Pagina 1 van 2
Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 04 dec 2010, 20:48
door ES018
Hallo,
Sinds vorige week is de chip van mijn E61 525d plotseling verschwunden na een bezoek aan de garage.
Nu blijkt het verbruik op te zijn opgelopen naar 10liter per 100 km (even omrekenen... =1 op 10). Is dit normaal als ik er rustig mee rijd? Kom normaal niet boven de 2200 toeren en rijd meestal stukken van 30km. Of misschien af en toe eens meer toeren laten maken?
Dat-ie niet 1 op 20 loopt wist ik al maar een handgeschakelde 525 verbruikt meer dan mijn 330xd met aandrijving op zijn vier wieltjes en een automaat. De 525d is lichter ook (tenzij het panoramadak 200 kg weegt natuurlijk).
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 05 dec 2010, 13:14
door Mikkie
1:10 is wel erg veel ja. Het gemiddelde van
spritmonitor is 8l/100km, dus 1:12,5. Da's een stuk reëler, denk ik.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 05 dec 2010, 19:11
door ES018
Daar was ik naar op zoek se, een website als spritmonitor. Uitlezen geeft geen foutmeldingen en loopt voor de rest normaal. Ff verder zoeken dus...
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 05 dec 2010, 19:18
door Mooggie
De laatste keer dat ik zelf ineens een hoog verbruik had bleek er een remklauw aan te slepen ... misschien dat het zoiets bij jou ook zou kunnen zijn.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik toen ook te maken kreeg met trillingen bij het remmen enzo en daar heb jij volgens mij geen last van.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 08:25
door Kingfisher
Ik sta hier ook af en toe met verbazing te kijken naar de verbruikscijfers van anderen hoor. Met name dat 535d's betere cijfers halen dan mijn 530d verbaast me en kan ik alleen verklaren door een heel andere rijstijl dan de mijne (ik mag graag zo nu en dan het gas flink intrappen, of op een besneeuwde weg met 'DSC beperkt' bochtjes overstuurd nemen

). Ook de afgelegde afstanden zijn best bepalend voor het gemiddelde verbruik.
Volgens het verborgen menu duurt het bij mij in de winter echt vele kilometers voordat de diesel op temperatuur is en pas dan neemt het verbruik ook af.
In de kou van afgelopen dagen lust mijn 530d ook een flinke slok, maar hoewel mijn boordcomputer gisteren bij het tanken (volle tank) aangaf een gemiddeld verbruik gemeten te hebben van 1 op 8.6, rekende mijn ANWB app op basis van de afgelegde kilometers en de hoeveelheid getankte liters een waarde uit van 1 op 9.6.
Je zal merken dat je verbruik straks in de zomer wel wat gunstiger wordt.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 10:39
door zesinlijn
Als ik deze verbruikcijfers lees dan ben ik niet slecht af met mijn 3.0 L benzine (231pk) handbak (dat scheelt nl. ook) .
Ik verbruik 1: 9 - 1:11 mix van snelweg en stad in de winter.
Het is natuurlijk verbazingwekkend dat een diesel evenveel (bijna bijna) verbruikt als een benzine 3L.
Dat een 535D minder verbruikt dan een 530D is logisch: De motor heeft simpelweg minder toeren nodig om het gewenste vermogen te bereiken dankzij twin turbo. Handbak verbruikt ie minder, een touring verbruikt ietjes meer dan een sedan
Dus heb je een automaat zit het qua verbruik altijd ietsje meer tegen.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 12:52
door Ralph
zesinlijn schreef:Als ik deze verbruikcijfers lees dan ben ik niet slecht af met mijn 3.0 L benzine (231pk) handbak (dat scheelt nl. ook) . Ik verbruik 1: 9 - 1:11 mix van snelweg en stad in de winter. Het is natuurlijk verbazingwekkend dat een diesel evenveel (bijna bijna) verbruikt als een benzine 3L. .
