Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Kingfisher
Contacteer:

Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Bericht door Kingfisher » 17 feb 2012, 20:35

Vandaag maar eens bij de dealer een nieuwe EGR thermostaat gescoord voor 37 euri. Morgen kijken of ik 'm kan plaatsen, ik hou jullie op de hoogte.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 18 feb 2012, 15:41

Oke, vandaag EGR (/AGR) thermostaat vervangen. Iets meer werk dan de 3 minuten in het YouTube filmpje omdat een en ander toch nog behoorlijk vast zat, maar het is prima zelf te doen.

Enige vervelende bij mij was dat er nogal wat koelvloeistof wegsijpelde, dus die moest ik naderhand nog bijvullen. (kosten 4 euro voor een litertje)

Bij een testritje merkte ik al snel hoe snel de temperatuur van het blok klom en binnen de 7 minuten zat ik mooi boven de 80 graden (buitentemperatuur 9 graden), alwaar hij ook gedurende de hele rit bleef. :duimen:

De oude thermostaat naderhand even onder de kraan gehouden en ja hoor, het water stroomde er lekker doorheen. En dat terwijl de nieuwe thermostaat bijna geen lucht door liet door er op te blazen.

Ik denk dat iedereen die met dit probleem rond rijdt moet overwegen deze thermostaat te vervangen. Ik wist er al heel lang van, maar pas na het zien van het YT filmpje werd ik over de streep getrokken. Had ik veel eerder moeten doen.

Burp

Bericht door Burp » 18 feb 2012, 20:52

Even vandaag een test gedaan. Na een aantal minuten het koelwatertemperatuurmetertje op het scherm getoverd. Was op dat moment 80 graden en liep op tot 98. toen was ik bij de supermarkt ;)

Conclusie is dat er bij mij niets mis is voorlopig :gekdoen:

Kronos

Bericht door Kronos » 19 feb 2012, 09:26

@Kingfisher, ik hoop dat ze morgen bij mij ook een nieuwe EGR thermostaat gaan plaatsen met het zelfde resultaat. Toen ik deze er van de week afhaalde blaasde ik er gewoon doorheen. Nu hopen dat de dealer er net zo over denkt en de EGR thermostaat op voorraad heeft liggen. Anders zelf een half uurtje sleutelen. Vervelende bij mij is dat de EGR thermostaat er een beetje moeilijk uit te krijgen is door een beugel die er vlak langs loopt.

Heb je al een lange afstand gereden? Ben namelijk wel benieuwd of je de 90 graden gaat halen. Anders zou de hoofd thermostaat ook nog kapot kunnen zijn.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 19 feb 2012, 10:29

Die zwarte beugel was voor mij ook een verrassing, die was niet aanwezig op het YT filmpje!

Maakte het inderdaad iets lastiger, maar niet onmogelijk. Gewoon vervangen dat ding, ook al zegt de dealer dat er niks mis is. Bij mij zeiden ze ook dat 65 graden heel normaal was. Mijn dealer had 'm gewoon op voorraad, dus eergisteren gebeld naar dealer en gelijk opgehaald. Volgende dag bij koude motor de boel vervangen.

Ik ga volgende week naar Frankrijk, dus dat wordt de lange afstands test. ;)

Kronos

Bericht door Kronos » 19 feb 2012, 13:36

Als ze deze EGR(AGR) Thermostaat idd niet vervangen doe ik het ook zelf. Door de beugel zit er iets meer werk in. Heb ik opgelost door met een platte schroevendraaier iets terug te buigen en op het zelfde moment de vacuum slang eruit te halen.

Ben heel benieuwd het resultaat op de langs afstand qua temperatuur maar ook het verbruik
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 19 feb 2012, 14:03

Tjah de dealer ik heb voor twee jaar terug ook lopen sukkelen met het probleem de dealer melde dat ik maar 1 thermostaat had en die had ik maar vervangen.
Deze bleek niet kapot.
Toen na heel lang speuren op het internet etc kon dr nog wel eens een egr thermostaat op zitten en jawel dat zat die ook.
Deaer gevraagd of deze op voorraad was en vervangen. dealer melde dat die dingen noooooooooit kapot gingen.
Vervangen en het was raak de wagen werd weer lekker warm.
Ik kreeg destijds allemaal mailtjes van forummers etc hoe ik dat dan wel niet gedaan had met vele vragen.
Mijn conclusie was vervangen dat apparaat kost je hooguit 40 euro (wat is dat nou kwa kosten op een dikke 5er.)
Ik heb hier destijds een aantal forummers mee geholpen en waren allen van het probleem af.
Het youtube filmpje wat ik in eerdere posts hier heb geplaatst is inderdaad erg makkelijk.
D dealer vervangt niet snel wat die doet liever uren diagnose en kom je binnen een half uur al boven de 40 euro uit haha. en ben je nog geen steek verder.

