Pagina 1 van 2

Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:01
door Mooggie
Misschien een vreemde vraag, maar ben wat aan het rondkijken naar een andere auto en ga dan misschien wel bij een automaat uitkomen. Probleem is alleen dat ik nog nooit met een automaat heb gereden. Kan iemand me even kort uitleggen welke standen er zijn en wanneer je welke stand gebruikt?

Beetje lullig als ik een proefrit ga maken en die auto niet van zijn plek krijg of meteen ergens tegenaan knal doordat ik in de verkeerde stand start ofzo. :P

Hieronder een voorbeeldje van een E60 automaat:

Afbeelding

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:06
door Cliff
Nou...

P = voor te parkeren....indien je op een helling eerst auto op de handrem zetten en dan pas afzetten (als je dat niet doet krijg je hem niet meer in de D, voor alle veiligheid; Pook in N-stand zetten en auto op handrem)
R = om achteruit te rijden
N = de vrij.... net zoals bij een handbak
D = om weg te rijden

Indien hij in stand D zit en je beweegt de pook naar links zal er in het dash een S gaan branden; dit is de Sportstand... hij schakelt dan later op en eerder terug...

Indien hij in stand S zit en je beweegt de pook al naar gelang naar voren of naar achter dan zul je op het dashboard de cijfertjes 1,2,3,4,5 en evt. 6 zien staan; nu kun je handmatig schakelen door de pook naar voren of naar achteren te parkeren.

Hoop dat je hier wat aan hebt! ;)

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:08
door bjornc
En als je wilt starten moet je de rem ingeduwd hebben.
Kan volgens mij ook niet altijd in D.
Moet in N of P dacht ik.

Owja, tijdens een proefrit; Houd die linker voet op de voetsteun!!!
Anders kan je jezelf van de voorruit schrapen.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:11
door Cliff
Niet... indien hij in P staat kun je starten zonder de rem in te trappen...

Bij BMW moet je wel de rem ingetrapt hebben en de pook ontgrendelen (knop achterop de pook) wil je van stand veranderen, m.u.v. D naar S..

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:17
door Mooggie
Kijk eens aan, helemaal duidelijk! :)

Toch nog 2 vraagjes:

Stel je gaat in de S-stand handmatig schakelen. Zou je dan zuiniger en sneller kunnen rijden? Beetje ala een handbak die ook meestal sneller en zuiniger is?

Of kan je sowieso niet zuiniger rijden?

Stel in D-stand schakelt hij op bij 2000 toeren, in S-stand bij 3000 toeren en je zou bijvoorbeeld bij 1500 toeren willen schakelen. Hoe doe je dat dan?

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:19
door Flyingd
Cliff schreef:Niet... indien hij in P staat kun je starten zonder de rem in te trappen...

Bij BMW moet je wel de rem ingetrapt hebben en de pook ontgrendelen (knop achterop de pook) wil je van stand veranderen, m.u.v. D naar S..

Helaas moet ik je daar corrigeren. ik heb een E61 en je moet wel degelijk de voet op de rem zetten en in P staan, om te kunnen starten.
Dat geld ook voor schakelen vanaf P naar D.

Ook kun je de sleutel niet verwijderen als de auto niet in P staat.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:20
door Mooggie
bjornc schreef:En als je wilt starten moet je de rem ingeduwd hebben.
Kan volgens mij ook niet altijd in D.
Moet in N of P dacht ik.

Owja, tijdens een proefrit; Houd die linker voet op de voetsteun!!!
Anders kan je jezelf van de voorruit schrapen.
Dat wordt opletten ja. :D

Ik heb zelfs weleens gehoord dat je je linkervoet echt helemaal naar linksonder moet steken, omdat je anders geheid een keer de fout ingaat.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:20
door Cliff
Bij 1500 toeren de Pook naar beneden duwen...dan schakelt ie namelijk op.. ;)

Zuiniger zal je m.i. niet lukken dan in de automatische stand, de bak is daar namelijk al op geprogrammeerd.
Kan je uit eigen ervaring ook vertellen dat je dat handmatig schakelen bijna nooit gebruikt... ;)

Is overigens ook niet nodig aangezien BMW automaten perfect schakelen....je kunt meestal zelf bepalen wanneer ie moet schakelen aan de hand van de stand van het gaspedaal.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:21
door Cliff
Flyingd schreef:
Cliff schreef:Niet... indien hij in P staat kun je starten zonder de rem in te trappen...

Bij BMW moet je wel de rem ingetrapt hebben en de pook ontgrendelen (knop achterop de pook) wil je van stand veranderen, m.u.v. D naar S..

Helaas moet ik je daar corrigeren. ik heb een E61 en je moet wel degelijk de voet op de rem zetten en in P staan, om te kunnen starten.
Dat geld ook voor schakelen vanaf P naar D.

Ook kun je de sleutel niet verwijderen als de auto niet in P staat.
Oh oke zou kunnen... m'n pa heeft een E39 530 automaat en daar hoeft dat niet bij het starten... hij moet wel in P staan... voet op de rem hoeft echter niet... X5 4.4 V8 hoeft dat ook niet.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:24
door Flyingd
Mooggie schreef:Kijk eens aan, helemaal duidelijk! :)

Toch nog 2 vraagjes:

Stel je gaat in de S-stand handmatig schakelen. Zou je dan zuiniger en sneller kunnen rijden? Beetje ala een handbak die ook meestal sneller en zuiniger is?

Of kan je sowieso niet zuiniger rijden?

Stel in D-stand schakelt hij op bij 2000 toeren, in S-stand bij 3000 toeren en je zou bijvoorbeeld bij 1500 toeren willen schakelen. Hoe doe je dat dan?

Ja.je kan eerder overschakelen. en met hand schakelen voorkomen dat hij terug schakelt bij een tussen sprint, maar sneller zal je niet kunnen zijn. Die bak weet beter wanneer er geschakeld moet worden als jezelf, en de snelheid van overschakelen kun je niet beïnvloeden.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:25
door Cliff
:stupid:

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:26
door Flyingd
Cliff schreef:
Flyingd schreef:
Cliff schreef:Niet... indien hij in P staat kun je starten zonder de rem in te trappen...

Bij BMW moet je wel de rem ingetrapt hebben en de pook ontgrendelen (knop achterop de pook) wil je van stand veranderen, m.u.v. D naar S..

Helaas moet ik je daar corrigeren. ik heb een E61 en je moet wel degelijk de voet op de rem zetten en in P staan, om te kunnen starten.
Dat geld ook voor schakelen vanaf P naar D.

Ook kun je de sleutel niet verwijderen als de auto niet in P staat.
Oh oke zou kunnen... m'n pa heeft een E39 530 automaat en daar hoeft dat niet bij het starten... hij moet wel in P staan... voet op de rem hoeft echter niet... X5 4.4 V8 hoeft dat ook niet.
klopt. bij de oudere modellen kon het wel.

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:27
door Cliff
Had ik het toch goed opgemerkt... heb ook wel eens in een E60 530d gereden maar bij die heb ik daar eigenlijk niet zo op gelet..

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:28
door Flyingd
Cliff schreef: :stupid:
thx

Re: Werking automaat?

Geplaatst: 10 mar 2010, 22:28
door Cliff
Wellicht is het nu allemaal duidelijk voor Mooggie....?