Ik heb ook ongeveer dezelfde gebruik als zesinlijn (zie mijn verbruik in mijn onderschrift). Ik heb een 3 liter van 2005 met 258pk en ook een handbak. En ik rij heel weinig op de snelweg. Had van de diesels een veel gunstiger verbruik verwacht.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 14:16
door zesinlijn
ES018 schreef:Hallo,
Sinds vorige week is de chip van mijn E61 525d plotseling verschwunden na een bezoek aan de garage.
Nu blijkt het verbruik op te zijn opgelopen naar 10liter per 100 km (even omrekenen... =1 op 10). Is dit normaal als ik er rustig mee rijd? Kom normaal niet boven de 2200 toeren en rijd meestal stukken van 30km. Of misschien af en toe eens meer toeren laten maken?
Dat-ie niet 1 op 20 loopt wist ik al maar een handgeschakelde 525 verbruikt meer dan mijn 330xd met aandrijving op zijn vier wieltjes en een automaat. De 525d is lichter ook (tenzij het panoramadak 200 kg weegt natuurlijk).
Hoezo chip verschwunden? Verklaar eens nader wat is er precies gedaan?
Het verbruik kan toegenomen zijn door de werking van de verstuivers, als de chip verschwunden/verandert is kan het zijn dat de electronica meer hoeveelheid brandstof inspuit. Je geeft zelf aan dat door het "verschwunden" proces meer is gaan gebruiken. En vergeet niet dat in de winter ventilatie , achterruitverw, opwarmen van de motor, ervoor zorgen dat het verbruikt stijgt maar dat geldt uiteraard ook benzines.
Voor de oliestokers: de samenstelling van diesel in de winter is anders dan in de zomer. Dit wordt gedaan om het (mogelijke) zogenaamde 'vlokken' tegen te gaan. Er worden dus stoffen (additieven) toegevoegd. Hierdoor maak je inderdaad minder kilometers per (volle) tank.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 19:32
door Kingfisher
zesinlijn schreef:Dat een 535D minder verbruikt dan een 530D is logisch: De motor heeft simpelweg minder toeren nodig om het gewenste vermogen te bereiken dankzij twin turbo. Handbak verbruikt ie minder, een touring verbruikt ietjes meer dan een sedan
Dus heb je een automaat zit het qua verbruik altijd ietsje meer tegen.
Jaja, en daarom geeft BMW de volgende verbruikscijfers op voor resp. binnen bebouwde kom, buiten bebouwde kom en gemiddeld:
530d: 11,1l / 100km - 6,4l / 100km - 8,0l / 100km
535d: 11,1l / 100km - 6,5l / 100km - 8,2l / 100km
En geeft de praktijkmeting van spritmonitor.de een nog groter verschil tussen beide (in het nadeel van de 535d):
530d: gemiddeld 8,61 l / 100km
535d: gemiddeld 9,59 l / 100km
zesinlijn schreef:Voor de oliestokers: de samenstelling van diesel in de winter is anders dan in de zomer.
Daar heb je inderdaad een punt waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan, maar dat verklaart inderdaad wel een deel het hogere verbruik.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 19:55
door Mooggie
Als ik voor de grap de fabrieksopgaves er eens bij pak voor de wat oudere types E60's, dan kom ik voor de automaten uit op:
525d 177 pk -> 1:12,8
530d 218 pk -> 1:12,8
530d 231 pk -> 1:13,3
535d 272 pk -> 1:12,5
Kan best kloppen dus dat het verschil in verbruik erg klein is.
Wat inderdaad een belangrijke rol speelt is de lengte van het traject dat je (dagelijks) aflegt. Zo is mijn enkele reis woon-werk-verkeer bijvoorbeeld 60 km, dus sowieso rij ik altijd minstens 2/3 van de rit met een goede warme motor. Daarnaast rij ik ook nog eens 2/3 op de A4/A10 waar het vaak doorsukkelen is vanwege de drukte met 80 a 100 dus dan kom je inderdaad op gunstige verbruikswaarden uit (momenteel nr. 2 van de 28 stuks 535d's op spritmonitor

).
