Pagina 7 van 12
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 13:41
door Vanreijmersdal
Ik rij met LTEC schijven en CL C6 remblokken.
Banden zijn Nankang en dan de 120 compound.
Ik twijfel dus ook of het misschien wel RV als RA is die blokkeren.
Eigenlijk stom dat ik niet meteen heb gekeken waar de slijtage op de banden zit.
Volgens mij bemoeid de DSC knop zich ook met de ABS, ik denk dat ik die maar eens terug ga plaatsen en kijken wat er dan gebeurd.
Het slippen zou dat continue moeten zijn en nu was het 2 a 3 keer voor een seconde of 10.
Ik rij met een standaard koppeling.
Ik blijkt bij een E46 een Clutch Delay Valve (CDV) in te zitten.
Deze kan je er vrij gemakkelijk tussen uit halen.
Als ik de tank voor 1/3 volhoud dan heb ik geen last van stotteren.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 14:05
door lucasc
die moet je er zsm uithalen! das fijn als je niet weet hoe je moet koppelen

maar daar zou jij inmiddels toch wel het een en ander van af moeten weten (y)
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 14:50
door Vanreijmersdal

klopt.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 16:43
door Leooo
Mijn 330 is uit 2002 en heeft alleen ASC, welke ik inderdaad elke keer nog uitschakel voordat ik het circuit op ga. (Dit omdat ik 0 kennis heb van elektra) Zal vast standaard een relais voor zijn die je er op kunt zetten maar goed
Ik ben niet bekend met CL C6 remblokken dus ik kan daar niks over roepen.
Het kan wel zo zijn dat ze RV en RA zijn. Maar Zijn die blokken even groot? Past dat überhaupt?
Rij je op Nankang slicks of semi's?
Mijn CDV is er inderdaad al uit, dus dat zou het kunnen zijn.
Maar ik zou wel een andere koppeling nemen als deze op is;)
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 17:37
door Dutchie
Wauw 2002 330i met ASC? Mijn 10-2001 heeft DSC.. dacht ook dat alle 00+ modellen DSC zouden hebben.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 03 nov 2015, 18:26
door Vanreijmersdal
De mijne heeft volgens mij wel DSC, alleen is die knop met de verkoop van het interieur meegegaan.
Dus daar moet ik even een andere voor zoeken.
De remblokken zijn carbone lorraine rc6
http://www.cl-brakes.nl/clbrakes/compounds#rc6
Daar ligt het niet aan.
Nankangs zijn de semi's nankang rs2r compound 120
Citaat van DF:
Een E46 heeft rear bias control in de ABS-computer zitten. Dit systeem zorgt voor meer of minder remdruk op de achteras afhankelijk van factoren zoals remvertraging en dergelijke. Zo krijgen de achterremmen niet teveel remdruk terwijl de auto voorover duikt bij het remmen.
In je 330CI is het interieur gestript dus de gewichtsverdeling is waarschijnlijk wat meer naar voren komen te liggen omdat daar nu eenmaal moeilijker gewicht te besparen valt. Met een niet werkend ABS kan er dus wat sneller een achterwiel blokkeren, zeker omdat BMW de achterremmen vrij hard mee laat remmen.
Daarom wil ik graag de DSC knop weer terug plaatsen en kijken wat er gebeurd.
Waarschijnlijk past deze ook en kost niet de wereld om het eens uittesten.
Als deze koppeling op is komt er idd wat anders in, maar eerste deze maar eens oprijden.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 07 nov 2015, 17:51
door Vanreijmersdal
Na het uitstapje in de grindbak, kwam er onder de auto een knarsend, piepend en schurend geluid vandaan. Omdat het zo direct na het uitstapje aanwezig was, had ik het vermoeden dat er ergens grind klem zat. Omdat ik geen risico wilde nemen met een vast lopende aandrijfas omdat bv het lager stuk gegaan was, hebben we de dag gestaakt en zijn we naar huis gegaan.
Vandaag een onder de auto gaan liggen en de oorzaak kunnen vinden.
Er zat grind tussen het hitteschild en de cardanas.
Nou zit dat hitteschild daar met een reden en ben ik benieuwd hoe andere mensen hiermee om zijn gegaan?
Weghalen? en vindt je daar dan bepaalde hinder onder? Kan de cardanas daar goed tegen en dan voornamelijk het tussen lager?
Of modificeren? hoe heb je dat dan gedaan?
Of wat anders?
Ik snap dat raceauto's eigenlijk nooit stil staan en waardoor er veel warmte van de uitlaat onder kan blijven hangen, maar toch ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere race genoten.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 07 nov 2015, 20:45
door lucasc
als je een knappe uitlaat hebt kan je al die ellende gewoon weglaten. als je nog iets van isolatie daaronder wilt zou ik het goed schoonmaken en van die plakmatten erin zetten.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 08 nov 2015, 11:12
door daNpy
Waarom monteer je geen instelbare remdrukregelaar?

