Jongens,gisteren reed ik aan een rondpunt en tot mijn verbazing slipte mijn wagen.. . Ik geef wel toe dat het een uur ofzo geleden goed geregend had(of een half uur)maar de moment dat ik slipte regende het niet en de wegdek was ook niet zo nat.. er was ZEKER geen aquplanning ofzo.. .
Ik zat met nog iemand in de auto en hij vroeg drek hoe men banden waren.. men banden zijn nog goed en de groeven zijn nog diep genoeg want daarna heb ik de auto stilgezet en hebben we samen al de 4 banden gecontroleerd en hij zei ook dat het zeker niet aan dat kan liggen.. .
Nu is mijn vraag.. : wat zou de reden kunnen zijn dat die begon te slippen??? Ik heb nu gewoon bang gekregen want als hij het bij zo'n weer al doet.. wat gaat het dan zijn als het goed sneeuwt of klein beetje bevroren heeft???
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 21 jul 2012, 23:26
door Björn
Niks aan de hand, misschien reed je wat te hard, misschien was het de eerste regenbui na een lange warme periode, dan kan het ook iets gladder zijn, misschien lag op die plek net wat olie op de weg ... trouwens, volgens mij weet je hoe die rijdt in de sneeuw gezien je vorige avatar
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 21 jul 2012, 23:48
door Mikkie
Wat Björn zegt. Kan net een stukje gladheid ofzo zijn geweest. Pas als je het structureel gaat merken, moet je uitkijken. Ik heb soms ook wel dat het ASC ingrijpt als ik 't niet verwacht, is dan gewoon niet te voorzien geweest.
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 03:32
door Bmw 525 Berline
Björn schreef:Niks aan de hand, misschien reed je wat te hard
Te hard??? Dat was maar een kleine rondpunt dus redelijk scherpe bochten.. onmogelijk om hard te rijden.. ik denk dat ik maar 20Km/u reed als het niet minder was.. .
Björn schreef:misschien was het de eerste regenbui na een lange warme periode
Hahhahah... hier regent het al een dikke 3 weken aan een stuk!!!
Björn schreef:dan kan het ook iets gladder zijn, misschien lag op die plek net wat olie op de weg
En van waar zou die olie dan komen??? Kom op eh jongens..
Björn schreef:trouwens, volgens mij weet je hoe die rijdt in de sneeuw gezien je vorige avatar
Meer uitleg aub want begrijp het niet volledig..
Mikkie schreef:Pas als je het structureel gaat merken, moet je uitkijken.
Hoe bedoel je 'structureel'?? Als hij het regelmatig doet ofwat??
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 09:53
door Ries550
Het is normaal gesproken onmogelijk dat met 20km in de slip raakt! Ik zou me er niet te druk over maken. Misschien idd olie op de rotonde, verloren door een (vracht)auto. En ijzel lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 11:45
door Dess
Maar wat wil je horen dan voor antwoord??? Ik zou ook denken aan olie op de weg. Als je het echt wil weten dan moet je je auto even aan ons uitlenen, dan kunnen we er beter over oordelen... Even iets anders, klopt de uitlijning wel? Hier kan je ook een hoop grip mee verliezen, te veel toespoor werkt ook grip verlagend, als ie verlaagd is staan je achter wielen als een paar x-benen, hierdoor verlies je ook grip. Dus genoeg punten om je probleem mee aan te pakken. Maar is het wel een probleem???
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 14:10
door Björn
Berliner, ik zou zeggen succes ermee. Het beste kun je ronde punten gewoon vermijden en focussen op vierkante punten. Kop op
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 14:34
door Bmw 525 Berline
Ries550 schreef:Het is normaal gesproken onmogelijk dat met 20km in de slip raakt!
Toch is het zo!! Ik ga hier niet liegen eh!?
Ries550 schreef: Ik zou me er niet te druk over maken.
Toch doe ik het.. want als hij nu al doet.. wat gaat het zijn bij echt sneeuwweer en vries??
Dess schreef:Als je het echt wil weten dan moet je je auto even aan ons uitlenen
Leen men auto nooit uit!
Dess schreef:Even iets anders, klopt de uitlijning wel? Hier kan je ook een hoop grip mee verliezen, te veel toespoor werkt ook grip verlagend
Was nog niet een jaar geleden naar een bandenspecialist gegaan omdat ik vond dat men auto wat links en rechts trok op een bep. autostraten maar de man heeft zelf in men auto gereden en hij zei dat de uitlijning niet beter kon als dat.. . Achteraf ben ik erachter gekomen dat er gewoon dikke groeven van camions enzo zijn op de autostraten en dat de auto daarom (lichtjes)scheef trekt daar.
Dess schreef:als ie verlaagd is staan je achter wielen als een paar x-benen
Hij is niet verlaagd hoor! Hij is standaard!
Dess schreef:Maar is het wel een probleem???