Wat trouwens ook wel grappig is om te zien is dat vroeger de handbakken altijd een stuk zuiniger waren dan de automaten, maar dat bij de moderne BMW's, bv. de huidige GT''s, de (8-traps) automaten juist zuiniger zijn dan de handbakken.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 20:46
door bvdhoogen
momenteel rijd ik met mijn 525d een gemiddelde van 1 op 8. Ik rijd rustig, maar wel alleen korte stukjes. Wanneer ik echter op de snelweg kom, dan schiet het verbruik omlaag naar 1 op 13
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 23:45
door Mikkie
Wat Mooggie zegt, je rit scheelt ook een hoop. Zo merk ik dat mijn 320d meestal net lekker warm is tegen de tijd dat ik bij m'n werk ben, het verbruik daalt dan wat. Op langere ritten haal ik dan ook nogal eens, ondanks dat ik regelmatig de 160 aantik, een gunstiger verbruik dan wanneer ik een stuk stadsverkeer heb en provinciaal rond de 100 km/h op de cruise doe. Het is niet altijd zo, maar wel opvallend.
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 06 dec 2010, 23:58
door Fabian79
het licht allemaal aan de rechtervoet en de gereden afstanden
Koude motoren gerbruiken meer brandstof.
Korte afstanden en veel optrekken zijn echt funest voor het verbruik.
Ik reed de laatste tijd altijd 1 op12 met een 330d, voor een wisseling van werk haalde ik 1 op 14,5 met gemak.
Bij de laatste maanden reed ik wel 6 km naar het werk en haald ik net 1 op 10 doordat de vele stoplichten en de nagenoeg niet warme motor.
Een retourtje zuid duitsland ging met 1 op 17 best lekker (en dan ook behoorlijk door rijden in die heimat

)
kortom verbruik is relatief en niet te vergelijken als je andere afstanden rijdt en een andere rijstijl hebt.
Vergeet ook de bandematen niet.

Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 10 dec 2010, 13:52
door Fransosowitz
De rechtervoet en de gereden afstanden lijken mij ook het belangrijkste.
Die afstanden hebben ook zeker veel invloed met deze temperaturen. Als ik van mijn (nieuwe lease) VW Golf kijk hoe lang het duurt voordat de olie volledig op temperatuur is dan duurt dat ca 40km!!! Van deze 40km is de eerste ca 10km buitengebied waar je voornamelijk 60km/h mag. De rest is snelweg. En dan duurt het dus 40km voordat de olie volledig op temperatuur is (te zien via boordcomputer). En dan is dat Golfje nog maar een 1,6 liter TDI. Denk dat het bij b.v. een 3l motor dus nog minimaal zo lang duurt...
Re: Verbruik 525d 1/10 normaal?
Geplaatst: 11 dec 2010, 10:39
door ES018
Hallo allen,
Na 2 weken verbruik nog eens geëvalueerd. Nu een nette 8 liter of een 1 op 12. Inderdaad met iets beter weer en langere afstanden (40a50 kilometer per rit ongeveer). Iets warmer weer, minder optrekken en stoppen op het traject schelen wel. Misschien heeft de Asta3000 van VTB-VAB ook geholpen om hem vanbinnen wat op te kuisen.
Heb hem ook eens 'schoongeblazen'door een flink stuk autosnelweg tegen 3a4000 toeren te rijden. De vorige eigenaar zal misschien te vroeg opgeschakeld hebben? (is trouwens de eerste motor die ik tegenkom die zonder stotteren vanaf 1000 toeren kan versnellen).
Toch jammer van de chip. Wellicht was het een OBD-tuning die is overschreven door nieuwe software bij de dealer? Weet niet of opnieuw chippen nodig is: hij is niet supersnel maar echt leuk om er vlot mee te rijden. De tijden van de stopwatch erbij te halen om de tijden te evalueren is voorbij voor mij, het plezier van vlot te rijden is belangrijker.