Kabels naar kofferbak

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
yltkdy

Kabels naar kofferbak

Bericht door yltkdy » 12 feb 2012, 01:50

Hallo mede BMW bezitters,

Zoals ik al vertelde bij het kopje voorstellen heb ik sinds kort een bmw 318I E36 Sedan.

Nou wil ik graag nog wat kabels naar de kofferbak trekken en de originele speakerkabels voor de achterspeakers vervangen aangezien deze wel heel erg dun zijn en ben dus al een beetje aan het kijken waar ik vanaf de achterbank door kan voeren naar de kofferruimte, maar eigenlijk lijkt alles hermetisch afgesloten en zijn er totaal geen doorvoergaten voor kabels te vinden aan de onderzijde van de kofferbak. Ik zie wel gaten die achter de rugleuning verdwijnen, maar die lijken volledig met rubber afgesloten te zijn en hoewel het zitgedeelte zeer gemakkelijk te verwijderen is, lijkt dit niet het geval voor de rugleuning. :gek:

Voordat ik dus dadelijk met allerlei afgebroken klemmetjes zit vraag ik dus graag hulp aan mensen die het allemaal al achter de rug hebben en hoe jullie de kabels van achteren naar voren getrokken hebben.

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Greetz,

Mike

johnsdale

Re: Kabels naar kofferbak

Bericht door johnsdale » 12 feb 2012, 02:48

Waarom die moeite doen??
Met vervangen van de speakerkabels krijg je toch geen beter geluid... ;)

yltkdy

Bericht door yltkdy » 12 feb 2012, 19:40

Dat kan je nog eens vies tegenvallen. Heb ik ook altijd gedacht totdat ik in mijn vorige auto een kabelbreuk had en daar ook de kabels vervangen had. Ik kon de radio gelijk een stuk harder zetten zonder vervorming en de radio werd een stuk minder warm, toch ook niet onbelangrijk in die afgesloten ruimte waar hij inzit bij de E36

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 14 feb 2012, 19:04

Ik heb kabels lopen (door de vorige eigenaar) onder de middelconsole langs en dan onder de vloerbedekking door naar de achterbak.

Glasya

Bericht door Glasya » 15 feb 2012, 21:12

Zo heb ik het idd ook, speaker kabels linkerzijde, voeding kabel rechts om te voorkomen dat je eventueel gezoem krijgt.
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)

yltkdy

Bericht door yltkdy » 20 feb 2012, 21:03

Bedankt voor de reacties. Het ging mij echter meer hoe ik door de achterwand in de kofferruimte kom. Hebben mensen hier nieuwe gaten voor geboord of gewoon bestaande gaten gebruikt en zo ja, welke en waar zitten die?

Reloader

Bericht door Reloader » 23 feb 2012, 22:56

ik kan me niet voorstellen dat je met het effectieve vermogen wat een autoradio levert (zo'n 15 watt geloof ik) betere kabels nodig hebt...

laat staan dat het volume er harder van gaat, lijkt me beter te investeren in een losse versterker of een speaker upgrade

johnsdale

Bericht door johnsdale » 23 feb 2012, 23:43

+1

yltkdy

Bericht door yltkdy » 23 feb 2012, 23:56

Jongens

Had niet vermeld dat ik mijn achterspeakers al vervangen had. Ik snap echt niet dat BMW die Nokia peuken standaard achterin gebouwd heeft. Wat een ongelofelijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend geluid zit daar in zeg. Ze waren de eerste items die direct verwijderd werden.

En ik heb al een wat oudere Sony Radio md-speler met mogelijkheden om het geluid in te stellen waar vele radio's vandaag de dag nog een puntje aan kunnen zuigen en is hij ook nog met 4X 50 Watt Mosfet uitgevoerd. Of hij daadwerkelijk 50 watt geef weet ik niet maar zeker niet zo weinig als 15 watt effectief.

En zoals gezegd wil ik dit doen vanwege mijn ervaringen met mijn vorige auto. Radio een stuk minder warm, een voller geluid en minder vervorming.

dw70

Bericht door dw70 » 24 feb 2012, 10:09

dan zal de radio het in de e36 lekker heet gaan krijgen. De ruimte om te ademen in het dashboard is afgenomen door isolatie en de kachelinstallatie.

Dat die nokia's niks presteren is me ook duidelijk: de voor en achterzijde van de speaker liggen in fase met elkaar door een luchtspleet rondom de speakers. Ja, daar kan geen enkele speaker wat mee.

Echt slecht is de inbouwplek van de speakers achterin. Dat is toch al door verschillende automobielfabrikanten voorgedaan hoe je dat het beste kunt maken. Bij BMW is het echt als allerlaatste toegevoegd lijkt het. Dan moet je met adapters gaan werken en speakers die meer geluid afgeven aan de kofferbak dan aan je oren.

Maar andere kabels erin gooien om de last te verlichten voor je eindtrap die 5 volt AC per speaker over de schutting gooit....Dat hoeft echt niet. BMW heeft 0,75mm2 daarvoor gebruikt en is meer dan zat.

Kabels onder de sierlijsten links of rechts naar achteren brengen en de zijwangen van de acherbank verwijderen (naar boven drukken en uitnemen, maar eerst de kunststof schroef onderin verwijderen). Zo kun je langs de wielkuip achterin komen. Tussen kuip en achterbank. Het houdt niet over, maar is wel genoeg.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

yltkdy

Bericht door yltkdy » 26 feb 2012, 02:52

DW70

Bedankt voor je reactie. De radio wordt inderdaad een stuk heter als in mijn vorige auto waar hij rondom veel vrije ruimte had en de achterkant eigenlijk vrij was. Ben benieuwd hoe dat van de zomer wordt als we wat hogere temperaturen hebben. DIe ruimte voor de radio is inderdaad echt belachelijk klein zeker als je er ook nog een verloopblok in moet leggen. Het heeft me de nodige gvd-tjes gekost. Maar goed, gaat het niet moeten we op de een of andere manier maar voor wat ventilatie zorgen met een minifan.

