Pagina 1 van 5

Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 27 mei 2010, 08:08
door toteki2
Hallo iedereen,

Ik heb het forum goed doorgezocht voor hetzelfde probleem. Er staan veel issues met trillingen en een trillende auto, maar niet wat ik zelf meemaak. Ik heb 2 maanden geleden een 320D touring automaat uit 2002 gekocht (met de updated diesel motor, 150pk)) met 283K km op de teller. De auto is tot 200K km dealer onderhouden geweest, turbo is bij de 180K km vervangen.

Nu heb ik het volgende probleem. Ik zal het zo duidelijk en helder mogelijk proberen uit te leggen:

De auto trilt tussen de 90 - 130 km/u.

Wat/Waar trilt er/het?

- Je voelt de trilling door het stuur heen
- Je voelt de trilling door de stoelen heen
- Je voelt de trilling op de dashboard als je hand erop legt
- Het lijkt vanaf het midden van de auto te komen
- Het is even hard voorin als achterin

Hoe trilt het? (hoe klinkt het?)

- Het is een constante trilling die ervoor zorgt dat er door de hele auto een resonante trilling ontstaat als je op de cruisecontrol 100 km/u rijdt. (Dit omdat de hele auto gaat meedreunen als het ware. daar lijkt het op).
- Dit klinkt dan als diepe bass/brom geluiden door de gehele auto heen die op en af komen.
- Bij 90 km/uur is de frequentie van de resonantie langzamer dan bij 110 km/uur (diepere, langere bass/brom geluiden bij 90 en kortere wat minder diepe bass/bromgeluiden bij 110)
- Het is ongeveer zo hard, dat wanneer je de radio aan hebt staan met een muziekje, dat je er niet meer van kan genieten omdat er harde bass/bromtonen doorheen komen. Er is heel veel verschil tussen constant gas geven inclusief bass/bromgeluiden of gas loslaten. Bij gas los is de auto muisstil (zoals het hoort).
- Het toerental is om en nabij de 2000 toeren bij 100-110km/uur op de cruisecontrol tijdens de trillingen.

Wanneer verdwijnt de trilling?

- Zodra ik gas loslaat terwijl ik eerst constant 110km/u reed, verdwijnt de trilling helemaal. Zodra ik weer gas geef om op 110km/u te blijven is het weer volop terug.
- Zodra ik de automaat in neutraal zet (bij bijvoorbeeld 110km/u contant) verdwijnt de trilling helemaal.
- Ook als ik het toerental gelijk houd terwijl de automaat in N staat en ik rijd 110km/u is er geen trilling meer
- Als ik onder de 90km/u blijf rijden is er geen trilling waar te nemen
- Als ik boven de 130km/u rijd is er ook geen trilling waar te nemen

Wanneer verdwijnen de trillingen niet?

- Als ik de automaat handmatig in z'n 4de versnelling zet bij 110km/uur. dan blijft de frequentie van de trilling constant. Alleen als ik de snelheid wat ik rijd varieer (langzamer of harder) dan varieert de frequentie van de trilling. Ik heb dit geprobeerd om te kijken of de trilling bij een hogere toerental van de motor zou veranderen.Niet dus.
- Als ik meer gas geef om van 100km/u naar 120km/u te gaan. Hier veranderd dus alleen de frequentie van het dreunende geluid. dit wordt hoger/sneller.

Opmerkelijke punten

- Het lijkt erop dat het iets minder wordt na +/- een uur rijden op de snelweg (dit zal ik a.s. weekend verder verifiëren, ga meer dan 250 km rijden :) )
- Soms lijkt het alsof ik dezelfde trilling meemaak als ik juist gas loslaat en de auto laat uitrijden van 100km/uur naar 50 km/uur. Dus dan lijkt het alsof de auto op de motor aan het remmen is.
- Ben nog niet harder dan 140/150 km/uur gegaan maar voelde bij die snelheden geen trillingen zoals tussen de 90 - 130 km/u. wel wordt al het geluid om de auto heen wat harder (wat me compleet normaal lijkt)

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd om het probleem te verhelpen?

Automaatbak olie (en nieuwe zeef) en differentieel olie laten verversen bij ATR (automaatspecialist) in Montfoort
- Dit heeft niks uitgemaakt. Automaat schakelde al heerlijk, geen gebonk of rare dingen. Ook geen rare geluiden uit het differentieel.

Grote beurt (inspectie 2) laten uitvoeren bij BMW dealer in Amsterdam. Hier ook alle problemen omschreven en er is zelfs een monteur meegereden om te luisteren.
- Hierbij is een motorsteun vervangen die gescheurd was. Ook zijn de voorste draagarmrubbers vervangen
- Hardyschijf gecontroleerd, Alle rubbers gecontroleerd (cardan, voor en achter draagarmrubbers)
- Er is gekeken naar de gehele aandrijflijn en ophanging voor speling of afwijkingen of slijtage. Ze hebben niks bijzonders gevonden
- Probleem is dus helemaal niet verholpen door de motorsteunvervanging of nieuwe draagarmrubbers voor. Alleen is de motor stationair wat rustiger door nieuwe motorsteun, en het sturen is weer helemaal strak.

