Pagina 7 van 8
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 08:23
door tom_il
Vintiem schreef:Met het gegeven dat de accu nieuw is (Varta Silver dynamic) zou hij na zo'n rit toch op 100% moeten staan, correct?
Staat het correcte batterij geregistreerd in je wagen ?
Tyge AGM of niet en sterkt moeten correct geregistreerd zijn in de wagen.
Bij wissel dien je een reset te doen zodat de wagen weet dat er een nieuwe inzit.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 08:33
door Vintiem
Accu is 100ah, deze past natuurlijk niet in het BMW protocol. Dat is 90 of 110. Hij staat nu aangemeld op 90ah omdat je 100ah met geen mogelijkheid kan aanmelden.
Volgens gk5 zou dit geen verschil moeten.
Mvg,
Vincent
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 08:42
door M.arco
Het startfähigkeit percentage is het startvermogen wat de accu nog heeft, dit is niet het laadvermogen zo ver ik weet. Dit is ook het geen dat ze testen wanneer ze de accu checken. Ze hangen er hierbij een apparaatje aan, geven de specificaties in (bij mij was het een CCA accu met 850A). Ze hebben bij mij een startvermogen gemeten van om nabij 400A, kortom 50% minder... Hoe de auto dan op een 34,xx % komt, geen idee.
Maar goed, zojuist een Varta Dynamic silver 110ah besteld
Heb overigens dat document gelezen, en verdomd... het klopt inderdaad wat Tom zegt. Maar wie/wat is de bron van dit document?
Citaat: "Optimum ChargingThe battery voltage can vary between 14 V and 15.5 V. The optimum charging
voltage is set by the power module as a function of the state of charge of the battery, the batterytemperature and the lamp resistance. The maximum charging voltage is 16V".
The power module detects the state of charge of the battery at all times by calculating the battery current while the vehicle is moving and by measuring the discharge current.When the vehicle is stationary, the state of charge is recalculated by means of a closed-circuit voltage measurement at the battery and adopted.
Maaaaar.... Op pagina 7 van het document wordt een model overview weergeven:
ModelsCharge
E60/E61 -
voltage increase Idle
YES
speed increase
YES
IBS
YES
Power module
-
Micro-powermodule
YES
Junctionbox
-
De lijst zegt dus dat de E60/E61 geen zogehete power module hebben. En nou net deze module wordt gebruikt wanneer een dynamo hogere voltages levert. Althans, zo zie ik het...
Ik lees wel dat de IBS om kan gaan met een spanning tussen 6 en 16,5V.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 10:24
door tom_il
De MPM vervangt de PM en heeft dezelfde basisfuncties als de PM maar heeft bovenop de IBS.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 13:37
door M.arco
Dat is dan weer waar inderdaad... Grrrr..
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 16:28
door M.arco
Ik krijg morgen de accu binnen, maandag kan ik hem pas laten registreren.. Zou het een probleem zijn dit weekend te rijden (niet heel veel) zonder hem geregistreerd te hebben?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 15 jan 2015, 23:42
door M.arco
Niemand?

Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 00:19
door Source
Wat is niet heel veel?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 07:17
door Vintiem
Je kan er gewoon mee rijden alleen hij zal zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem van een snel lege accu houden omdat de auto niet herkend dat er een nieuwe accu inzit. Accu zelf zal niet zo snel defect raken maar uiteraard wel aan te raden om het goed aanmelden zsm te regelen.
Mvg,
Vincent
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 07:49
door Vintiem
Ik las vanochtend op Bimmerboard.be dat als je een andere aH erin zet dat de stamdaard 90ah of 110ah, zoals in mijn geval 100ah, dat je naast het correct aanmelden ook iets moet coderen omdat je anders nooit de juiste oplading zou krijgen en de accu dus sneller achteruit gaat. Had dit nog nooit eerder gehoord, is dit correct?
Mvg,
Vincent
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 08:28
door M.arco
Source schreef:Wat is niet heel veel?
Hooguit 100km totaal?
Vintiem schreef:Je kan er gewoon mee rijden alleen hij zal zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem van een snel lege accu houden omdat de auto niet herkend dat er een nieuwe accu inzit. Accu zelf zal niet zo snel defect raken maar uiteraard wel aan te raden om het goed aanmelden zsm te regelen.
Mvg,
Vincent
Weet je dit zeker? Het laadproces wordt juist naar beneden geregeld lijkt me. Een accu dit zwak is (en dus continu moet worden bij geladen) die vraagt meer lading dan een nieuwe.. kortom, de nieuwe accu zal eerder "overladen" worden?
Ik heb een 110ah, komt ook weer een 110ah in. Je probleem weet ik eigenlijk geen antwoord op, maar dit zou je vast moeten coderen idd.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 09:53
door Source
@M.arco
100km is geen enkel probleem zolang het maar geen duizenden zijn.
@Vintiem
Aanmelden en registreren
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 10:28
door M.arco
Dat dacht ik zelf ook Source, maar als er meerdere meningen zo zijn dan geeft dat toch een beter gevoel haha..
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 10:35
door Vintiem
@Vintiem
Aanmelden en registreren
bij het registreren geef je dan aan dat het 100ah is, correct?
Mvg,
Vincent
Re: Accu 530D
Geplaatst: 16 jan 2015, 11:01
door Source
Nee degene die je accu vervangt kan je dit haarfijn uitleggen. Als die dat niet kan dan zou ik naar iemand gaan die het wel weet.