Ik kocht mijn 328i uit '98 4 maanden geleden met net geen 230k op de teller. De vorige eigenaar had toen al de draagarmen voor en de versnellingsbak vervangen.
Bij aankoop heb ik em laten nakijken en iig moet het diff/cardan rubber een keer worden vervangen en mogelijk klemt er een remklauw rechtsachter. In juni is de apk, dan laat ik dat zeker oplossen.
Als je zo'n auto koopt (van welk merk ook), weet je dat er mankementen kunnen komen, zoals bijvoorbeeld de dynamo, startmotor, draagarmen, schokbrekers etc. en dan heb je nog de merk- en type specifieke mankementjes.
Door de auto goed na te kijken en je een beeld te vormen of de vorige eigenaar er netjes mee is omgesprongen kun je veel ellende besparen, als je dat niet zelf kan, kun je dat laten doen. Veel hangt af van hoe de vorige eigenaren met de auto zijn omgesprongen en dat is niet altijd zichtbaar, dus je moet er ook wat geluk mee hebben.
In mijn geval zag de auto er iig perfect uit, ook van onderen en de vorige eigenaar was duidelijk een liefhebber. De auto voelt ook rocksolid en er rammelt, piept of kraakt nix.
De prijs was tenslotte ook gunstig. Daardoor durfde ik de gok te nemen, heb je als het ware wat over voor wat mankementjes die ongetwijfeld komen
Als je meer zekerheid wilt, moet je meer uitgeven. Simpel.
Voor deze 328i had ik echter een 2002-er Ford Mondeo die uiteindelijk met dezelfde kilometerstand is weggegaan als de bimmer had toen ik em kocht en ik kan je iig vertellen dat vergeleken met de bimmer, die Ford een kwalitatief tranendal was: herrie, rammels, kraken, piepen, versleten plastic delen, bij het minste of geringste zaten er krassen in plastic delen, vale bedkleding etc.
Natuurlijk is dat een vergelijk tussen twee auto's, maar als je het mij vraagt is een BMW idd een paar slagen beter in elkaar gezet en dat uit zich waarschijnlijk ook in een langere levensduur.