Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 27 mei 2010, 08:08
Hallo iedereen,
Ik heb het forum goed doorgezocht voor hetzelfde probleem. Er staan veel issues met trillingen en een trillende auto, maar niet wat ik zelf meemaak. Ik heb 2 maanden geleden een 320D touring automaat uit 2002 gekocht (met de updated diesel motor, 150pk)) met 283K km op de teller. De auto is tot 200K km dealer onderhouden geweest, turbo is bij de 180K km vervangen.
Nu heb ik het volgende probleem. Ik zal het zo duidelijk en helder mogelijk proberen uit te leggen:
De auto trilt tussen de 90 - 130 km/u.
Wat/Waar trilt er/het?
- Je voelt de trilling door het stuur heen
- Je voelt de trilling door de stoelen heen
- Je voelt de trilling op de dashboard als je hand erop legt
- Het lijkt vanaf het midden van de auto te komen
- Het is even hard voorin als achterin
Hoe trilt het? (hoe klinkt het?)
- Het is een constante trilling die ervoor zorgt dat er door de hele auto een resonante trilling ontstaat als je op de cruisecontrol 100 km/u rijdt. (Dit omdat de hele auto gaat meedreunen als het ware. daar lijkt het op).
- Dit klinkt dan als diepe bass/brom geluiden door de gehele auto heen die op en af komen.
- Bij 90 km/uur is de frequentie van de resonantie langzamer dan bij 110 km/uur (diepere, langere bass/brom geluiden bij 90 en kortere wat minder diepe bass/bromgeluiden bij 110)
- Het is ongeveer zo hard, dat wanneer je de radio aan hebt staan met een muziekje, dat je er niet meer van kan genieten omdat er harde bass/bromtonen doorheen komen. Er is heel veel verschil tussen constant gas geven inclusief bass/bromgeluiden of gas loslaten. Bij gas los is de auto muisstil (zoals het hoort).
- Het toerental is om en nabij de 2000 toeren bij 100-110km/uur op de cruisecontrol tijdens de trillingen.
Wanneer verdwijnt de trilling?
- Zodra ik gas loslaat terwijl ik eerst constant 110km/u reed, verdwijnt de trilling helemaal. Zodra ik weer gas geef om op 110km/u te blijven is het weer volop terug.
- Zodra ik de automaat in neutraal zet (bij bijvoorbeeld 110km/u contant) verdwijnt de trilling helemaal.
- Ook als ik het toerental gelijk houd terwijl de automaat in N staat en ik rijd 110km/u is er geen trilling meer
- Als ik onder de 90km/u blijf rijden is er geen trilling waar te nemen
- Als ik boven de 130km/u rijd is er ook geen trilling waar te nemen
Wanneer verdwijnen de trillingen niet?
- Als ik de automaat handmatig in z'n 4de versnelling zet bij 110km/uur. dan blijft de frequentie van de trilling constant. Alleen als ik de snelheid wat ik rijd varieer (langzamer of harder) dan varieert de frequentie van de trilling. Ik heb dit geprobeerd om te kijken of de trilling bij een hogere toerental van de motor zou veranderen.Niet dus.
- Als ik meer gas geef om van 100km/u naar 120km/u te gaan. Hier veranderd dus alleen de frequentie van het dreunende geluid. dit wordt hoger/sneller.
Opmerkelijke punten
- Het lijkt erop dat het iets minder wordt na +/- een uur rijden op de snelweg (dit zal ik a.s. weekend verder verifiëren, ga meer dan 250 km rijden
)
- Soms lijkt het alsof ik dezelfde trilling meemaak als ik juist gas loslaat en de auto laat uitrijden van 100km/uur naar 50 km/uur. Dus dan lijkt het alsof de auto op de motor aan het remmen is.
- Ben nog niet harder dan 140/150 km/uur gegaan maar voelde bij die snelheden geen trillingen zoals tussen de 90 - 130 km/u. wel wordt al het geluid om de auto heen wat harder (wat me compleet normaal lijkt)
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd om het probleem te verhelpen?