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 08 nov 2015, 11:57
door Vanreijmersdal
lucasc schreef:als je een knappe uitlaat hebt kan je al die ellende gewoon weglaten. als je nog iets van isolatie daaronder wilt zou ik het goed schoonmaken en van die plakmatten erin zetten.
Wat bedoel je met een knappe uitlaat? Standaard versie die niet instaat van ontbinding is of meer een sport uitlaat?
Zou het ene meer warmte afgeven dan het andere?
Ik wil er alleen maar isolatie onder als het nodig is. Ik ben wel benieuwd wat Leoo er onder heeft zitten omdat hij de auto op de zelfde manier als ik gebruik.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 08 nov 2015, 11:58
door Vanreijmersdal
daNpy schreef:Waarom monteer je geen instelbare remdrukregelaar?

Daar heb ik ook al aan zitten denken en had daarbij ook de onderstaande vragen voor mijzelf.
Met standaard ABS rijden, waarbij waarschijnlijk de ABS op de achterremmen overuren gaat maken?
Voldoet standaard ABS op een tracktool of werkt het alleen maar tegen?
Of zoals nu zonder ABS en dan meteen de ABS pomp verwijderen en met een remdrukverdeler erop? Dan ben je de rear bias control regeling ook meteen kwijt.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 08 nov 2015, 12:46
door daNpy
Vanreijmersdal schreef:daNpy schreef:Waarom monteer je geen instelbare remdrukregelaar?

Daar heb ik ook al aan zitten denken en had daarbij ook de onderstaande vragen voor mijzelf.
Met standaard ABS rijden, waarbij waarschijnlijk de ABS op de achterremmen overuren gaat maken?
Uhm, denk het niet? Waarom zou de ABS overuren gaan maken?
Voldoet standaard ABS op een tracktool of werkt het alleen maar tegen?
Geen idee mijne heeft het niet :lol:
Of zoals nu zonder ABS en dan meteen de ABS pomp verwijderen en met een remdrukverdeler erop? Dan ben je de rear bias control regeling ook meteen kwijt.
Die "regeling" zit dan in je instelbare regelaar.
Andere banden? Ander wegdek? Natte baan? Je kan het zo instellen

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 08 nov 2015, 13:16
door lucasc
Vanreijmersdal schreef:lucasc schreef:als je een knappe uitlaat hebt kan je al die ellende gewoon weglaten. als je nog iets van isolatie daaronder wilt zou ik het goed schoonmaken en van die plakmatten erin zetten.
Wat bedoel je met een knappe uitlaat? Standaard versie die niet instaat van ontbinding is of meer een sport uitlaat?
Zou het ene meer warmte afgeven dan het andere?
Ik wil er alleen maar isolatie onder als het nodig is. Ik ben wel benieuwd wat Leoo er onder heeft zitten omdat hij de auto op de zelfde manier als ik gebruik.
bedoel inderdaad meer een sportuitlaat. geen sjonnie pijp dus
ik heb zelf ook geen isolatie materiaal voornamelijk omdat ik mijn uitlaat alleen op hoge gassnelheid aan het begin berekend heb en daarna laag vacuum (y)
als je wilt kan ik je een aanmeten voor jou auto en een vrijblijvende offerte sturen.
remdrukverdeler brengt wel het een en ander aan voordelen! ik verkoop ze nu standaard bij een hydro handrem om die reden.
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 09 nov 2015, 09:43
door Leooo
Vanreijmersdal schreef:lucasc schreef:als je een knappe uitlaat hebt kan je al die ellende gewoon weglaten. als je nog iets van isolatie daaronder wilt zou ik het goed schoonmaken en van die plakmatten erin zetten.
Wat bedoel je met een knappe uitlaat? Standaard versie die niet instaat van ontbinding is of meer een sport uitlaat?
Zou het ene meer warmte afgeven dan het andere?
Ik wil er alleen maar isolatie onder als het nodig is. Ik ben wel benieuwd wat Leoo er onder heeft zitten omdat hij de auto op de zelfde manier als ik gebruik.
Bij mij zit de standaard uitlaat er nog onder omdat je geld maar 1x kan uitgeven

, voldoende tegendruk want ik ga nog niet fluiten, geen andere ECU en dus geen op maat motor management. Wel zijn nu de katalysatoren er uit. Maar ik heb ze er nog niet op zitten dus ik weet nog niet hoe hij daar op loopt.
Tijdens het rijden wordt het in de cabine erg warm dus ik laat hem lekker zitten. De bak wordt ook te warm. Hier moet ik nog een koeler op zetten en überhaupt checken of hij nog goed ontkoppelt (ik gok namelijk van niet)
Wat betreft de ABS, ik heb het lekker laten zitten. Ik druk de ASC knop 10 sec in en dan rijdt hij erg plezierig icm slicks. Hij is erg stabiel en als hij uitbreekt, makkelijk te corrigeren. Blokkeren heeft hij nog nooit gedaan bij mij, maar ook het krakende gevoel in het pedaal is nog nooit voorgekomen (zelfs niet als ik de bocht niet haalde)
Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 09 nov 2015, 20:08
door Vanreijmersdal
Leooo schreef:
Wel zijn nu de katalysatoren er uit. Maar ik heb ze er nog niet op zitten dus ik weet nog niet hoe hij daar op loopt.
Heb je ze leeg gehaald of vervangen?