Wat blijft nu nog over?

- De koppelomvormer?
- De lockup van de automaat?
- Hele automaat reviseren?
- Ergens iets in het aandrijfas?
- Iets met het cardan?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen. Ik wil binnenkort weer een afspraak maken met de bmw dealer en hoop dat ik er wat wijzer heen kan gaan met wat er moet gebeuren of wat we kunnen proberen!

Het is zo'n fijne auto, alleen maakt deze trilling net bij de snelheden die ik vaak rijd elke dag naar en terug van werk het zodanig irritant dat ik er nu niet van kan genieten.

Excuses voor de lange post maar ik moest het even allemaal op een rijtje zetten! alvast bedankt voor alle ideeën!

Groeten,

toteki

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 27 mei 2010, 11:23
door robert vermeulen
heb ook zoiets gehad
bij mij was het ophanglager van de cardan stuk (rubber kapot)
en ook de kruiskoppeling zat te veel speling op dit vervangen (de hele as anders gaat het niet)
en nu is het goed
succes

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 27 mei 2010, 11:29
door NielsE36
Goede heldere omschrijving!
Het lijkt me iets in de aandrijflijn. De motor kan je volgens mij wel wegstrepen, want zodra je de bak in neutraal zet zijn de trillingen weg. Is je tussenaslager gecheckt? (Ben geen expert met automaten, maar neem aan dat deze er ook een heeft ;) )

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 28 mei 2010, 09:39
door bmwpeter
De automaat zelf is imo de grootste verdachte, heb het verhaal even vluchtig doorgelezen maar wat gebeurt er als je bij de aangegeven snelheid waarbij de auto trilt terugschakeld naar zijn drie? Het lijkt ernamelijk op dat de koppelomvormer niet helemaal jofel zijn werk doet en bij het aangegeven toerental en belasting (snelheid/lucht- en rijweerstand) het koppel niet volledig overbrengt en dus gaat trillen totdat je sneller en met een hoger toerental rijd of terugschakeld dus.

Kortom het toerental is waarschijnlijk voor de koppelomvormer te laag om volledig in te komen waardoor de resonantie in de gehele auto ontstaat. Als het goed is, is dit aangrijpen af te stellen. Helaas zul je bij de BMW-dealer niet veel verder komen omdat daar nauwelijks mensen werken met verstand van automaten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. De automatische bak is een specialistisch iets dus een automatenspecialist zou toch met een goede diagnose moeten komen lijkt me.

Veel succes met testen en hou ons svp op de hoogte want het euvel wat jij hebt komt helaas vaker voor bij automatische transmissies. :zwaai:

PS: rolt de auto wel goed uit in zijn neutraal, kun je hem makkelijk op de oprit verduwen zonder schurend geluid?

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 02 jun 2010, 16:16
door toteki2
Ik heb het terugschakelen naar de derde versnelling geprobeerd en de trilling blijft aanwezig. De auto rolt goed uit in z'n neutraal alhoewel ik soms ook het gevoel heb dat ie juist nog steeds trilt als hij aan het uitrollen is in neutraal(alsof die op de motor aan het afremmen is). Duwen in z'n N heb ik nog niet geprobeerd.

Ik houd jullie op de hoogte!

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 02 jun 2010, 16:25
door toteki2
Net de BMW dealer aan de lijn gehad, heb de auto vanmorgen weggebracht.

Ze zeggen dat het kan liggen aan de achterste rubbers van de automaat die versleten zijn en speling hebben waardoor het as wellicht niet meer goed in lijn ligt tijdens het rijden.

Ze gaan die vervangen, dus ik ben benieuwd!

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 02 jun 2010, 18:16
door bmwpeter
Ben ook erg benieuwd of dit de oplossing is.

Mijn pa is ook op zoek naar een automaat en we hadden een mooi exemplaar gevonden maar deze had ook last van trillingen hoewel alleen bij het wisselen van verzet daarna niet meer. Tevens had dit exemplaar last van een verschrikkelijk sterke kruipneiging.

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 03 jun 2010, 15:53
door toteki2
Wat bedoel je precies met kruipneiging? Ik krijg de auto morgen terug dus ik houd je op de hoogte!

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 04 jun 2010, 09:31
door bmwpeter
Met kruipneiging bedoel ik dat de de auto in drive-stand vanuit stilstand vanzelf gaat rijden wanneer je de rem loslaat. Nu hebben daar de meeste automaten wel last van en kan ook erg handig zijn in de file. Bij een stoplicht of kruispunt dien je echter je voet op het rempedaal te houden (handrem kan natuurlijk ook) of de auto in neutraal te zetten. Anders rijd de auto vanzelf weg de ene wat harder als de andere dus.

De auto waar wij in proefgereden hebben had zo'n sterke kruipneiging dat hij bij een stoplicht met het voet op het rempedaal en later op de handrem de auto aan de achterzijde in de veren deed trekken dus kont naar beneden. Wanneer de handrem weer gelost werd kwam de kont weer omhoog en reed de auto weg.