Automaatbak olie (en nieuwe zeef) en differentieel olie laten verversen bij ATR (automaatspecialist) in Montfoort
- Dit heeft niks uitgemaakt. Automaat schakelde al heerlijk, geen gebonk of rare dingen. Ook geen rare geluiden uit het differentieel.
Grote beurt (inspectie 2) laten uitvoeren bij BMW dealer in Amsterdam. Hier ook alle problemen omschreven en er is zelfs een monteur meegereden om te luisteren.
- Hierbij is een motorsteun vervangen die gescheurd was. Ook zijn de voorste draagarmrubbers vervangen
- Hardyschijf gecontroleerd, Alle rubbers gecontroleerd (cardan, voor en achter draagarmrubbers)
- Er is gekeken naar de gehele aandrijflijn en ophanging voor speling of afwijkingen of slijtage. Ze hebben niks bijzonders gevonden
- Probleem is dus helemaal niet verholpen door de motorsteunvervanging of nieuwe draagarmrubbers voor. Alleen is de motor stationair wat rustiger door nieuwe motorsteun, en het sturen is weer helemaal strak.
Wat blijft nu nog over?
- De koppelomvormer?
- De lockup van de automaat?
- Hele automaat reviseren?
- Ergens iets in het aandrijfas?
- Iets met het cardan?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen. Ik wil binnenkort weer een afspraak maken met de bmw dealer en hoop dat ik er wat wijzer heen kan gaan met wat er moet gebeuren of wat we kunnen proberen!
Het is zo'n fijne auto, alleen maakt deze trilling net bij de snelheden die ik vaak rijd elke dag naar en terug van werk het zodanig irritant dat ik er nu niet van kan genieten.
Excuses voor de lange post maar ik moest het even allemaal op een rijtje zetten! alvast bedankt voor alle ideeën!
Groeten,
toteki
Ik heb het forum goed doorgezocht voor hetzelfde probleem. Er staan veel issues met trillingen en een trillende auto, maar niet wat ik zelf meemaak. Ik heb 2 maanden geleden een 320D touring automaat uit 2002 gekocht (met de updated diesel motor, 150pk)) met 283K km op de teller. De auto is tot 200K km dealer onderhouden geweest, turbo is bij de 180K km vervangen.
Nu heb ik het volgende probleem. Ik zal het zo duidelijk en helder mogelijk proberen uit te leggen:
De auto trilt tussen de 90 - 130 km/u.
Wat/Waar trilt er/het?
- Je voelt de trilling door het stuur heen
- Je voelt de trilling door de stoelen heen
- Je voelt de trilling op de dashboard als je hand erop legt
- Het lijkt vanaf het midden van de auto te komen
- Het is even hard voorin als achterin
Hoe trilt het? (hoe klinkt het?)
- Het is een constante trilling die ervoor zorgt dat er door de hele auto een resonante trilling ontstaat als je op de cruisecontrol 100 km/u rijdt. (Dit omdat de hele auto gaat meedreunen als het ware. daar lijkt het op).
- Dit klinkt dan als diepe bass/brom geluiden door de gehele auto heen die op en af komen.
- Bij 90 km/uur is de frequentie van de resonantie langzamer dan bij 110 km/uur (diepere, langere bass/brom geluiden bij 90 en kortere wat minder diepe bass/bromgeluiden bij 110)
- Het is ongeveer zo hard, dat wanneer je de radio aan hebt staan met een muziekje, dat je er niet meer van kan genieten omdat er harde bass/bromtonen doorheen komen. Er is heel veel verschil tussen constant gas geven inclusief bass/bromgeluiden of gas loslaten. Bij gas los is de auto muisstil (zoals het hoort).
- Het toerental is om en nabij de 2000 toeren bij 100-110km/uur op de cruisecontrol tijdens de trillingen.