Kronos

Bericht door Kronos » 20 feb 2012, 20:36

Vandaag nieuwe EGR thermostaat erin bij de dealer en een paar graden erbij tot ongeveer 73 graden. Volgens de garage een hele normale temperatuur!. Mijn idee is dat de hoofd thermostaat ook kapot is anders zou de temperatuur verder moeten oplopen.

Wat mij bevreemd is dat de slangen naar de radiator wel warm (niet super heet) worden. Dit zou toch niet mogen gebeuren als de hoofd thermostaat pas open gaat op 88 graden? Zover ik kan achterhalen zit de hoofd thermostaat op de waterpomp.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 20 feb 2012, 20:39

Hoofd thermostaat zit inderdaad op de waterpomp net onder je egr thermostaat. Hij is zo zeer lastig te zien.

Kronos

Bericht door Kronos » 20 feb 2012, 21:21

Is deze thermostaat een beetje makkelijk te vervangen?
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Björn

Bericht door Björn » 20 feb 2012, 22:12

Nu nieuwsgierig geworden wat mij temperatuur zou doen dus ook maar een testje uitgevoerd gisteren. Gestart met een temp van 8 graden, binnen 7km zat ik op de 98 waar die de resterende 100km op bleef staan, nou voorruit, af ent toe gaf ie 97 graden aan 8)

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 20 feb 2012, 22:59

Hoofd thermostaat is redelijk te vervangen.
Als je een mini raleltje met verschillende lengtes verlengstukjes hebt en wat dopjes 6 7 en 10 en wat sleutelervaring kom je al een heel end.
ik weet niet wat voor motorblok je hebt alleen ik heb een 530d en het blok zit redelijk strak tegen de koelers dus er is weinig ruimte bij mij.
Succes bij het eventueel vervangen.

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 21 feb 2012, 16:35

Ik heb vandaag beide thermostaten vervangen, is goed te doen.
Kost wel even werk, ik ben er 4 uur mee bezig geweest.
Moet er wel bij zeggen dat is inclusief steeds foto's maken, het blok afspuiten en koelvloeistof ophalen.
Er lekt namelijk ongeveer 1 -1,5 liter weg wat je (ik) niet kunt opvangen.
Dat lekt dan op de onderplaat, ik wilde alles weer schoon hebben.
Bij mijn bedrijf (daar heb ik lekker binnen gestaan) is 50 meter verderop een wasstraat met losse spuiten (handbediening).
Met half open kap heen gereden om even lekker schoon te maken.

Het resultaat is prima, veeeel sneller warm en nu blijft hij rond de 85-90 graden.
Alleen de meter rond de klok blijft 'hangen' op 5-6 streepjes (net boven de 4500 toeren).
Dus de 3 streepjes heb ik nog niet gehad. Slechts 2 x 12 km gereden, wie weet moet ik wat langer rijden.

De oude EGR kon ik inderdaad doorblazen, de oude hoofdthermostaat ging al bij 65 - 70 graden open
Even in heet water gedaan met thermometer.

Wel veel verschillende boutjes/torex/inbus (BMW weet niet wat ze nou willen volgens mij...)

Kortom het is goed te doen, kost netto ongeveer 3 uur werk, kan zonder brug.

Ik zal de foto's in een document plakken en mijn tips erbij doen.

Groet'n uut Drenthieland
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 21 feb 2012, 19:34

Ik kon vandaag dankzij m'n nieuwe EGR thermostaat eindelijk weer mijn restwarmtefunctie gebruiken... Heerlijk!

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 21 feb 2012, 20:00

@ bonito frans,
De aantal streepjes die je te zien krijgt zijn gewoon goed het aantal streepjes dat je ziet rond de toerenteller is bij benzine en diesel verschillend.
Maak ééns een foto als die warm is en post hem hier van rond de toerenteller.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”