130,000 km - Detailen, type plaatjes, terugroep actie lak garantie BMW, vakantie voorpret…
Poe hoofd nog even nadreunend van het Metallica concert gister… en niet alleen vanwege de muziek

hoofd in de zon helpt gelukkig.
Weer even geleden, maar weer mooie update op m’n fünfer. Veel over te babbelen..
Zoals ik had geschreven wilde ik graag m’n auto gaan / laten detailen. Er zaten veel was straat krassen en swirls op, de kerel van wie ik m heb gekocht drukte me ook op m’n hart om het weer goed te doen.
Was er nog niet helemaal over uit of ik het zelf ging doen of laten doen. Thijs, hier ook actief uiteraard, had wat suggesties. Lang verhaal kort: goed en vooral leuk contact met Thijs, Thijs kwam met het leuke idee om een workshop te geven. Hartstikke gaaf, ik ben niet het type dat zoiets zelf snel zou doen (ik ben een pragmatisch auto liefhebber), maar Thijs waarschuwde al… het gaat kriebelen als je er eenmaal mee bezig bent geweest. En verrek… dat doet het
Goed, de auto is na een super leuke zaterdag volledig gedetailleerd door Thijs en mijzelf. Ik heb echt een hartstikke informatieve maar vooral leuke dag gehad. Thijs is een vak idioot maar 100% in de positieve zin van het woord. Weet enorm veel en heeft me echt super goed geholpen met veel geduld.
Toen ik vorige week de nieuwe upload zag van de Alpina B7 van M539restorations, was het leuk om van Gyeon de techniek te herkennen zoals het ook mij is geleerd.
Helaas was het weer helemaal bagger, dus besloten om m nog niet in de keramische coating te zetten maar in gewone wax. Gyeon set mee naar huis genomen, wel geoefend op de motorkap direct in de ochtend (zodat er genoeg tijd was voordat ik weer huiswaarts ging).
Qua spulletjes: na het ontvetten gebruik ik Gyeon Q2m prep, om vervolgens Gyeon Q2 Pure EVO toe te passen voor de coating.
De auto zal erna om de paar weken gewassen worden met Gyeon Bathe afgewisseld met Gyeon Bathe plus.
Alle credits naar Thijs die mij heeft geholpen met de stap voor stap uitleg, maar ook de spulletjes tegen een mooie prijs prijs

Thijs nogmaals enorm bedankt voor alles. En eenieder: ik ben dus enorm blij en goed geholpen door Glimgarage in Oss

.
Ik ga dit hopelijk volgende week oppakken, maar hangt ook af van BMW lak garantie… Over maandje ga ik op vakantie, dan moet de auto volledig in de coating staan.
Garantie op de lak - BMW
Een van m’n maatjes merkte kleine roestvorming op het linker voorportier vlak onder de Chrome strip. Gek genoeg had ik dit zelf nog niet gezien.
Tijdens de workshop zag Thijs het ook en gaf aan dat dit bekend is bij de F1x reeks en dat je 12 jaar garantie hebt op roest vorming. Gecheckt met BMW Dusseldorp, ze herkende wat ik zei maar moet even langs om te beoordelen. Dit nog niet gedaan , probeer ik volgende week te doen.
Weet niet goed wanneer ze hiervoor plek hebben qua spuiten, maar zou onhandig zijn als ik de coating erop zet en de auto vervolgens aan het linker portier wordt overgespoten

.
Als het nog vóór mijn vakantie kan, dan doe ik de coating na het spuiten er op. Is het erna , dan gaat de coating er op en kijk ik wel even met BMW wat zij kunnen doen (die zijde opnieuw coating op). Worst case moet ik het even zelf opnieuw doen, ik heb genoeg Gyeon om de auto ~1.5x te doen.
Terugroepactie
Afgelopen week kreeg ik de melding in de BMW app dat mijn auto een terugroep actie heeft op de airbag aan de bestuurderszijde. BMW Dusseldorp gebeld en kan eind mei terecht hiervoor.
Type plaatjes
De auto is oorspronkelijk geleverd met type plaatjes en dit wilde ik graag in ere herstellen. Snelle check bij BMW Ekris webshop leerde mij dat 535i + xdrive rond de €150 was. Ja daar kan ik genoeg andere leuke dingen voor doen