Ja kijk nogmaals.. voor mij is het wel een probleem want heb al een x vroeger een accident gehad met mijn andere auto door uit te glijden bij sneeuw dus ik neem dat slippen echt wel serieus en ik weet het niet maar er zijn hier mensen die het echt 'lekker normaal' vinden als je auto begint te slippen 'uit niets'........... .
Björn schreef:Het beste kun je ronde punten gewoon vermijden en focussen op vierkante punten. Kop op
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 14:43
door tom_il
Onderstuur of overstuur ? Gaf je gas of niet ? Slippen zegt niet veel zonder meer uitleg.
Als je gas geeft schakeld de automaat soms terug en zal de achterkant even uitbreken maar zonder erg. Vind dit wel plezant, ik plaag mijn vrouw er soms mee .
De wagen heeft ESP en op 20km/u zal deze zonder problemen ingrijpen. Ik zie niet waar je je druk over maakt.
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 15:33
door Mooggie
Ah joh, gewoon even een drift cursusje volgen, kan je de hele winter zo de rotondes pakken.
Maar even serieus, is volgens mij gewoon olie geweest of anders zand/klei. Op een rotonde heb je nu eenmaal behoorlijke dijdelingse krachten en dan wil er weleens wat van een (vracht)auto vallen. Zou me er verder geen zorgen om maken. Zeker aangezien jullie na een duo-inspectie hebben vastgesteld dat de bandjes verder in prima conditie zijn.
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 16:21
door fastfisico
Welk merk banden heb je?
Ik heb ooit onder een Audi TT het merk LingLong (of zo iets) gehad! Drama, drama en nog een keer drama! Op vochtig wegdek in z'n derde versnelling wielspin in een standaard 180PK Audi TT.
En ongelofelijk veel onderstuur in korte bochten.
Er zijn zoveel oorzaken te bedenken waarom je auto "even" slipte.
gr. Ingvar
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 17:55
door yltkdy
Was het toevallig niet ergens bij Antwerpen. Een (hele) tijd terug had ik een Renault 5 Turbo, met van die lekkere dikke banden eronder. Ik was toen ook op 1 van die scherpe afslagen bij antwerpen (ik was toen onderweg terug naar Nederland vanuit Schoten) en had ik precies hetzelfde als jij. Niet hard rijden want het was een scherpe bocht maar ineens had de auto zomaar zin om de vangrail in te duiken. Omdat het niet snel ging kon ik de auto nog corrigeren, maar ook ik begreep er geen bal van. En begrijp me niet verkeer maar als internationale autorijder kan ik wel zeggen.... De kwaliteit van de wegen in België Nog steeds ben ik in Belgie altijd een stuk voorzichtiger in het nemen van bochten dan elders in Europa want er wordt echt een aparte logica op na gehouden. (en ik heb zelfs Belgische vrienden die dat toegeven
Ik heb het daarna echter nooit meer gehad, dus ook ik denk dat er (toen en nu bij jou) gewoon wat olie gelegen heeft. Waar het vandaan komt??? Je hebt echt niet veel nodig hoor in combinatie met die regenval de laatste weken. Let de volgende keer eens op of er een beetje blauwige glans over de weg ligt. Is dit het geval is het dus inderdaad oppassen geblazen.
P.s. En wat betreft dat filmpje, je hebt wel lef dan hoor Effe wachten vrind!!! ik ben ff rotonde aan 't driften
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 20:37
door Bmw 525 Berline
tom_il schreef:Onderstuur of overstuur ?
Overstuur.
tom_il schreef:Gaf je gas of niet ?
Weet ik niet juist..
Mooggie schreef:duo-inspectie
fastfisico schreef:Welk merk banden heb je?
Voorste banden zijn Michelins en de achterste Tracmax.
fastfisico schreef:LingLong (of zo iets)
Ps: was het niet "PingPong"??
yltkdy schreef:Was het toevallig niet ergens bij Antwerpen.
Neen. Het is/was in Belgisch Limburg!
yltkdy schreef:Een (hele) tijd terug had ik een Renault 5 Turbo, met van die lekkere dikke banden eronder. Ik was toen ook op 1 van die scherpe afslagen bij antwerpen (ik was toen onderweg terug naar Nederland vanuit Schoten) en had ik precies hetzelfde als jij. Niet hard rijden want het was een scherpe bocht maar ineens had de auto zomaar zin om de vangrail in te duiken. Omdat het niet snel ging kon ik de auto nog corrigeren, maar ook ik begreep er geen bal van.
