Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
stefsel

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door stefsel » 11 nov 2012, 11:23

Hoi,

Ik ben Stef, sinds een paar maanden in het bezit van een mooie 2006 E61 (520d).

Sinds een week of twee ook een "leuk" probleem. Rechtsachter doen achteruitrijlicht en mistlicht het altijd gezellig samen. Dus: auto in zijn achteruit en hop, mistlicht en achteruitrijlicht aan. Hier zou ik mee kunnen leven echter, mistlicht aan ... je raadt het al, rechts mistlicht en achteruitrijlicht aan :(.

Na wat proberen er gisteren achter gekomen dat de lampjes alleen gaan branden als de klep (bijna) dicht is. Mijn vermoeden is dat dit een kabelbreuk is maar weet dit niet zeker.

Ik las ergens dat de mistverlichting links zit maar een draadje verder lees ik dat het mistlicht (en achteruitrijlicht) aan de rechterkant via het rechter scharnier lopen :gek:
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

tom_il

Bericht door tom_il » 11 nov 2012, 15:09

Linker lichten zit in aan de linkerkant en rechterlichten zitten aan de rechterkant, zelfs die van het nummerplaat zitten zo. Jou probleem is dus 100% zeker een kabelbreuk met twee draden die elkaar raken.

Het rechterachteruitrijlicht en de achterruitverwarming hoor je dikwijls vernoemd met kabelbreuk. Heb je je achterruitverwarming al geprobeert ?
525d E61 2007 pre-LCI

stefsel

Bericht door stefsel » 11 nov 2012, 19:47

Hoi Tom,

Dank voor je reactie! Nu je het zegt, ik heb het idee dat mijn achterruit verwarming idd niet goed werkt. 1 en 1 is twee zal ik zo zeggen.

Van het weekend maar eens even de rechterkant goed onder de loep nemen.
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

tom_il

Bericht door tom_il » 11 nov 2012, 20:07

Best is alles the checken als je dan toch bezig bent. Alle 4 de kabelgoten vertonen hetzelfde probleem.
525d E61 2007 pre-LCI

MaasMaster
Contacteer:

Bericht door MaasMaster » 11 nov 2012, 21:55

Yup,

Ik heb het ook weer aan de hand... Heb ik me toch een paar maand geleden een kabelbreuk hersteld (de rechterkabel, waar de afstandsbediening op zit), kan ik nu de linker kabel herstellen, want ik krijg zo nu en dan eens de melding dat mijn linker achteruitrijlicht niet werkt...

Hiep hoi, weer een knutselweekend in het verschiet...
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

stefsel

Bericht door stefsel » 12 nov 2012, 10:50

Thnx alleen voor de replies, wetende dat ik niet de enige ben is toch weer een last van mijn schouders :rolf:

Door mij 'focus' op het linker scharnier gedeelte (daar waar ik dacht dat alle verlichting zou zitten) heb ik in het geheel niet rechts gekeken. Net toch even stiekem langs het scharniertje kijken en wat zie ik daar: los stuk zwart isolatie tape. Dat wordt binnenkort even knutselen denk ik zo maar.

Stef
Laatst gewijzigd door Rene08 op 12 nov 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

stefsel

Bericht door stefsel » 21 nov 2012, 14:29

Knutselweekend is achter de rug, inderdaad een kabelbreuk in de rechter kabelboom. Opgelost door er een verlengstukje tussen te solderen, zowel rechter achteruitrijlicht alswel het mistlicht :gekdoen: . Binnenkort de gehele kabelboom op dezelfde manier aanpakken want ik zag nog een breuk zitten maar de tijd was op zeg maar. Geeft me ook meteen wat meer ruimte om de boom goed in de tape te zetten want ohohoh wat zit dat er strak in zeg. Of heeft iemand anders nog een tip om ongeveer 10cm extra speling in de boom te krijgen zonder de halve achterklep te slopen :s .

Dat het nu naar behoren werkt geeft me nu weer nog een beter gevoel tijdens het :driving:
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Robert65

Bericht door Robert65 » 27 nov 2012, 08:53

Hoi Stefsel,

Toen ik aan het knutselen ben geslagen bij de rechter-buitengoot (die met 9 aders), heb ik de kabels gewoon allemaal doorgeknipt en een wat langer stuk er tussen gesoldeerd. Je moet wel even goed opletten wat je er tussenuitknipt, want het is wel zo handig als soldeerpunten bij de klep voorbij het afdekplaatje (dat "zilveren" plaatje/deksel dat met 1 boutje op de klep zit en waar de kabel op de klep mee wordt vastgezet) en de bocht die de kabels daar maken.
Als je toch alles moet repareren is doorknippen de simpelste optie. Je kan de kabels dan makkelijk terugtrekken door de luidsprekeropening, daar solderen/verlengen (en goed labelen zodat je de juiste kleuren weer kan aansluiten), terug steken en op de klep weer aan elkaar bevestigen. Als je soldeerpunten in het befaamde gootje van het scharnier zitten, of onder het afdekplaatje wordt het geheel vaak te dik om deze terug te monteren. Het is handig om je soldeerpunten hier buiten te houden (betekent in de praktijk dat je ongeveer 20 cm uit je kabelboom knipt en tussen 25 en 30 cm er tussen soldeert).
Bij mij maakt de kabelboom nu een beetje een lus achter het scharnier (daar waar die bij de luidspreker uit de auto gaat).
succes,
Robert

