Chip Tuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Frank535

Re: Chip Tuning

Bericht door Frank535 » 21 feb 2011, 22:51

z3mrunner schreef:535D Gechipt versus 535D origineel:
The difference:
Chippen is tof, maar van die fake M5 luchtroosters in je voorschermen zetten ... FOUT !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

suyker

Bericht door suyker » 22 feb 2011, 10:07

Zolang er geen m5 logo op de roosters zitten dan moet het wel kunnen vind ik.
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Frank535

Bericht door Frank535 » 24 feb 2011, 20:19

Aangezien ik helaas nog met spit thuis zit, heb ik mooi de tijd om nog eens in de chiptuning te duiken.
Op advies van een kennis heb ik gebeld met Carly Motors in Leiden; BMW Motorsport mannen van het eerste uur !

Aan de telefoon heel veel info gekregen. Zoals te verwachten, pakken zij het serieus op; ze lezen je computer uit en gaan vervolgens een op maat geschreven stuk software samenstellen en weer in de boardcomputer laden. Elk dipje in je oude vermogenscurve wordt weggewerkt, en afhankelijk van de wens van de klant worden er aanpassingen gemaakt om extra vermogen of extra zuinigheid te realiseren.
Bij vermogen wordt vooral op koppel gelet en minder op max. pk's. En dan heb ik het over diesels, want bij benzinemotoren is het verschil erg klein na chiptuning (is een bekend gegeven). Wat ze ook meteen doen, is het aanpassen van de reaktietijd van de gasklep op de stand van het gaspedaal; eigenlijk exact hetzelfde wat een SprintBooster doet die je los kunt kopen.
Carly Motors chiptuning; bij een 535D gaat het koppel van 560 naar 690 Nm en het vermogen van 272 naar ca. 330 pk.

Een lang verhaal kort; zij maken voor elke auto een nieuw softwareprogramma waarvan de basis 80% gelijk is, maar het verschil zit 'm in de laatste details. Kosten voor het hele verhaal zijn (schrik niet) 850 euro excl. BTW.

Na alle research heb je voor mijn gevoel 3 categorien chiptuners:

1. Maatwerk dat van auto tot auto verschilt, waarbij de motormanagement software aangepast wordt op jouw eigen wensen.
2. Seriewerk; 1 programma voor alle auto's van 1 type, motormanagement wordt aangepast volgens 1 standaard patroon.
3. Power boxen; geen aanpassing in de motorsoftware zelf, maar beinvloeding ervan via een extern kastje.

Over optie 3 was Carly Motors heel duidelijk; hij noemde het fopstekkers. Wat deze dingen - volgens hem - doen is dat ze bepaalde parameters en sensoren foppen waardoor de motor meer vermogen levert. Zijn bezwaar was dat ze ook de verkeerde parameters veranderen, bijv. dat ze de motor laten denken dat het buiten constant 5 gr. C is waardoor de motor meer vermogen levert. Maar als je op vakantie in Frankrijk in 30 gr C rijdt, gaat het wel mis en valt de auto ook niet meer terug op de noodloop omdat de computer verkeerde signalen krijgt. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Zijn advies was - nooit doen.

Dan blijven opties 1 en 2 over en dat is voor mij hetzelfde als kiezen tussen een maatpak of confectie; waar ben je tevreden mee ? Wil je elk detail tot in perfektie gladgestreken hebben, dan moet je maatwerk kiezen.
Als ik naar de prijsverschillen kijk (1. kost het dubbele van 2.) dan hoef ik niet het onderste uit de kan denk ik.

Ik zal nog eens bij Beek Racing vragen of zij ook de reaktietijd van de gasklep meenemen bij hun chiptuning, dat scheelt dan weer 200 euro voor een SprintBooster achter je gaspedaal !

Tot zover mijn verhaal - ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben. :)
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 24 feb 2011, 20:54

Interessant stuk Frank. Volgens mij gaat forumlid The Shrike al naar Carly toe. Ik zal vragen naar zijn bevindingen.

suyker

Bericht door suyker » 24 feb 2011, 21:16

ik ben bij digicar geweest. tevens hier ook op het forum.

