Pagina 6 van 15
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 18:13
door tom_il
Dat is geen E60/61
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 18:32
door frazz
Volgens mij is dit wel een E60/61:
Ik ben nog alles aan het ontdekken wat betreft alle mechanica en werking van de auto.
Ik ken de principes van ontbranding, versnellingen, assen, etc, maar in meer detail weet ik niet hoe alles werkt.
Maar ben iemand die snel leert.
Volgens mij gaat deze slang naar de intercooler.
De intercooler zorgt ervoor dat de warme lucht vanuit de turbo afkoelt zodat er gecomprimeerde zuurstof rijke lucht naar de motor gaat.
Dat zorgt voor een hogere/snellere ontbranding van de mengsel in de cilinder.
Geloof ik.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 18:51
door Vintiem
Zeker een e60/61!!
Ah die grote aan de voorzijde van de gasklep. Dat is inderdaad de slang die vanuit de intercooler de lucht naar de inlaat brengt. Als je die losmaakt dan heb je geen turbo druk. Heeft trouwens niets met vacuum te maken
Beide slangen van en naar de intercooler zijn berucht dat ze kappt gaan. Soms zie je het pas als je ze eraf gehaald hebt. De scheur de erin zit wordt soms bij hoge druk pas open gedrukt.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 18:54
door frazz
Dus een scheur hierin kan ook zorgen voor dat probleem? Als er een lek in zit moet er meer lucht in de motor komen dan gemeten is, als door deze slang van buiten extra lucht in wordt gezogen dan.
Als ik het goed begrijp.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 19:37
door tom_il
Bijna, er gaat lucht verloren. Lucht komt turbo binnen gaat dan naar de intercooler waarna hij de motor binnengaat. Een scheur in het traject geeft luchtverlies vermits dit onder druk staat.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 19:49
door tom_il
Het volledig luchtraject is inlaat - luchtfilter - lmm - turbo - intercooler - collector.
Eender waar er een lek is na de lmm geeft een probleem vermits de lucht gemeten word door de LMM.
De luchtinlaat bevind zich aan de zijkant achter de nier passagierskant.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 19 mar 2018, 20:51
door Vintiem
tom_il schreef:Bijna, er gaat lucht verloren. Lucht komt turbo binnen gaat dan naar de intercooler waarna hij de motor binnengaat. Een scheur in het traject geeft luchtverlies vermits dit onder druk staat.
correct en dan heb je minder power tot je beschikking want een scheur zorgt ervoor dat er minder (of geen) turbo druk de inlaat ingaat
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 20 mar 2018, 20:29
door frazz
Dank voor de heldere uitleg.
Als je het hele traject kent is het beter om dingen zelf na te lopen.
Ik heb filmpjes gemaakt van het woosh geluid en de vertraging bij acceleratie.
Altijd handig voor anderen die dit lezen.
Deze hoop ik morgen te posten.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 20 mar 2018, 21:41
door Vintiem
Ik teken voor een defecte slang van en/of naar de intercooler
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 21 mar 2018, 08:10
door frazz
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 21 mar 2018, 12:24
door frazz
Hmm, de turbo zit linksonder aan passagierskant toch?
Ik zit te denken aan de afdichtring (13717792090).
Een tijdje geleden heb ik de EGR en hoofdthermostaten vervangen en daarbij de inlaatpijp losgehaald.
Ik vraag me nu dus af of die er nog wel tussen zit.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 21 mar 2018, 16:16
door Vintiem
Zal er vast nog wil zitten alleen niet goed terug geplaatst vermoed ik. Het rubber moet je eerst los op je turbo plaatsen. Na plaatsen even goed voelen of deze goed zit. Daarna druk je de aanzuigpijp erin. Doe voor het gemak een heel klein beetje sillicone spray oid op het deel van de aanzuigpijp wat in dit rubber gaat.
Turbo zit inderdaad aan passagierzijde laag aan zijkant motor
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 26 mar 2018, 09:37
door frazz
Nou, gisteren luchtfilter en LMM vervangen, en de turbo slang goed terug op gezet, zodat die er goed op zit, geen whoosh geluid meer.
Maar houd nog steeds in helaas.
Vanavond eens de auto opnieuw uitlezen om te kijken os iets nog eens is terug gekomen.
Denk maar dat ik naar de dealer ga.
Of wachten totdat ik de wervelkleppen heb verwijderd volgende week, misschien is het roetaanslag op de EGR klep of inlaat.
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 26 mar 2018, 09:51
door rfs88
is je foutmelding op de LMM nu wel weg? trekt hij wel goed op - kracht in alle toerengebieden - buiten het inhouden om ?
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va
Geplaatst: 26 mar 2018, 13:11
door Vintiem
Adaptiewaarden van je LMM gereset?
Mocht je niet verder komen dan zou ik naar een specialist gaan en niet naar dealer. Daar kijken ze heel anders naar de auto en zullen ze het probleem zeer waarschijnlijk niet vinden.