ALs jij zegt dat die kabels die BMW getrokken hebt genoeg is, neem ik dit graag van je aan. Scheelt weer kabels trekken. Had al het idee dat ze dikker waren dan in mijn vorige auto, maar het staat me nog helder voor de geest hoeveel het toen scheelde. (ook in warmte van de radio van lauw tot eigenlijk bijna nihil).

Ik heb inderdaad ook naar adapters gekregen maar was het inderdaad niet eens met de positie waarin ze kwamen te hangen. Ik heb dus gewoon een vierkant gefabriceerd van MDF waarin ik twee Sony X-Plod 3 weg speakers van 13 geplaatst heb. Dit past precies in de ruimte die tussen de hoedenplank en de metalen onderzijde zit. Ik heb uiteraard wel een paar nieuwe gaten moeten boren voor de schroeven, maar als dat alles is.
Die kabels die dan nog getrokken moeten worden zijn dan voor de Bass-tube die ik ter ondersteuning er nog in wil leggen. Ik dacht dus al dat het via de wielkuip zou kunnen maar wist het niet zeker. Bedankt daarvoor.

dw70

Bericht door dw70 » 26 feb 2012, 12:51

de e36 is goed dicht aan de achterkant bij de bank.

Ik weet niet of jij nog meer ruimte hebt met een sedan, maar ik krijg mijn kop niet eens boven het speakergat bij mijn coupe.
Gisteren weer geprobeert de achterruit te poetsen, het lukt niet helemaal onderin te komen. Zit de hoedenplank in de weg en worden je armen in een salto mortale geworpen.

Over de hitteontwikkeling van de radio hoef je je geen zorgen te maken hoor. Die kunnen wel wat hebben. De hele achterkant van de radio die van metaal is wordt al gebruikt om te ademen. Inderdaad, met adapters aan de achterkant van de radio houdt het niet over. Zo fraai heb ik ze nog niet gehad....(NOT).
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Reloader

Bericht door Reloader » 26 feb 2012, 14:07

yltkdy schreef:Jongens

Had niet vermeld dat ik mijn achterspeakers al vervangen had. Ik snap echt niet dat BMW die Nokia peuken standaard achterin gebouwd heeft. Wat een ongelofelijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend geluid zit daar in zeg. Ze waren de eerste items die direct verwijderd werden.

En ik heb al een wat oudere Sony Radio md-speler met mogelijkheden om het geluid in te stellen waar vele radio's vandaag de dag nog een puntje aan kunnen zuigen en is hij ook nog met 4X 50 Watt Mosfet uitgevoerd. Of hij daadwerkelijk 50 watt geef weet ik niet maar zeker niet zo weinig als 15 watt effectief.

En zoals gezegd wil ik dit doen vanwege mijn ervaringen met mijn vorige auto. Radio een stuk minder warm, een voller geluid en minder vervorming.
laat het dan 30 zijn, veel meer komt er echt niet uit ;)

het was iets met de afzekering van je radio, meestal zijn die 10Ampere afgezekerd
over 10 ampere krijg je maximaal 120 watt / 4 = 30 watt per kanaal meer komt er niet uit

mijn tip blijft nog steeds koop een goede versterker daar heb je veel meer aan als kabeltjes vervangen
Spoiler: Laat zien
als je een versterker koopt zul je ook zien dat een Goede versterker met 20 40 of 60 of meer Ampere is afgezekerd en daarmee bijvoorbeeld "maar" 400 watt levert, terwijl de kijkshop X-Race 2000PMPO RMS zogenaamd 2000 watt levert met 20 ampere..... bullshit dus

VerzinZelf

Bericht door VerzinZelf » 07 sep 2012, 19:01

yltkdy schreef: En ik heb al een wat oudere Sony Radio md-speler met mogelijkheden om het geluid in te stellen waar vele radio's vandaag de dag nog een puntje aan kunnen zuigen en is hij ook nog met 4X 50 Watt Mosfet uitgevoerd. Of hij daadwerkelijk 50 watt geef weet ik niet maar zeker niet zo weinig als 15 watt effectief.
Wat ik over het algemeen lees op audio forums is dat elke radio maakt dan niet uit van wat voor merk.
al is het pioneer of aldi eigenmerk. ze leveren allemaal ronde de 16 watt effectief.

en bovendien zal de kwaliteit liggen aan je zwakste schakel. en als jij je kabels vervangt tot aan de plug van je radio. dan loopt er nog steeds een klein kabeltje van de plug naar je radio.
Dus ik denk dat het geen effect heeft. alleen heeft een dunnere kabel meer kans op storing. aangezien ze minder isolatie hebben. oa ruis ect.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Pascal

Dcreator

Bericht door Dcreator » 12 sep 2012, 22:31

ik laat een deel van mijn audio professioneel doen, en anders vraag ik altijd wel advies bij dat adres,

zo nu ook,

aangezien de vorige eigenaar waarschijnlijk een versterker achterin had, en dus de originele speakerkabels verwijderd heeft (thanks!) nu moet ik dus opnieuw kabels trekken, dit ga ik zelf doen, maar ze hebben me gewoon een normaal kabeltje meegegeven, als een dikkere kabel echt zoveel meerwaarde had, hadden ze me die wel geadviseerd!

maargoed ieder voor zich denk ik, als je je beter voelt bij een dikkere kabel is er niemand die je tegenhoud natuurlijk, daar ben je vrij in! :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Audio en navigatie”