stefsel

Bericht door stefsel » 27 nov 2012, 20:17

Hi Robert,

Dank voor je tips. Ik heb gisteren 3 uur zitten solderen (met 2 paar handen zou het sneller geweest zijn). Heb inderdaad de kabelboom gewoon doorgeknipt (waar al wat breuken zaten). Netjes draad op maat geknipt (gezorgd voor de juiste dikte en solderen maar). Netjes een labeltje eraan geplakt zodat je weet welk draadje welke is.

Ik heb er juist voor gekozen om de kabel extra lang te maken zodat de spanning er af is.

Alles werkt, nu alleen de achterruitverwarming nog, die zit volgens mij in de linkergoot aan de rechterkant, ik hoop dit helemaal terug te kunnen trekken.

Tip voor iedereen die het plugje waarmee de goot wordt vastgehouden heel wil houden: duw aan de andere kant (niet waar de kop zit) een heel kleine schroevendraaier, na wat gefriemel wurm je de middelste 'verdikker' er uit.
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

tom_il

Bericht door tom_il » 27 nov 2012, 20:55

De achterruitverwarming zit in de beide goten van de achterruit. Bij mij was de draad van de rechterkant gebroken.
Best is om beide te controleren, ik heb al eens gelezen dat de linkerkant beschadigd was waardoor het slangetje voor de sproeier dat mee in de goot ligt gesmolten was en begon te lekken.
525d E61 2007 pre-LCI

Kronos

Bericht door Kronos » 06 jan 2013, 15:23

Zo, net ook een kabelboom vervangen van o.a. mist achterlicht en achteruitrijlicht. Alles netjes losgeknipt en nieuw stuk tussen gezet en alles werkt weer. Nu afwachten hoe lang de andere 3 kabelboompjes het volhouden.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

stefsel

Bericht door stefsel » 14 jan 2013, 10:38

Nou, afgelopen zaterdag ook maar even de bedrading voor de achterruit verwarming gerepareerd. Inderdaad gebroken en natuurlijk ook een lek in het slangetje voor de achterruit sproeier (tom_il, was al bang dat het zo zou zijn toen ik je berichtje las).
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Robert65

Bericht door Robert65 » 21 feb 2013, 11:32

Mijn achterruitje begon een paar weken geleden spontaan open te gaan.
Eerste verdachte de kabelboom. De kabelboom in goot 4 (als je achter de auto staat begint 1 links en 4 is dus uiterst rechts) al verleden jaar aangepakt, nu tijd voor de resterende.
Alle kabelgootjes opengehaald en de kabels verlengd/gerepareerd. Lekker de hele zaterdag bezig geweest. Het gaat wel een stuk aangenaam sneller als je het al eens gedaan hebt, maar het blijft wel een aardig stuk werk.
Vervolgens blijft het ruitje nog steeds open gaan met af en teo de melding van verhoogde accu-ontlading (niet gek natuurlijk als die schakelaar blijft schakelen) :rolf: :gek: .
Nu weet ik zeker dat de kabelboom het probleem niet meer kan zijn, het moet de tip-schakelaar wel zijn.
De "vriendelijke stealer" mag van mij hier volgende week de reparatie voor doen. Ik ben er effe klaar mee.

Ik heb wel met verbazing gekeken naar de totale hoeveelheid kabels die door de gootjes loopt.
Even een inventarisatie:

Goot 1 (uiterst links):
11 aders (bruin (dik), geel/zwart, wit/geel, 3 x wit/bruin, grijs/bruin, bruin/rood, geel, rood/geel en wit/rood)
Goot 2:
2 aders (bruin (dik) en zwart (dik; coax-kabel als ik naar de stekker ervan kijk(??)) en ruitensproeierslang
Goot 3:
9 aders (2 x rood/wit, wit/paars, bruin/blauw, zwart/geel, 3 x bruin, wit/blauw)
Goot 4 (uiterst rechts):
9 aders (geel/rood, grijs/zwart, bruin (dik), bruin (dun), grijs/geel, grijs/bruin, geel/wit, paars/rood, groen/zwart)

tom_il

Bericht door tom_il » 21 feb 2013, 13:03

Spontaan open van het ruitje is meestal de schakelaar.
525d E61 2007 pre-LCI

Broncky

Bericht door Broncky » 21 feb 2013, 17:17

:stupid: inderdaad, ben ik ook tegengekomen... eerst paniek voor een kabelbreuk. Dan ff schakelaar laten vervangen en het was opgelost!
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”