Pagina 1 van 1
Active frontsteering / Servotronic ?
Geplaatst: 23 jun 2010, 10:48
door Ralph
Medeforummers,
Hoe kan je eigenlijk zien of een E60 is voorzien van active frontsteering? (Is dat hetzelfde als Servotronic??)
Ik begrijp uiteraard dat het sneller stuurt bij lage snelheden, maar hoe kan ik dat controleren?
Dit is handig als ik ga kijken naar auto's waar de eigenaar niet weet of er AFS zit op de auto.
Re: Bekende kwalen 5 serie E60
Geplaatst: 23 jun 2010, 12:00
door Kingfisher
Ralph schreef:Hoe kan je eigenlijk zien of een E60 is voorzien van active frontsteering? (Is dat hetzelfde als Servotronic??
Nee AFS is niet hetzelfde als servotronic, AFS zorgt er voor dat het aantal omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts beperkt blijft (uit mijn hoofd iets van 2,5 omwentelingen) bij lage snelheden, servotronic is voor zover ik weet een elektronische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Dus licht sturen bij lage snelheden, en zwaarder sturen als de snelheid toeneemt.
In de auto zelf kun je in principe weinig zien, behalve dan het controlelampje (een geel stuurwieltje met uitroepteken) dat oplicht bij het omdraaien van de contactsleutel. Verder zie je bij het openen van de motorkap links vooraan (dus ter hoogte van de rechter koplamp van de auto) een zilverkleurige module met zwarte stangen er aan. Daar staat iets op als 'aktivlenkung' of 'active steering'.
Ik ben in ieder geval groot fan van de AFS techniek en kan het iedereen aanraden.
Re: Bekende kwalen 5 serie E60
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:46
door Ralph
Kingfisher schreef:
In de auto zelf kun je in principe weinig zien, behalve dan het controlelampje (een geel stuurwieltje met uitroepteken) dat oplicht bij het omdraaien van de contactsleutel. Verder zie je bij het openen van de motorkap links vooraan (dus ter hoogte van de rechter koplamp van de auto) een zilverkleurige module met zwarte stangen er aan. Daar staat iets op als 'aktivlenkung' of 'active steering'.
Ik ben in ieder geval groot fan van de AFS techniek en kan het iedereen aanraden.
Kingfisher
Nu kan ik tenminste echt controleren of er active steering op zit.
Veel verkopers zeggen dat dat hetzelfde was als servotronic.
Re: Bekende kwalen 5 serie E60
Geplaatst: 25 jun 2010, 17:24
door Watts
Actieve besturing
Bij Actieve besturing of Active Front Steering (AFS) bevindt zich in de stuurkolom, die stuurwiel en stuurhuis met elkaar verbindt, een planetaire overbrenging. Onder normale omstandigheden geeft deze de stuurbeweging rechtstreeks door. De planetaire overbrenging is echter voorzien van een elektromotor die de stuurbeweging van de rijder kan veranderen. Bij lage snelheden, zoals in de stad, bij inparkeren en in haarspeldbochten, vergroot Active Front Steering de stuuruitslag. De rijder kan, zonder te hoeven overpakken, met een kleine beweging van het stuurwiel scherpe bochten nemen en goed manoeuvreren. De wendbaarheid van de BMW wordt duidelijk verbeterd en inparkeren vergemakkelijkt. Ook bij gemiddelde snelheden wordt het sturen gemakkelijker. Om de koersstabiliteit bij hogere snelheden te vergroten, wordt vanaf circa 120 tot 140 km/h (afhankelijk van model en afstemming) de overbrenging van Active Front Steering indirecter. Daarbij moet de rijder een grotere stuurwielbeweging maken om de voorwielen te verdraaien. Het voordeel: grotere stuurprecisie en (koers)stabiliteit, plus meer comfort.
Kritieke situaties, zoals overstuur of remmen met de wielen op verschillende ondergrond, worden door DSC reeds bij aanvang herkend. Hierbij biedt Active Front Steering echter een verdere mogelijkheid om beschermend in te grijpen en bijvoorbeeld de uitbreekbewegingen te dempen – sneller dan zelfs een geoefende rijder dat kan. Omdat Active Front Steering een aanvullend systeem is en de directe verbinding tussen rijder en wielen niet onderbreekt, blijft de bestuurbaarheid van de BMW zelfs bij uitvallen van het systeem volledig behouden. Bij een onverhoopte storing blokkeert een veiligheidsschakeling via een pal direct het verstelmechanisme.
Servotronic.
Servotronic stemt de mate van stuurbekrachtiging optimaal op de rijsnelheid af en zorgt zo voor een direct en precies stuurgedrag bij hoge snelheden. Verder zorgt Servotronic voor meer comfort door een sterkere bekrachtiging en maximale wendbaarheid bij inparkeren en manoeuvreren of bij rijden door smalle, kronkelige straatjes en op een bochtig parcours.
Daarbij berekent een regeleenheid aan de hand van de elektronisch gemeten snelheid de voor elke rijsituatie vereiste mate van stuurbekrachtiging. Via een elektromagnetisch gestuurde klep van de stuurhydraulica kan de stuurkracht zorgvuldig worden gedoseerd en daarmee aanzienlijk nauwkeuriger worden afgestemd op specifieke rijomstandigheden dan bij conventionele stuurbekrachtigingen, die zijn gekoppeld aan het motortoerental. Ook bij de elektromechanische stuurbekrachtiging EPS is deze functie gegarandeerd via de elektronische regeling van de elektromotor.
Zo is voor sturen bij lage snelheid, bijvoorbeeld het rijden door smalle, kronkelige straatjes, slechts minimale krachtsinspanning vereist. Bij toenemende snelheid wordt de stuurbekrachtiging echter geleidelijk gereduceerd. Dit zorgt voor een directer wegcontact, betere feedback en garandeert zo een optimale koersstabiliteit.
|p