Onderstel
Geplaatst: 11 jan 2012, 07:55
Beste BMW-liefhebbers,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een E36 325i uit '92. Voor aanschaf van de auto had ik al veel profijt van de gesprekken hier op Bimmerportal, vandaar dat ik inmiddels ook lid ben geworden.
Er is op dit forum al diverse keren gesproken over het onderstel. Desondanks heb ik toch nog de volgende vraag:
In welke volgorde voer je de aanpassing aan het onderstel door, als je de rijkwaliteiten (wegligging, communicatie, stuurgedrag) aanzienlijk wil verbeteren? Ik vraag dit omdat ik vind dat de rijeigenschappen van mijn auto (nog)niet optimaal zijn (ondanks het M-onderstel..). Hij deint nogal, stuurt niet echt strak en bijv. wegmarkering is moeilijk voelbaar via het stuur.. (dit was nog beter in mijn golf II..).
Ik heb ooit eens gelezen dat je dit in de volgende volgorde moet doen:
- eerst alle rubbers vervangen (draagarmen, ophanging ed.);
- daarna schokdempers en veren vervangen;
- evt. stabilisatorstangen vervangen;
- tot slot een veerpootbrug monteren.
Let wel: ik wil de rijeigenschappen zo optimaal mogelijk hebben zonder dat de auto super laag wordt oid.. Ik ben daarbij op zoek naar een algemene set-up die geschikt is voor zowel de openbare weg als evt. uitstapjes naar het circuit.
Wie kan mij helpen?
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een E36 325i uit '92. Voor aanschaf van de auto had ik al veel profijt van de gesprekken hier op Bimmerportal, vandaar dat ik inmiddels ook lid ben geworden.
Er is op dit forum al diverse keren gesproken over het onderstel. Desondanks heb ik toch nog de volgende vraag:
In welke volgorde voer je de aanpassing aan het onderstel door, als je de rijkwaliteiten (wegligging, communicatie, stuurgedrag) aanzienlijk wil verbeteren? Ik vraag dit omdat ik vind dat de rijeigenschappen van mijn auto (nog)niet optimaal zijn (ondanks het M-onderstel..). Hij deint nogal, stuurt niet echt strak en bijv. wegmarkering is moeilijk voelbaar via het stuur.. (dit was nog beter in mijn golf II..).
Ik heb ooit eens gelezen dat je dit in de volgende volgorde moet doen:
- eerst alle rubbers vervangen (draagarmen, ophanging ed.);
- daarna schokdempers en veren vervangen;
- evt. stabilisatorstangen vervangen;
- tot slot een veerpootbrug monteren.
Let wel: ik wil de rijeigenschappen zo optimaal mogelijk hebben zonder dat de auto super laag wordt oid.. Ik ben daarbij op zoek naar een algemene set-up die geschikt is voor zowel de openbare weg als evt. uitstapjes naar het circuit.
Wie kan mij helpen?