
Afgelopen week ben ik met de bimmer naar Berlijn geweest, en heb ik even kunnen spelen op de autobaan.
Mijn 530D is gechipt en de DPF is leeg gemaakt, en software herschreven, wat te samen toch wel pk's extra geeft.
Kortom, van Bottrop tot Berlijn, had ik het gevoel de sterkte te zijn
Nog even met een 911 gespeeld, en die kon ik goed bijhouden van 120kmh tot 230kmh.
Echter, ik kom met topsnelheid niet boven de 240kmh, en de begrenzer is eraf.
Hij maakt dan dacht ik 3500 toeren, maar na een paar seconden, schiet hij in een soort noodloop.
De druk van het gaspedaal valt weg, en reageert niet meer. Als hij is afgezakt tot 180kmh en onder 2000 toeren, dan pakt ie hem weer op.
Kan dit aan vaccuum slang liggen, of een lekje in de leiding tussen turbo en inlaat ?
Overigens, maakt de Turbo maakt sinds DPF verwijderering een soort sirene geluidje.
Maar ze hebben mij verteld dat dit komt doordat hij nu vrijer kan ademen, en minder tegen druk heeft om dat DPF leeg is. Als ik het gas los laat, na ff stevig optrekken, hoor je een wazige zuig geluid (beetje als je op een flesje bier fluit ??)
Iemand enig idee ?
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 12:08
door Patrickk
Volgens mij heeft een 530D helemaal geen begrenzer?
Je zit met die 230/240 gewoon aan de top denk ik zo..........
Als je de problemen hebt sinds de software is herschreven zou ik toch daar het probleem zoeken.
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 14:52
door henri.thijssen
Volgens mij zou hij tot 270kmh moeten kunnen
Immers maakt hij bij 240kmh maar ± 3000 rpm
En waarom springt ie dan in Noodloop ?
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 19:34
door speedy25
een 530d 270? nou dan zal de 535d wel 300 halen zeker?

gelijk mn m5 verkopen en een 530d halen

Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 20:49
door AlexS
Hmm, om te beginnen met dat geluidje; waarschijnlijk niets anders dan de turbo die je nu beter hoort dan voorheen omdat het roetfilter eruit is.
Wat de noodloop betreft; of er is echt iets stuk (uitlezen dus) of de herprogrammering is niet goed uitgevoerd. Overigens denk ik dat je echt niet aan de 270 echte km/h gaat komen; ik denk inderdaad dat dat een erg enthousiaste wens is.
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 21:18
door Mooggie
henri.thijssen schreef:Volgens mij zou hij tot 270kmh moeten kunnen
Dat is een Vmax die je vaak ziet op chiptuning websites voor de E60 530d, maar dat lijkt me ook een beetje een erg optimistische inschatting.
Maar even wat cijfertjes:
Type -> Vmax
(E60, automaat)
- 525d (177 pk) -> 227 km/uur
- 530d (218 pk) -> 243 km/uur
- 530d (231 pk) -> 248 km/uur
- 535d (272 pk) -> 250 km/uur, begrensd
Op basis daarvan, en ervan uitgaande dat je een standaard chiptuning van 218 naar 260 pk hebt laten doen, schat ik in dat je Vmax waarschijnlijk ergens tussen de 255 en 260 km/uur zal liggen, maar altijd nog snel zat natuurlijk om een groot deel van het (begrensde) sportieve Autobahnvolk achter je te laten.

Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 21:44
door Tourer
Mijn e61 530d is naar 260 pk en 583Nm getuned (rollerbank test). Voorheen kreeg ik hem net iets over 250 op de teller, na tuning gaat ie naar 260. Hoewel de teller ook tot 260 gaat zit er voor mijn gevoel niet veel meer in. Destijds had ik nog geen gps geactiveerd, maar ik denk gezien de afwijking tot teller die ik nu zie dat er nu 250-255 (gps) inzit.
Heb ook ooit gespeeld op de autobahn met een motorrijder en na een aantal keren 120-200+ zei de turbo plof (was toen 5,5 jaar oud) en ging de noodloop er permanent in (max 120 kmh en alleen nog maar 4e versnelling mogelijk). Verder nog ooit de noodloop gehad maar de na afkoelen en opnieuw starten het weg was. Na een versnellingsbakbeurt door ZF Dordtmund was die toen ook verdwenen (alsmede het schokken bij schakelen)

Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 12 aug 2012, 23:28
door henri.thijssen
ja maar wat wat is dat dan dat hij bij een paar sec 230 240 volledig stil valt, thans gaspedaal niet meer reageert ???
Ik heb gebeld met tuner, en zei zeiden dat het zeker een vacuum slangske zou zijn
Maar dat daar kom ik pas achter als ik inlaatspruitstuk eraf haal.
Dus ff geduld tot ik onderdelen binnen heb (blank plates), en dan kom ik, hoop ik, het tegen ?
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 13 aug 2012, 08:47
door Patrickk
Tuurlijk zegt de tuner dat het niet aan zijn spullen ligt.
Nogmaals, deed de auto dit ook voor de tuning?
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 13 aug 2012, 08:55
door henri.thijssen
Voordat hij getuned was, heb ik nooit top gereden, dus dat weet ik niet
Het gaat mij nog geen eens zo zeer om 240kmh, maar vooral om het dood vallen van gaspedaal voor pakweg 20seconden. En, volgens de tuner zou dat liggen aan onderdruk (een vacuüm slangske)
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 13 aug 2012, 09:24
door Tourer
Denk ook dat het iets softwarematigs is.
Zonder tuning (de mijne had na 6 jaar nog 214.7pk en 553Nm op de rollerbank) kwam ik op 245-250 op de teller. Na tuning (260pk en 583Nm op de rollerbank) gaat ie nog een stukje harder (ietsjes over de 260: zelf getest).
Dus als je nog 'maar' 240 kunt halen is dat vreemd.
DPF verwijderen + tuning dan denk ik dat ik al weet welke 'tuner' dat heeft gedaan. Misschien de originele software laten terugzetten en naar een echter tuner gaan.
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 16 aug 2012, 17:03
door henri.thijssen
Vandaag blank plates geplaatst (mbv vele foto's en instruktie's op het net)
Alles demonteren was zo gedaan. In 20min had ik het spruitstuk in mijn handen.
Alleen was het schoonmaken nogal veel werk. Bij de Swirl flaps aan de buiten zijde van het inlaatspruitstuk was het redelijk nat. Volgens mij is hoordoor de Gloeimodule stuk gegaan, deze zat helemaal onder. De Swirlflaps zelf zaten vol dikke koek, maar hadden geen speling. Maar gelukkig zijn ze er nu uit.
Tevens Gloeistifen vervangen. Eentje was overigens helemaal nat ??? andere droog en zwart
Met geluk, trok ik een slangske kapot van vaccuum (die 3x op de tussenstukje - denk klepbedieningen, EGR en nog iets) dus ook alle 3 meteen vervangen. Want ze waren echt heel poreus. Echter wel weer uur kwijt met naar de shop.
Al met al toch een uurtje of 3 bezig geweest.
En dan als alles klaar is, is het het toch wel even spannend of ie het nog doet.
Maar alles was ok. Test gereden, en hij leek (maar misschien verwacht je ook iets dan) iets rustiger te lopen, en ook met stationair mooier. Met optrekken heb ik weinig gemerkt. Nog genoeg power
Enkel heb ik nog die rare fluit als je gas loslaat, alsof hij lucht terug duwt, weet niet hoe ik het beter kan uitleggen (en ik bedoel niet sirenen van turbo)
Dus nu weer een keer terug naar DE, om top te proberen, en kijken of hij weer in die soort begrenzer schiet bij 240.
Want volgens tuner, zou het te wijten zijn aan een vacuüm slang, en die heb ik n.b. allemaal nu vervangen.
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 07 sep 2012, 23:16
door henri.thijssen
Gisteren maar weer is top geprobeerd
Helaas hield het bij 230kmh op. Weer zelfde symptoom. Gaspedaal lijkt dood totdat hij terug naar 170 180kmh , en dan doet hij het weer.
Ik heb ook een paar keer acceleratie test gedaan, 0-100 kmh, maar vanuit volledige stilstand, S stand, kom ik pvd niet onder 8,5 seconden. Ik heb ook het idee dat hij ergens een beetje inhoud. Sowieso, maar dit zal redelijk normaal zijn (auto is nu eenmaal 5jr oud,en +200.000km) de eerste 2 seconden reageert hij traag. Hij moet als het ware ff op gang komen.
Ook al bekend topic, maar toch altijd vaag, verbruik.
Gecombineerd verbruik 1:10
Maar stel , ik rij 150km autobaan 120kmh, dan is mijn verbruik 1:15.
Als ik 's ochtends thuis wegrijdt, woonwijkje naar autobaan, dan zie ik het verbruik letterlijk kelderen, en tegen de tijd dat ik op de autobaan zit (dat is dus 3min later) zit hij al op 1:12, terwijl ik maar 2km heb gereden.
is dat ook normaal?
Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 08 sep 2012, 06:35
door gk5
Hoi.
Auto moet uit laten lezen en met komputer mee rijden.
U kun bij mijn komen ik heb inpa en dis.
Natuurlik gratis

Re: 530D Noodloop ???
Geplaatst: 08 sep 2012, 08:36
door henri.thijssen
Hoi Gk5
Dat zou inderdaad het beste zijn.
Ik heb overigens ook een ELM327 met Bluetooth.
Op zich best een handig tooltje, maar echt zo heel veel kan je er ook niet mee.
Ik weet ook niet hoe betrouwbaar zon ding is.
Deze geeft aan dat turbo druk op max 1,5bar komt, en dat lijkt mij te weinig'als hij getuned is.
Inlaatspruitstuk druk komt wel tot max , tot 260 kpa dacht ik.
Stuur anders ff een pm.
Ik zal ook nog even de LMM controleren.
Ik neem aan gewoon stekker eraf, en kijken of ik verschil merk?