Een beetje kruipneiging is normaal maar deze had het heel extreem, was overigens wel een Mercedes dus dat verklaart misschien al veel ;)

Stationair draaide de motor wel gewoon een mooi laag toerental.

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 16 jan 2011, 22:18
door Wiebo
Beste,
ik heb exact hetzelfde probleem op mijn 320D steptronic
van 2003. Na meer dan 4keer in de garage te hebben
binnen gebracht (en meer dan 3000 euro kosten), weet
men het in de garage niet meer.
Ik ken niet zoveel van auto's maar mijn gevoel heeft steeds
gezegd dat het iets met de aandrijving of automaat is.
Ik ben dus enorm benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak bij jou was.
Kan je me aub laten weten want het zou me heel wat zorgen en kosten
kunnen besparen.
Alvast bedankt.

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 24 jan 2011, 13:09
door toteki2
Beste Wiebo,

Mijn probleem is ook niet verholpen nadat de automaatrubbers vervangen waren. Het enige grote verschil wat ik gemerkt heb, was toen ik winterbanden heb laten zetten. Nu kan ik nog steeds voelen dat de auto bromt/trilt op die snelheden, maar veeel minder dan op mijn zomerbanden.

Mijn gevoel zegt ook dat het ergens in de aandrijving/automaat zit, maar ik heb ook niet een oneindige portemonnee om "onderzoek" te blijven doen. Toch wel ronduit belachelijk dat de 3K+ uitgeeft voor een probleem wat niet verholpen is...

Ik zit eraan te denken om naar een andere garage te gaan (geen bmw dealer) om verder te kijken.

Ik ga tzt andere zomerbanden plaatsen om te testen of het dan ook veel minder blijft.

Als jij hier nog verder weet te komen hoor ik het ook graag, sorry dat ik je niet verder kan helpen..

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 24 jan 2011, 16:12
door chrisE46
Een Wiellagerkapot, aandrijfas, kromme velg? Draagarm>niet het rubber..

Gr Chris

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 24 jan 2011, 20:39
door Mario TT
Als de auto in neutraal of als je van het gas gaat minder of geen geluid maakt dan kan het niet in deze wielophanging zitten of in de wielen. Als je bij hard optrekken geen rare geluiden hoort dan zit er ook niets in de aandrijfas. Want die staan dan pas onder druk als je hard optrekt, bij continue snelheid staat er weinig druk op. Ik denk dat het probleem in je diff zit of in je bak en dat is iets wat je niet kan testen of zien. Ga naar een expert of regel een testbak of diff om verschil te merken.

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 24 jan 2011, 23:07
door Wiebo
Hoi,

bedankt voor de reactie!
Bij mij ligt het zeker niet aan de banden of velgen want het probleem doet zich zowel bij mijn zomervelgen+banden als aparte wintervelgen+banden. Sinds een aantal weken begint het trillen erger en erger te worden.
De autotrilt (vrij zacht) maar toch voelbaar bij autosnelweg-snelheden van 90km/u. Maar wanneer ik optrek dan begint het echte harde trillen dat je over de hele auto voelt en hoort. Nu is het wel zo dat, om het trillen de reproduceren, ik niet te snel mag optrekken want van zodra ik iets te veel gas geef en de automaat terugschakel stopt ook het trillen meteen. Het trillen stopt ook van zodra ik gas los.
Het is duidelijk voelbaar dat het trillen niet van onder de motor komt maar wel van onder of van achter de wagen zodat ik dus een sterk vermoeden heb dat het wel iets met de automaat of aandrijving moet zijn.
Wat me ook sterk opvalt is dat het bijna altijd op koude motor is. Wanneer ik van thuis vertrek naar het werk, dan rijd ik onmiddelijk via binnenwegen en doet het probleem zich zelden voor. Wanneer ik 's avonds terug op het werk vertrek, ga ik onmiddelijk de snelweg op en doet het probleem zich frequent voor. Na 20min. rijden komt het probleem dan weer zelden/nooit voor.
Daarom dat ik vermoed dat het met de automaat te maken heeft, aangezien hier toch ook olie op zit en die toch ook moet warmen? Anderzijds is het wel zo dat wanneer ik de auto tijdens het trillen in neutraal zet en het toerental aanhoud, dan stopt het trillen eveneens. Dus dan zou je weer denken dat het de aandrijving zelf is. Het blijft dus een raadsel.
Nu is het wel zo dat jij ook een automaat hebt, toeval?
In mijn BMW garage waar ik steeds ging, heeft men mij aangeraden naar een officiële bmw garage te gaan omdat ze het zelf niet meer weten. Binnenkort (binnen aantal weken) ga ik eens een afspraak maken en hopelijk vinden zij het wel. Jammer is wel dat de hele zoektocht opnieuw begint en dat de kosten vermoedelijk weer zullen oplopen :-(
Van zodra ik meer weet of het probleem verholpen is, hou ik je zeker op de hoogte.

Grtz,
Lieven

Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Geplaatst: 24 jan 2011, 23:22
door Fabian79
Het verhaal zo gelezen zou ik meer gaan zoeken in de aandrijflijn en met name het cardan diff en aandrijfassen.
Wellicht een homokineet ( of hoe heet dat bij een rwd?)