Hun schrijven ook nieuwe software op maat. was de helft kwijt van jou prijs.

Ben zeer tevreden erover

Dark knight edition
Afbeelding

Frank535

Bericht door Frank535 » 24 feb 2011, 22:09

De informatie op de site ziet er goed uit - klinkt ook als een serieuze club en geen doosjes schuiver.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 24 feb 2011, 22:45

Check, ook even of ze de VMax er af halen. ook altijd prettig als ze toch gaan poken.

Frank535

Bericht door Frank535 » 25 feb 2011, 19:15

Bedoel je bij Beek Racing of Carly Motors ? Maakt niet uit; beide halen de Vmax eraf - dat doen ze standaard.

Ik heb voor mezelf besloten om naar Beek te gaan. Wat ik nog wel wil weten is of ze gelijk de reaktietijd van de gaskleppen op het gaspedaal kunnen aanpassen, dat scheelt dan weer 200 euro voor een aparte SprintBooster. Als dat inbegrepen is, is het zeker geen verkeerde deal voor 499 euro.
Ik belde ze vandaag hierover, maar de softwareman staat op een beurs en is volgende week weer in huis, maar dan zit ik in Duitsland voor 5 dagen. Daarna dus maar oppakken.

Wie heeft er zin om ook naar Beek te gaan (in Den Haag) voor chiptuning - ergens na 10 maart ?

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 25 feb 2011, 20:32

Hangt er vanaf of bij mijn de Vmax er nog op zit.

Aron

Bericht door Aron » 26 feb 2011, 08:58

ik misschien...laat tegen die tijd maar weten

suyker

Bericht door suyker » 26 feb 2011, 11:23

Ik merk eigenlijk nu pas dat mijn 525d best wel van kiet gaat.

In sport schakeld en trekt hij retesnel door. In het verleden dacht ik dus dat naar links (pook) alleen voor handschakelen was. (|

In de sportstand pakt hij lekker op zeg.

Ps

Ik rij er niet zoveel in namelijk. Alleen in het weekend eigenlijk. De rest van de week rij ik in mijn verotte fiat doblo zonder opties hahahahahahahah

Dark knight edition
Afbeelding

Aron

Bericht door Aron » 02 mar 2011, 10:02

Nu kan ik een powerbox voor heel weinig kopen..(100 euro gebruikt)..
Hij heeft hem bij dieseltuning.nl gekocht voor 380euro..staat ook op die site..

Als ik op die site lees klinkt het toch wel verleidelijk..
Zal ik het doen of toch liever op maat..

over het algemeen rij ik bijna altijd heel relaxed en is eigenlijk geen van beide nodig...

Mikkie

Bericht door Mikkie » 02 mar 2011, 10:26

Doe het dan niet. Zo'n powerbox is gewoon om je motor te foppen, maar goed kan het niet zijn. Doe het goed of doe het niet.

suyker

Bericht door suyker » 02 mar 2011, 12:29

van Beek zegt idd ook dat powerboxen rubbish zijn.

Eigen keuze verder natuurlijk. voor 300 meer heb je custom mapping

Dark knight edition
Afbeelding

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 02 mar 2011, 13:15

Na de zoveelste negatieve opmerking over powerboxen begon ik me toch een beetje zorgen te maken om mijn G-power powerbox. Om die reden heb ik het tuningbedrijf dat verantwoordelijk is voor mijn powerbox, maar eens gemaild. Dit was hun reactie:
G-power schreef:Thank you for your Email.

The powerboxes are safe and working in an intelligent way.

We are well known tuner who actually developed some engineering solutions for some OEM manufacturers too and we couldn't afford to offer a dangerous solution. A power box work in a same way that a chip, the handling for sales is different, that is the only point...

The problem is that people speak about things they don't know...They maybe experienced a cheap solution once and think everything is the same...

Mit freundlichen Grueßen/ Kind regards/ Cordialement
G-POWER®

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”