Pagina 1 van 2
Aftermarket remmerij
Geplaatst: 16 mei 2011, 16:16
door Bamies
Zijn er hier M3 eigenaren die op een aftermarket setje rondrijden?
Mijn remmerij is aan vervanging toe (Gaat allemaal wat sneller dan ik had verwacht

) en heb geen zin om OEM te gaan vanwege de prijs en wat je er voor terug krijgt. (Je betaalt immers een boel voor het BMW logo op de verpakking.)
Ik heb puur gekeken naar wat ik nodig heb en niet wat mooi staat. BBK is harstikke mooi maar ik ben niet van plan zeer veel circuit te gaan rijden dus zou pure overkill zijn. Zolang ze minstens net zo goed zijn als origineel en de blokken niet teveel kraken/piepen vind ik het best. Op amerikaanse fora is stoptech erg populair en na wat lezen heb ik voor een stoptech zet gekozen.
(Ik heb gekeken naar een CSL set, maar voor enkel schijven/blokken voor zou ik 1200 euro betalen!)
Stoptech set bestaat uit:
-Stoptech Slotted gegroefde schijven rondom (Gegroeft werd mij aangeraden i.p.v geperforeerd. Dit i.v.m grote kans op barsten tussen de gaten in)
-Stoptech Street Performance remblokken
-Stoptech RVS remleidingen
-Motul RBF600 remvloeistof
Enige nadeel is dat de schijven 1 geheel zijn ipv tweedelig...
Zodra de set binnen is zal ik wat foto's maken en ff delen hoe het geheel bevalt!

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 16 mei 2011, 17:43
door Roderik_
Hmz, ik had gewoon voor een setje aftermarket brembo's gekozen hoor.
Schijven zijn gewoon identiek aan origineel (geperforeerd) en de schoepen in de schijf zijn rij-richting afhankelijk ivm koeling.
Ik had je waarschijnlijk wel een setje kunnen leveren voor fatsoenlijk geld (lees: hoge korting)...
Maar goed, je hebt inmiddels al een set besteld. Let goed op de schoepen die in de schijf zitten. Origineel zijn deze links en rechts verschillend.
We zien de foto's wel tegemoet!

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 10:21
door Bamies
De groeven hebben ook een bepaalde rijrichting, dus komt wel goed

Geperforeerd is meer voor de looks heb ik al begrepen. Tenzij ze met gaten gemaakt zijn en niet achteraf zijn aangebracht. Dit laatste verzwakt de schijf.
Brembo is leuk, maar wat betreft de wat goedkopere schijven (lees: anders dan 2-delig) niet echt veel bijzonders. StopTech komt steeds vaker voor. De amerikanen zijn er goed over te spreken dus ik ben benieuwd wat het doet.
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 11:24
door Griffendahl
Stoptech doet absoluut niet onder voor Brembo, misschien zelfs nog wel beter...

Lijkt me een heel goede keuze
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 16:19
door DJLeonardo
Bamies schreef:Geperforeerd is meer voor de looks heb ik al begrepen.
huh? Waar heb je dat vandaan? De gaatjes voeren remstof e.d. af. Fading wordt ermee verminderd. Ik kan je uit ervaring melden dat het weldegelijk helpt. groeven werken wat extremer en worden voor straatgebruik zelfs afgeraden. Al die extra slijtage die het met zich meebrengt weegt helemaal niet op tegen de verhoogde remwerking. Vraag maar eens na bij een bedrijf als Biesheuvel ofzo.
Wat ben je eigenlijk van plan? gebarsten schijven, dan moet je wel echt urenlang rond het circuit gaan boenderen hoor. Heb Brembo geperforeerd gehad, prima, niks gebarsten. Heb nu Zimmermann geperforeerd. Ook prima. Is wel een 330 en geen M maar het verschil qua remmen is niet heel groot.
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 17:53
door Roderik_
Griffendahl schreef:Stoptech doet absoluut niet onder voor Brembo, misschien zelfs nog wel beter...

Lijkt me een heel goede keuze
Stoptech ken ik verder niet, maar je kunt er wel van uit gaan dat (mits je niet uren op een circuit bezig bent) OEM remmerij ruim voldoende is voor de openbare weg. Daar hebben mensen bij BMW echt wel over nagedacht lijkt me
Voor de looks zou idd een keuze kunnen zijn die je maakt, maar imo zien de originele geperforeerde schijfjes er prima uit

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 18:25
door Bamies
DJLeonardo schreef:Bamies schreef:Geperforeerd is meer voor de looks heb ik al begrepen.
huh? Waar heb je dat vandaan? De gaatjes voeren remstof e.d. af. Fading wordt ermee verminderd. Ik kan je uit ervaring melden dat het weldegelijk helpt. groeven werken wat extremer en worden voor straatgebruik zelfs afgeraden. Al die extra slijtage die het met zich meebrengt weegt helemaal niet op tegen de verhoogde remwerking. Vraag maar eens na bij een bedrijf als Biesheuvel ofzo.
Wat ben je eigenlijk van plan? gebarsten schijven, dan moet je wel echt urenlang rond het circuit gaan boenderen hoor. Heb Brembo geperforeerd gehad, prima, niks gebarsten. Heb nu Zimmermann geperforeerd. Ook prima. Is wel een 330 en geen M maar het verschil qua remmen is niet heel groot.
Er kunnen barstjes ontstaan rond de gaten. Voor het afvoeren van remstof hoef je geen perforatie te nemen hoor. Mijn ervaring is dat die op begeven moment toch wel volzitten met remstof. Ik dacht zelfs dat perforatie met de huidige samenstelling van remblokken niet eens meer nodig is.. Maar het verkoopt natuurlijk goed. Maar in geval van de stoptechs was het of geperforeerd of slotted. Geperforeerd werd me afgeraden door DBM-Engineering door bovengenoemde redenen dus maar even rondgekeken op fora's (voornamelijk m3forum) en geperforeerd wordt eigenlijk alleen maar aangeraden als je meer voor de 'looks' gaat i.p.v echt functioneel. Dus voor de zekerheid maar slotted gekozen.
Wat betreft slijtage: Heb op mijn vorige auto (AR 147 GTA - 265pk) brembo met gaatjes en groeven gehad. Remblok slijtage was niet meer dan de schijven die ik daarvoor had (Brembo met gaatjes...). Je moet er dan wel voor zorgen dat je de juiste remblokken hebt..
@Roderik: Van wat ik lees heeft elke M3 tot nu toe last van remmerij te zwak voor de prestaties. Heb het zelf ook nog niet gemerkt overigens. Had gewoon geen zin om voor OEM te betalen als ik een (Hopelijk!) betere set voor minder kan krijgen.

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 19:03
door Roderik_
Begrijpelijk!
Ik ben werkzaam in de automaterialen, dus een BBK van brembo is voor mij gelukkig ook een optie die niet al te duur is.

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 19:19
door Bamies
Ik moet zeggen als ik het geld ervoor had zou ik het nog niet doen. Tenzij ik voor de FI route ga, dan haal je meer uit je BBK. Maar zo'n set rondom staat natuurlijk wel super
@mod: Wilde net de quote verwijderen, maar je was me net voor.
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 19 mei 2011, 19:22
door Roderik_
Ach, mijn remmerij is zowiezo (nog) niet aan vervanging toe. Tzt zal ik me ook eens goed voor laten lichten bij de specialisten.

Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 20 mei 2011, 12:04
door Griffendahl
DJLeonardo schreef:Groeven werken wat extremer en worden voor straatgebruik zelfs afgeraden.
Groeven moet je combineren met de juiste blokken... Ik rijd nu echt al heel wat km's met gegegroefde schijven icm met EBC Red Stuff, en da's een blok die ietsje harder is (ook iets langere periode inremmen daardoor) en de slijtage is niet heel anders als bij OEM materiaal.
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 20 mei 2011, 12:20
door DJLeonardo
Ja dat is ook zo maar heb je dan niet dat je ze moet opwarmen als je 's morgens in de auto stapt? Dat was voor mij destijds de reden om niet voor die ultra high performance blokjes te gaan (en dus ook niet voor groeven)
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 20 mei 2011, 14:00
door Griffendahl
Red Stuff is ook niet ultra high performance, maar wel een tandje harder als OEM remmerij

Remmen werken echt prima als ze koud zijn.
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 20 mei 2011, 15:00
door DJLeonardo
Ja ik heb ff zitten kijken bij EBC. Het lijkt vergelijkbaar met DS2500 van Ferodo wat ik zo zie. Redstuff is wel een stuk goedkoper dan Ferodo. Misschien die maar eens proberen. Nog nooit piepende remmen gehad griff?
Re: Aftermarket remmerij
Geplaatst: 20 mei 2011, 15:09
door Griffendahl
Nope, en Paul die er ook mee rijdt heeft dat volgens mij ook niet.