Wanneer verdwijnt de trilling?
- Zodra ik gas loslaat terwijl ik eerst constant 110km/u reed, verdwijnt de trilling helemaal. Zodra ik weer gas geef om op 110km/u te blijven is het weer volop terug.
- Zodra ik de automaat in neutraal zet (bij bijvoorbeeld 110km/u contant) verdwijnt de trilling helemaal.
- Ook als ik het toerental gelijk houd terwijl de automaat in N staat en ik rijd 110km/u is er geen trilling meer
- Als ik onder de 90km/u blijf rijden is er geen trilling waar te nemen
- Als ik boven de 130km/u rijd is er ook geen trilling waar te nemen
Wanneer verdwijnen de trillingen niet?
- Als ik de automaat handmatig in z'n 4de versnelling zet bij 110km/uur. dan blijft de frequentie van de trilling constant. Alleen als ik de snelheid wat ik rijd varieer (langzamer of harder) dan varieert de frequentie van de trilling. Ik heb dit geprobeerd om te kijken of de trilling bij een hogere toerental van de motor zou veranderen.Niet dus.
- Als ik meer gas geef om van 100km/u naar 120km/u te gaan. Hier veranderd dus alleen de frequentie van het dreunende geluid. dit wordt hoger/sneller.
Opmerkelijke punten
- Het lijkt erop dat het iets minder wordt na +/- een uur rijden op de snelweg (dit zal ik a.s. weekend verder verifiëren, ga meer dan 250 km rijden

- Soms lijkt het alsof ik dezelfde trilling meemaak als ik juist gas loslaat en de auto laat uitrijden van 100km/uur naar 50 km/uur. Dus dan lijkt het alsof de auto op de motor aan het remmen is.
- Ben nog niet harder dan 140/150 km/uur gegaan maar voelde bij die snelheden geen trillingen zoals tussen de 90 - 130 km/u. wel wordt al het geluid om de auto heen wat harder (wat me compleet normaal lijkt)
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd om het probleem te verhelpen?
Automaatbak olie (en nieuwe zeef) en differentieel olie laten verversen bij ATR (automaatspecialist) in Montfoort
- Dit heeft niks uitgemaakt. Automaat schakelde al heerlijk, geen gebonk of rare dingen. Ook geen rare geluiden uit het differentieel.
Grote beurt (inspectie 2) laten uitvoeren bij BMW dealer in Amsterdam. Hier ook alle problemen omschreven en er is zelfs een monteur meegereden om te luisteren.
- Hierbij is een motorsteun vervangen die gescheurd was. Ook zijn de voorste draagarmrubbers vervangen
- Hardyschijf gecontroleerd, Alle rubbers gecontroleerd (cardan, voor en achter draagarmrubbers)
- Er is gekeken naar de gehele aandrijflijn en ophanging voor speling of afwijkingen of slijtage. Ze hebben niks bijzonders gevonden
- Probleem is dus helemaal niet verholpen door de motorsteunvervanging of nieuwe draagarmrubbers voor. Alleen is de motor stationair wat rustiger door nieuwe motorsteun, en het sturen is weer helemaal strak.
Wat blijft nu nog over?
- De koppelomvormer?
- De lockup van de automaat?
- Hele automaat reviseren?
- Ergens iets in het aandrijfas?
- Iets met het cardan?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen. Ik wil binnenkort weer een afspraak maken met de bmw dealer en hoop dat ik er wat wijzer heen kan gaan met wat er moet gebeuren of wat we kunnen proberen!
Het is zo'n fijne auto, alleen maakt deze trilling net bij de snelheden die ik vaak rijd elke dag naar en terug van werk het zodanig irritant dat ik er nu niet van kan genieten.
Excuses voor de lange post maar ik moest het even allemaal op een rijtje zetten! alvast bedankt voor alle ideeën!
Groeten,
toteki