Zoiets heb ik ook meegemaakt en toen was het nog zelfs op een KURKDROGE wegdek.. ik reed een bocht op op de brug en met rechts van mij vangrails.. men auto begon te slippen zonder dat ik er echt iets van verstond want het had niet geregend of niks!! Het was ook met deze auto maar met men vorige auto is het mij daar nog eens overkomen.. ,op juist dezelfde plaats ook nog!! Toen ben ik er nog een paar x over gereden later en toen ging alles normaal! Achteraf heb ik van mensen gehoord dat daar iets mee scheelt.. daar hebben ze een stukje nieuwe asfalt gezet omdat er een "gat" in zat en wss komt het door dat.. . Ma ja,je zou zeggen nieuwe stukje asfalt zou helemaal niet mogen laten slippen maar ja.. kan soms ook niet meer volgen!!
yltkdy schreef:En begrijp me niet verkeer maar als internationale autorijder kan ik wel zeggen.... De kwaliteit van de wegen in België Nog steeds ben ik in Belgie altijd een stuk voorzichtiger in het nemen van bochten dan elders in Europa want er wordt echt een aparte logica op na gehouden. (en ik heb zelfs Belgische vrienden die dat toegeven
Nee klopt.. daar heb je gelijk in!! Begrijp wel niet waarom dat al die f*cking wegenwerken dan dienen want ik zie niks anders dan dat ze overal afbreken en maken ma...
yltkdy schreef:Ik heb het daarna echter nooit meer gehad, dus ook ik denk dat er (toen en nu bij jou) gewoon wat olie gelegen heeft. Waar het vandaan komt??? Je hebt echt niet veel nodig hoor in combinatie met die regenval de laatste weken.
Tja.. het is geen "stopplaats" ofzo dat ik zou zeggen van dat er een auto gestaan heeft die auto lekt ofzo.. het is een plaats waar auto's doorrijden dus neem nu dat er een auto is doorgereden die "beetje olie lekt".. tja.. die paar druppels zullen het ook niet maken denk ik eh?? Aré ik weet niet eh ma..
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 22 jul 2012, 21:06
door chicco68
Bmw 525 Berline schreef:
Tja.. het is geen "stopplaats" ofzo dat ik zou zeggen van dat er een auto gestaan heeft die auto lekt ofzo.. het is een plaats waar auto's doorrijden dus neem nu dat er een auto is doorgereden die "beetje olie lekt".. tja.. die paar druppels zullen het ook niet maken denk ik eh?? Aré ik weet niet eh ma..
Gooi maar eens een klein druppeltje olie in een plas water. Dan wordt een klein druppeltje olie ineens een hele grote olievlek
Maar hoop in ieder geval dat je snel te weten komt wat nu uiteindelijk de oorzaak is geweest !!
Of misschien een obstakeltje (putdeksel oid) op die rotonde waar je net met je band overheen bent gereden en de middelpuntvliedende kracht het stuur even van jou heeft overgenomen?
Re: Slippen aan rondpunt..
Geplaatst: 23 jul 2012, 00:39
door yltkdy
Ik begrijp zijn angst wel, maar het moet niet je rijstijl gaan beinvloeden. Wat ik bijvoorbeeld enorm storend vind is dat je in België op een snelweg zit met 120 en dan ineens zit je in een bocht waar je zelfs met 80 nog met moeite doorkomt. of je gaat de snelweg af en komt op een afslag die een bocht maakt van 180 graden. Wie dat verzonnen heeft moet toch maar eens serieus zijn lesgeld wegenbouw gaan terughalen want daar is toch echt iets niet goed gegaan. Maar dit zorgt er wel voor dat je dus wel op je auto moet kunnen vertrouwen, dus als je de auto echt niet vertrouwd Berline, kan je natuurlijk altijd nog eens een groot leeg parkeerterein gaan zoeken en dan eens gaan testen. Zo wordt je in ieder geval weer zekerder over je auto, want ik weet haast wel zeker dat het daar echt niet aan ligt. Ik heb nog een klein verhaaltje over over- en onderstuur gevonden, misschien heb je er wat aan.
Overstuur en onderstuur
Een bocht missen is gauw gebeurd. Als de bocht niet goed aangeduid staat, kom je vaak met een te hoge snelheid aangereden. Gevolg : je rijdt rechtdoor met alle gevolgen van dien. Dit wordt onderstuur genoemd.
Eigenlijk neem je een bocht het best met een lage snelheid. De bocht traag in en snel uit is ideaal. Maar soms is dit ideaal ver te zoeken!
Als je dreigt in de bocht rechtdoor te gaan, laat je het gaspedaal lichtjes los. Als je in de bocht teveel stuurde, is de oplossing minder sturen.
Te snel het gaspedaal loslaten, kan je in overstuur brengen.
Wat is overstuur?
Dit krijg je wanneer het achterste deel van de wagen uitbreekt. Zo kom je de bocht evenmin uit zonder kleerscheuren!
In dit geval moet je tegensturen en je stuur recht brengen. Heel gemakkelijk gezegd!
Essentieel is het kijken naar waar je heen wilt. Blijf het einde van de bocht fixeren en kijk niet naar die vangrail of die boom; het helpt je niet vooruit!
En ik zie trouwens ook dat je twee verschillende merken banden onder je auto hebt zitten, ook dit kan heel goed de reden zijn waarom je auto uitbreekt. De grip en rijeigenschappen van de Michelin banden is waarschijnlijk heel anders dan die van Tracmax, waar ik nog nooit van gehoord heb.