Pagina 5 van 9
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 15 feb 2012, 22:17
door beamertje
beamertje schreef:OK, als de storing tot de LMM te herleiden is, dan moet die vervangen worden. Je weet dat al een tijd de motor voor het stoplicht onregelmatig draait?
Elke 4 sec loopt toerental 700 --> 1500 --> 700 --> 1500 --> 700 etc...Dit is soms weg maar niet altijd.
Oxellaar schreef:Advies van BMW s sowieso elke 2 jaar alle vloeistoffen vervangen.
Dus rem en koelvloeistof plus olie, ongeacht kilometerstand.
Met minder dan 10 000km per jaar zou ik elk jaar de olie vervangen, de rest om de 2 jaar.
En LLM reinigen is uitstel van executie, meestal is hij er aan.
De remvloeistof moet elke 2 jaar (dus puur op basis van tijd) en dat heb ik gedaan.
Maar de boordcomputer rekent de inspectie en oliewissel toch allemaal uit, met tijd EN kms?
UPDATE: het was een tijdelijke storing die met LMM, lambda sonde, en/of gasklep te maken zou hebben.
Storing is weggedrukt, hopen dat het niet terugkomt. Gasklephuis is wel schoongemaakt.
Ben eigenlijk vergeten te vragen of het erg vuil was...
Het gas geven voor stoplicht (d.w.z. het onvrijwillig gas geven!

) is ook weg, maar das wel vaker weg geweest en weer teruggekomen.
Is de berekening van het aantal kms voor onderhoud alleen op kms gebaseerd, toch ook op ritlengte? Ook op tijd?
Laatste beurt was Insp.II in febr 2010 das 14.000 km terug. Boordcomp geeft nu nog 10.000 km aan voor Insp.I.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 15 feb 2012, 22:20
door beamertje
buutnhuus schreef:klopt het dat je het hele spruitstuk moet demonteren om de carterventilatie te vervangen?
is het dan ook verstandig om de pakking te vervangen van het spruitstuk? of is dit niet noodzakelijk.
Geen flauw idee, kun jij da dan zelf?!
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 15 feb 2012, 22:27
door aaroenz0r
Tis zegt :
Check gaskets â‘ on manifold â‘¡, replace if necessary.
Dus als je pakkingen nog in orde zijn, zou ik ze gewoon hergebruiken.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 16 feb 2012, 21:21
door buutnhuus
@ beamertje, waarom zou dat niet kunnen dan?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 16 feb 2012, 21:26
door beamertje
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren
Moderatoropmerking Darudevampire
kwoudakdakon...
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 16 feb 2012, 21:41
door Oxellaar
gewoonlosschroeven

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 23 feb 2012, 18:56
door mattvanwyk
Is het niet zo dat wanneer het water in de olieafscheider idd bevroren is dat het dan binnen een paar minuten alweer ontdooid is door de intens hete oliedampen die de afscheider inkomt?
Of is mijn denkwijze nu verkeerd?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 24 feb 2012, 21:09
door edho
Intens hete oliedampen? De bedrijfstemperatuur van zo'n motor is ongeveer 85 graden. Olie temp gaat daar niet bovenuitkomen denk ik zo. Als de mayo (olie vermengt met waterdampen) bevriest bij zeer strenge vorst, dan is de schade al gebeurt voor dat er warmte genoeg is doorgedrongen tot de olieafscheider. In de topicstart kun je ook lezen dat het euvel (of beter gezegd de ramp) zich voordoet in de eerste kilometers, dus bij nog koude motor.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 26 feb 2012, 11:45
door john.bmw
goedemorgen heren,
ik heb een e46 sedan uit 2002, het stationair toerental wijkt af en toe af, hij springt dan ineens naar de 1500 toeren of zakt ineens naar de 500. stilvallen doet hij niet en bij het uitlezen van de computer zit er geen storing in.
heeft iemand een idee?
bij voorbaat dank
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 09 mar 2012, 08:55
door willem-57
John, het kan je vanos zijn, als deze slecht wordt dan loopt je motor stationair vaak onregelmatig. Repareren bij de dealer kost ruim 1600 euro, ze vervangen dan de hele vanos, een goede specialist vervangt alleen de ringen (?) en dan ben je ongeveer 400 a 600 euro kwijt.
