Pagina 7 van 7

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 23 sep 2020, 21:50
door whiteage
Zo lange tijd niets meer gehad om te updaten. Helaas kan ik mij ook melden bij de groep waarvan de wiellagers op zijn. Linksachter was goed te horen tijdens de autoritten.
Dus ook ik kwam aan de beurt voor nieuwe wiellagers. Dan begin je aan de wiellagers en kom je ook nog eens tot de conclusie dat er 1 homokineet niet goed meer is.

Dan zit er niets anders op dan 2 wiellagers achter te vervangen en ook beide steekassen te vervangen. Bij de dealer geïnformeerd wanneer ze de steekassen konden leveren. Blijken ze al sinds 2019 in backorder te staan. En de levertijd is nog niet bekend. Dan maar de assen van SKF besteld nieuw en prima assen moet ik zeggen.

Ook heb ik weer voldoende foto's gemaakt wat natuurlijk weer leuk is om te posten.

Dus we beginnen met de auto op de krik te zetten. As-steunen eronder en de wielen kunnen er vanaf.
Dan halen we de steekassen los van het differentieel:
Afbeelding1 by tony mans, on Flickr

Afbeelding2 by tony mans, on Flickr

Dan gaan we de moer van de steek-as losmaken met een zware slagtol nummer 30 (sterdop).
En daarna met een met een tool die met 10 ton de steekas uit de naaf kan persen deze verwijderen.
Ik laat de draagarm onder de auto zitten omdat ik geen zin heb om met een super strakke auto naar de uitlijn garage te gaan.
Hierbij de tool die ik heb gebruikt en dan is het een piece of cake :top:
Afbeelding3 by tony mans, on Flickr

Afbeelding4 by tony mans, on Flickr

Daar komt die dan zie de ABS ring al zichtbaar worden:
Afbeelding5 by tony mans, on Flickr

Hoppa die is los en een mooie droge roestlaag, die zat lekker vast.
Afbeelding6 by tony mans, on Flickr

Afbeelding7 by tony mans, on Flickr

De nieuwe SKF as steelt nu de show:
Afbeelding8 by tony mans, on Flickr

Ook heb ik nieuwe bouten en montageplaten besteld bij de dealer. Dan kunnen we de flens goed aan het differentieel te monteren +/- 68nm.

Maar voor het zover is moet eerst de oude wielnaaf nog even worden gedemonteerd om bij het lager te komen:
Afbeelding10 by tony mans, on Flickr

Dat doen we met een kluts/slaghamer:
Afbeelding11 by tony mans, on Flickr

Even opbouwen en dan is die te gebruiken:
Afbeelding12 by tony mans, on Flickr

En die is ook los:
Afbeelding13 by tony mans, on Flickr

Oude troep:
Afbeelding14 by tony mans, on Flickr

Ook het lager gaan we demonteren met een hulpsetje:
Afbeelding15 by tony mans, on Flickr

Hier draaien we makkelijk het oude lager uit de draagarm:
Afbeelding16 by tony mans, on Flickr

Dan gaan we de lagerring verwijderen van de wielnaaf:
Afbeelding17 by tony mans, on Flickr

Na alles goed schoongemaakt te hebben kan het nieuwe lager worden gemonteerd. Vooraf heb ik deze in de diepvries gehad zodat die iets krimpt en makkelijker te monteren is.
Hier ben ik de tool aan het opbouwen en is zoals op de foto te zien is nog niet goed gecentreerd. Dat moet wel gebeuren want het lager wil je erin persen door kracht op de buitenring uit te oefenen.
Afbeelding18 by tony mans, on Flickr

Het lager en de zegelring zijn inmiddels gemonteerd.
Afbeelding19 by tony mans, on Flickr

Dan gaan we de wielnaaf terug monteren. Hierbij laat je de buitenring van het lager met rust. En zorg je dat je aan de binnenring en de wielnaaf trekkracht uitoefent krachten naar elkaar toe.
Afbeelding20 by tony mans, on Flickr

De steek as kan dan worden gemonteerd. Dit keer met een laagje vet over de splines. En de centrale moer draaien we vast met de hand en een momentsleutel op 200nm.
Afbeelding21 by tony mans, on Flickr

Omdat de stabilisatorstang er ook onderuit moest heb ik deze maar ontroest en een mooi rood kleurtje gegeven.
Ik houd wel van een kleurige onderzijde. Dat zwart is ook maar zo saai.
Afbeelding22 by tony mans, on Flickr

Lekker fris zit alles weer onder de auto.
Afbeelding23 by tony mans, on Flickr

Afbeelding24 by tony mans, on Flickr

Omdat de uitlaat ook onder de auto uit moest is deze maar geschuurd en in de hittebestendige spray gezet. Deze dan maar wel in het zwart :gek:
Afbeelding25 by tony mans, on Flickr

Klus geklaard. En het rijd uitermate stil. :applaus:
Afbeelding26 by tony mans, on Flickr

Velgen eronder en zakken maar:
Afbeelding27 by tony mans, on Flickr

Op naar de volgende upgrade. Het begin daarvoor is gemaakt en later volgt er meer. :whistle:
Greetzz

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 24 sep 2020, 08:04
door BMWf20 2.0d
Super, weer goed bezig, ziet er weer erg goed uit, geloof je meteen dat het scheelt.

Mooi dat je al die gereedschappen tot je beschikking hebt, scheelt een hoop gekloot in de marge.

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 24 sep 2020, 11:52
door Alyssa
Super leuk om dit zo eens te lezen, ziet er heel goed uit! Je BMW is vast heel blij met je :)

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 25 sep 2020, 07:47
door whiteage
Bedankt voor de reacties. Het is en blijft een leuke hobby.

Koop aardig wat gereedschap en dat maakt het werken erg fijn.
Ook gezien de garagekosten die je uitspaart, verdiend het zich vaak al na 1x gebruiken terug.

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 19 okt 2020, 10:15
door Robin
Mooie update weer. Je zou haast denken dat het vervangen van de wiellagers een klusje van niets is. :gek:

Wellicht een ideetje om deze als aparte DIY te posten in het DIY gedeelte?

Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage

Geplaatst: 21 okt 2020, 13:28
door BMW325tI
Ik ben geen fan van skf assen. Ik ze ook gekocht aangezien gkn niet op voorraad was.

Beide assen waren verschillend. De ene lager zo te zien met hitte bewerkt, terwijl de andere heel goedkoop uitziet. Made in China staat op de doos.

Na 1000 km heb ik rechter eraf gehaakd om te kijken hoeveel speling erop zit. Man vergeleken met mijn oude gkn is de nieuwe skf slecht!
Ook vergeleken met gereviseerd spidan as, wat een verschil. Dus spidan gemonteerd , de linker skf haal ik later eraf tegelijk met centrale as.


Afbeelding