. Ome AliExpress aangeslingerd en 3 weken later had ik ze binnen voor €10. Wel even goed opletten qua xdrive: vanaf de G3x zijn ze overgestapt naar XDrive ipv XDRIVE .
Was nog wel even uitdaging om ze goed te positioneren, omdat de letters niet helemaal uitgelijnd in m’n brievenbus kwamen ;-). Het grappige is ook: zoek foto’s online en je komt er opeens achter dat veel type plaatjes er ook achteraf op zijn gemonteerd en niet kloppen met de persfoto’s.
Uiteindelijk heb ik een US forum gebruikt voor een 328i type plaatje plaatsing waarbij een kerel adhv CAD tekeningen het had uitgemeten. Leek me gedetailleerd genoeg.
Verder heb ik de persfoto’s van de 535i en m550d als combi gebruikt. Uiteindelijk staat de xdrive bij mij ook een paar mm (gok ik) te ver naar links, maar vind het prima zo. In het kort:
- De cijfers staan 6mm van elkaar
- De letter I staat 11 mm van de laatste 5 af
- De onderkant van de letters maar ook xdrive zijn uitgelijnd adhv het middelpunt van het BMW logo, dit is 92.5 cm vanaf de grond
- Het puntje van de X van xdrive start ~1cm links van het achteruit rij licht. Dit is op de gok en bij mij dus toch te ver. Of xdrive type plaatje formaat is officieel nog een slag groter tov die ik heb gekocht bij ome Ali.
Dus muv de xdrive ben ik tevreden. Deze haal ik er tzt nog wel een keer vanaf en plaats ik opnieuw, maar voor nu vind ik het helemaal best.
Ja leuk, maar hoe staat het nou met het rijden?
Dat gaat nog steeds héérlijk. Nog steeds grote blij hier. Elke rit is een plezier, de potentie van de auto is lekker maar niet overdreven. Gewoon een lekkere oempf en sterke versnelling boven de 100 km/u. De auto is heel gemoedelijk , beetje lobbes rond de Nederlandse snelheden. Ga je naar de 130-140 km/u, dan merk je aan alles dat hier de auto voor bedoeld is. Je zit net in een wat lekkerder toerenbereik, de automaat is wat beter bij de les.
Ik zou graag de 130 km/u snelheid terug zien, maar goed laten we niet richting politiek gaan…
Vd week even goed bij de serpentine belt gekeken, geen druppeltje olie op

. Auto lekt ook nergens olie, kurk en kurkdroog en de digitale olie metingen zien geen verandering afgelopen 9 maanden.
Ik ben sowieso heel blij dat de auto nog een olie temperatuur meter heeft. Ik rij m heel rustig warm. Is ook niet zo moeilijk, bij 80 km/u draait de 3 liter motor net 1,000 toeren. Bij 130 km/u 2,200 ...
Is het allemaal hosanna ?
Veel wel, maar sommige dingen vind ik wel irritant, maar elke auto heeft z’n voors en tegens.
Ik vind het wel echt absurd hoe gevoelig dit onderstel is voor onbalans. Ik heb nieuwe banden gemonteerd en je merkt wéér een trilling achter, ondanks dat die daar opnieuw is ‘gebalanceerd’. Het is zo erg dat het DVD scherm achterin voor de kinderen hinderlijk tril geluid produceert.
Ik heb een afspraak in mei bij Gerrit Jonkers voor een beurt, wordt dan gelijk weer goed gebalanceerd.
Verder zit er een licht fluitend geluid als ik 135-140 km/u rijd. Gas los hoor je het niet meer, rijd je harder of zachter dan ook niet.
In andere versnelling of toerental heeft geen effect dus lijkt zo vanuit mijn amateur diagnose niet dat het in de aandrijflijn of versnellingsbak zit. Verder geen mechanische schok Oid, dus xdrive lijkt het ook niet te zijn. Not sure of ik hier wat mee moet, leg dit ook even neer bij de beurt.
Als laatste is de steenslag gevoeligheid best groot. Ik heb al wat puntjes aangestipt met een slagpin. Beetje apart wellicht, maar je kan er heel goed mee doseren en er blijft niks ‘plakken’. Heb nu ook wat plekjes hoog op de motorkap, gelukkig heb ik nog meer dan genoeg metallic en blanke lak.
voorpret vakantie - nog tips?
Verder dus lekker door knallen. Nog 40 dagen en dan mag de auto zich op maken voor een lange rit naar Italië. 1,500 km, via Duitsland / Oostenrijk. Dit jaar voor het eerst weer via Oostenrijk, wilde graag andere route en via Brennerpas is mooi stukje. