Pagina 1 van 2
Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 06 apr 2011, 19:25
door smokey_fluppe
Hallo, ik zit ook met het gedacht om mijn auto wat te verlagen met de Eibach veren, zodat mijn 18" velgen wat mooier in mijn wielkasten komen, maar ik zou graag eerst eens jullie commentaren horen,
welke voordelen of nadelen jullie ondervinden na het verlagen, want mijn gedacht is dat er vlugger slijtage optreed aan de onderdelen van het onderstel (b.v. draagarmen, rollementen, stuurstang enz )
Graag eens jullie mening

Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 06 apr 2011, 19:35
door Rene08
Slijtage is niet echt een punt, iig niet in mijn ervaring met een eibach pro setje. Denk meer aan iets minder comfort (zijn de meningen over verdeeld), wat rustiger rijden bij drempels, hellingen in parkeergarages. Dat soort dingen. Echter met een eibach pro setje valt dit allemaal nog wel mee.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 06 apr 2011, 19:38
door Mac
Sluit me aan bij Rene. Comfort veranderd, maar wil niet zeggen dat het slechter wordt. Slijtage... Tja... Hangt van je rijstijl af

Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 06 apr 2011, 23:05
door Griffendahl
Ligt er imho ook aan hoe je verlaagd, verlagen met een schroefset is een heel ander verhaal als alleen met een set veren.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 06 apr 2011, 23:35
door dw70
ik sta zelf voor het monteren van de eibach pro kit voor de coupe. Nu zit er een schroefset onder van KW. Zo overgenomen van de vorige eigenaar. Blijkt alleen dat de originele velgen alleen gereden kunnen worden door gebruik te maken van spoorverbreders. Tot op heden de wintervelgen eronder gehad.
Toen vond ik de set niet meer zo fijn en wil ik er gelijk vanaf. Ik wil geen spoorverbreders.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 07 apr 2011, 01:23
door Fabian79
extra slijtage kan je wellicht niet van spreken, het verplaatsen van slijtage wel.
De stand van de aandrijfassen t.o.v. het cardan e.d. veranderd.
Deze steken dus ook verder of minder ver in het cardan (bij een voorwielaandrijver in de bak)
dit verplaatst dus bepaalde slijtagepunten licht.
Ik zeg niet dat het een afrader is, integendeel.
Alleen moet je wel beseffen wat je bij een auto veranderd t.o.v. de standaarden die door een engineer uitgedacht en berekend zijn.
Dit alles is zo geconstrueerd dat alles exact in de standaard stand precies goed staat.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 07 apr 2011, 08:14
door Griffendahl
Fabian79 schreef:Alleen moet je wel beseffen wat je bij een auto veranderd t.o.v. de standaarden die door een engineer uitgedacht en berekend zijn.
Dit alles is zo geconstrueerd dat alles exact in de standaard stand precies goed staat.
Dat klinkt idd heel leuk, maar zo'n ingenieur houdt ook rekening met marges, en een Eibach Pro set valt echt nog prima binnen die marges. Hoe anders zouden ze een optie kunnen leveren die de boel 15mm verlaagd zonder ook maar iets anders aan te passen.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 07 apr 2011, 18:02
door Fabian79
Klopt, ik keur het ook niet af.
Ik zei alleen dat het iets is om rekening mee te houden als je aan het verlagen bent en je dus niet zomaar alles maar ongestraft zou kunnen aanpassen zonder verder te denken.
Bij extreme verlaging heb ik zelf al meegemaakt dat de homokineten bij een fwd harder slijten.
Neem ook de krachten mee die op de veerpoten komen te staan doordat een verlaagde auto over het algemeen stugger afgeveerd is. Natuurlijk is hier over nagedacht en er zijn zeker marches toegepast omdat we niet allemaal hetzelfde rijden en dus de onderdelen verschillend belasten. Er rekening mee houden is imho niet onverstandig.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 07 apr 2011, 20:53
door smokey_fluppe
aan jullie reacties te lezen kan het dus niet echt kwaad om een setje Eibach's eronder te steken, de auto kan dit dus verdragen.
Maar hoe word de wegligging dan, zal hij dan vaster op baan liggen, of meer spoor trekken

Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 07 apr 2011, 21:03
door Rene08
Spoor trekken is geen issue. Gewoon even opnieuw uitlijnen na het verlagen. Wel na wat kilometers, want de veren zullen nog iets inzakken. Verder gaat je zwaartepunt omlaag, dus wegligging wordt beter.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 08 apr 2011, 06:10
door Fabian79
Het doorhangen in de bocht wordt ook minder, waardoor de auto stabieler aan voelt.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 08 apr 2011, 07:47
door Griffendahl
En je - in principe - harder door de bocht kunt omdat vanwege het mindere hellen je zwaartepunt minder ver naar de buitenbocht beweegt en dat daardoor bij dezelfde snelheid de binnenste banden meer belasting op zich nemen en de buitenste dus iets minder zwaar belast worden. Hierdoor ligt de grens verder omdat bochtsnelheid eigenlijk begrenst wordt door de grip van de buitenste wielen.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 09 apr 2011, 10:32
door Danishbmw
+1
En je aerodynamica is wat aangenamer omdat die wat lager ligt (voor iets meer dan achter) wat bij mijn 318i dus resulteerde in zelfs wat zuinigheid qua benzine.
Met een eibach pro zou je comfort te verwaarlozen zijn zo weinig lever je er op in.
En het grootste voordeel van verlagen is: het ziet er zo sportiever uit tegenover standaard. Het geeft net ff dat sportieve look.
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 09 apr 2011, 10:43
door boerstal
hij gaat er echt niet zuiniger van lopen, als je hem gaat verlagen.
zou wat zijn
en een schroefset is gewoon K u T omdat je aalleen maar loopt te stuiteren, alleen veren er onder OKE
en ziet de net zo tof uit,
Re: Gevolgen van verlaging?
Geplaatst: 09 apr 2011, 10:46
door maarten22
Vind de pro kit echt een heel stuk stugger dan met het normale sportonderstel. Vooral met drempels etc zit je een stuk minder rustig in je stoel. Echter rijd het ook een stuk beter. Met 5 man in de auto reed eerst gewoon ruk, en nu met de pro kit helt de auto veel minder over in de bochten. Had graag een stap gehad tussen de pro kit en het sportonderstel qua stugheid.