Maar je klacht kan altijd een andere oorzaak zijn, bij mij loopt mijn M stationair veel netter na de oliewissel omdat ik veel sludge in de motor had. Ook hebben ze de slangen van de carterventilatie vervangen, zat ook sludge in.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 14 mar 2012, 07:50
door twism
Beste members,
Bij is ook het befaamde lampje gaan branden, alleen ik heb vrij weinig symptonen;
Symptomen bij het probleem:
•Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassenâ€
•Onregelmatig stationair (heel soms eigenlijks bijna niet)
Ik heb een 316i uit 2001, en was net van plan deze week de olie te gaan verversen die is 25.000 oud (1 jaar geleden gebeurt).
Ook is mijn auto uitgelezen door iemand, en daar kwam uit naar voren dat de achterste lamdasonde niet de goede waardes aangaf.
Ook zie ik dus geen sludge op me olie dop, wel soms op me olie pijlstok.
Zijn er nog andere onderdelen die ik eigenlijks gelijk beter kaan mee vervangen zodra ik me olie+ filter ga verversen deze week?
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 15 mar 2012, 19:17
door buutnhuus
316i uit 2001 is toch nog met m43 motor? maar daarom is het nog steeds wel verstandig om de carterventilatie te vervangen, gewoon uit preventief onderhoud.
mischien met olie verversen zo'n flesje van forte door de olie doen voordat je de olie eraf haalt. (flushen) als je dit doet mag je absoluut niet met de auto rijden!
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 20 mar 2012, 10:00
door supreme999
Goedemorgen,
Een week geleden heb ik een BMW uit Duitsland gekocht. Auto rijd lekker. Snelweg perfect. Motor stationeerd perfect. ALs je de motor start lijkt het net of je in een CO2 autotje rijd. Je hoort de motor geen eens.
Gister heb ik van werk naar huis gereden. Daarna in de avond, 5 km naar mijn moeder gereden gegeten en dan weer naar huis.
Vanmorgen gebeurde het volgende:
Ramen beslagen, heeft natuurlijk vannacht beetje gevroren.
Ik stap mijn auto in, contact aan genmaakt. Alle lampjes branden. Dit keer heb ik geen koppeling ingetrapt bij het starten. Dus starte zonder koppeling. Motor ging even aan, en viel weer uit. Binnen 3 seconden. Ik dacht wat is dit nou. Dus weer starten, hij zwingde wel maar maakte geen kick. Dus zwingen gaat en je hoort het ook, maar de KICK en kracht kreeg ie niet. Dus ik dacht niet te lang zwingen anders verzuipt de motor.
Toen dacht ik, heeft dat ding wel koelvloeistof? Gecheckt. Peilstokkie van koelvloeistof was naar beneden, maar bengelde ermee en kon voelen dat er wel wat in zat. Heb voor de zekerheid bijgevuld, sotkkie schiet naar boven tot max. Olie gecheckt, zat genoeg in. Alleen het vreemde aan mijn motorolie, het was best dun. Ik heb nog nooit meegemaakt bij een oliepeilstok dat de olie ervan AF gaat lekken. Nu gebeurde dat. IS DIT NORMAAL? Want de verkoper zei, dat ie olie bijgevuld had. Maar hoe kan het zo dun zijn?
En als er problemen zijn bij korte afstanden rijden, wat zijn de mogelijke oplossingen? Ik rij namelijk pak en beet heen terug werk 25 KM.
Ik lees graag de reacties.
Alvast bedankt.
Gr,
Glenn
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 20 mar 2012, 10:02
door supreme999
P.s.
Vergeten te melden: Mijn auto 318i bouwjaar 1999. Sedan benzine motor. KM stand 152.000.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Geplaatst: 20 mar 2012, 19:00
door buutnhuus
olie drupt altijd van de peilstok af...
geen beste accu meer als ik dat zo hoor.