Pagina 1 van 1

lambda regeling afwijking (OPGELOST)

Geplaatst: 30 dec 2011, 18:06
door crazy_kevin
ik ben kevin 22 jaar oud en heb een bmw e46 320ci uit 2000

al sinds het begin heb ik een probleem met mijn motor.
als ik mijn motor koud start en begin te rijden begint de motor te bokken en te hikken tussen de 1500 en 3000 toeren.

ik heb dit uitgelezen en kwam bij de volgende foutmeldingen lambdasonde regelafwijking bank 1 en bank 2
ik heb deze foutmeldingen naderhand weer gereset en gewacht tot mijn mml weer aanging.
nu bleken dezelfde foutmeldingen terug te zijn gekomen + een foutmelding van de elektronische thermostaatregeling.
de codes weer gereset na het uitlezen en weer gewacht tot het mml weer begon te branden nu gaf deze weer enkel de lamdasonde regelafwijking bank 1 en 2 aan en buiten regelbereik van beide lambdasondes
zo heb ik dit een aantal keer gecontroleerd en de foutmeldingen lambdasonde regelafwijking bank 1 en 2 blijven terugkomen de resterende meldingen zijn er de ene keer wel en de andere keer weer niet.
de foutcodes zijn de 228,227,123,203 en de 202.

nu heeft een maat van mij precies dezelfde auto en motor en zodoende ben ik begonnen met het uitwisselen van bepaalde onderdelen.
hij heeft zelf geen problemen met dit motorblok dus kon ik gemakkelijk dingen controleren.
we zijn begonnen met de lmm om te wisselen maar geen verschil.
toen hebben we de lambdasondes gewisseld en wederom geen verschil.
toen ben ik begonnen met het vervangen van de bougies wederom geen verschil.
een tijdje later ben ik naar de bmw dealer geweest en deze adviseerden mij om de carterventilatie te vervangen.
zo gezegt zo gedaan maar wederom geen verschil.

toen ben ik begonnen met het doormeten van mijn bobines dit zijn bremi bobines ze hebben allemaal een waarde van ongeveer o,7 ohm met een maximaal verschil van 0.05 ohm.
dus ik ben er vanuit gegaan dat deze goed zijn.
maar naar lang zoeken op forums ben ik tot de conclussie gekomen dat de bobines alsnog kapot kunnen zijn ondanks dit niet wordt gemeld tijdens het uitlezen.
nu ben ik helaas tot een punt gekomen dat ik toch bepaalde dingen moet gaan kopen en vervangen nu wilde ik beginnen bij de bobines omdat ik op de forums soortgelijke problemen heb gevonden en hier had het ook vaak met de lambdasonde te maken.

ik hoop dat iemand dit probleem kent en een oplossing heeft voor mij alvast bedankt.

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 30 dec 2011, 20:00
door dw70
je maat heel lief aankijken en de ECU van hem erin zetten. Dan een goede rit maken en opnieuw uitlezen.
Dat heb je nog niet geprobeerd.

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 30 dec 2011, 20:58
door honnsr
als ik die storingscode's zo lees en de bijbehorende klachten lijkt het op valse lucht in het inlaat traject. controleer de inlaatlucht slang tussen de lmm en het gasklephuis eens goed op haarscheurtjes en ook vooral het stukje wat na je stappenmotor gaat

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 04 jan 2012, 20:51
door crazy_kevin
UPDATE:

ik heb van de week 6 nieuwe bobines gekocht en deze in de auto gezet.
deze zijn van bosch.
toen deze erin zaten ben ik gaan rijden geen problemen (het had net geregend en bij nat weer deden deze problemen zich vaker voor)
dus ik dacht dat het probleem opgelost was,maar nu reed ik naar huis en je raadt het al de mml begon weer te branden ongeveer toen ik bijna thuis was de motor was al warm toen dit gebeurde.
vandaag uitgelzen en nu gaf de computer dit aan: lamdasonde regeling bank 1 en 2 en een misfire op bobine 2 deze misfire werd vantevoren nooit aangegeven.
bobines en kabels gecontroleerd maar daar was niks mis mee dus toen het spruitstuk gecontroleerd bij de 2e inlaat en nu lijkt het erop dat daar een stuk plastic bij de schroef is afgebroken.
motor gestart remreiniger gepakt en geprobeert zo een lek te ontdekken maar kon niks vinden.
waarschijnlijk omdat de motor al warm was en de pakking nu afgedicht was hebben jullie nog enige ideeen wat het kan zijn?
ik weet het echt niet meer

gr kevin

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 05 jan 2012, 11:28
door dw70
er zijn meerdere mensen die met deze foutcodes de weg kwijt zijn en vanalles aan het vervangen zijn. Hier staat ook iemand zijn verhaal die vanalles aan het vervangen was en steeds geen resultaat behaalde.

Eindresultaat: benzinepompopbrengst niet goed. In koude en warme toestand te veel verschil.

Misschien iets voor jou te laten checken of dit bij jou correct is en er niet teveel drukverlies is?

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1601226

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 05 jan 2012, 22:10
door crazy_kevin
kijk hier heb ik iets aan en nu je het zegt ik hoor altijd wel een geluid bij mijn rechterwielkast bij het achterwiel.
het lijkt net alsof mijn rem aanloopt maar ik hoor het geluid alleen zodra ik gas geef en hoe meer gas ik geef hoe harder het geluid wordt dus dit zou eventueel weleens de brandstofpomp kunnen zijn.
alleen zag ik al wel dat zo een ding niet goedkoop is helaas.

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 06 jan 2012, 21:30
door dw70
haal een op de sloop om uit te proberen. Ben ik met mijn e30 320i jaren mee vooruit gekomen. 50-60 euro gemiddeld. Ik had geluk bij het storing zoeken destijds. De auto viel compleet dood. Dat is het beste scenario. 2x op het uiteinde van de tank kloppen (waar de leiding de tank verlaat) met een rubberen hamer en ja hoor, hij draaide weer goed. Voor even...

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 10 jan 2012, 19:02
door crazy_kevin
zo spruitstuk zit er weer op en nog steeds heb ik hetzelfde probleem vandeweek ook maar besloten om de brandstofdrukfilter te vervangen hier kwam zwarte benzine uit lijkt me niet helemaal normaal.
toenb deze filter vervangen was begon de motor not beroerder te lopen nu krijg ik zelfs 3 misfires waarschijnlijk komt dit omdat er nu weer een doorstroom is in de benzine leiding en nu te weinig druk krijgt nu hebben we vandaag de druk gemeten van de toevoerleiding en deze staat ongeveer op 3 bar ik weet niet of dit een juiste waarde is?
het gene wat de motor doet is soms op 6 en soms op 3 lopen het zijn altijd de cylinders 1,2 en 3 oftewel de 3 voorste dit zijn de laatste cylinders waar als laatste de benzine wordt ingespoten zou dit door de brandstofpomp kunnen komen?

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 10 jan 2012, 19:13
door dw70
zou 3,5 Bar moeten zijn wat de pomp zou moeten leveren. Jouw verhaal klopt in zijn geheel met dat stukje waar ik je eerder op tipte. Te lage druk.

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 10 jan 2012, 21:16
door crazy_kevin
jah inderdaad het is inderdaad te laag maar wat verklaart dan de zwarte troep in het filter ?

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 11 jan 2012, 18:25
door dw70
-een stervende pomp die zich langzaam aan het ontleden is
-rotzooi in de tank en de tank te leeg rijden

Het filter doet wel goed zijn werk. Misschien is daarom je pomp aan het einde aan het komen. Het filter te laat gewisseld. Continue opboxen tegen een versperring (je filter) is natuurlijk niet goed.

Re: lambda regeling afwijking

Geplaatst: 11 jan 2012, 21:41
door crazy_kevin
oke oke nou we hebben in iedergeval de druk gemeten dit was ongeveer 2 bar veelste laag dus dus nu is het zeker dat de pomp niet genoeg druk levert vandaag even een nieuwe pomp besteld en hopen dat het dan morgen opgelost is.
ik houd jullie op de hoogte!!

Re: lambda regeling afwijking (OPGELOST)

Geplaatst: 14 jan 2012, 21:45
door crazy_kevin
het probleem is opgelost het lag uiteindelijk toch aan de brandstofpomp
iedereen bedankt voor de handige tips en eventuele oplossingen !!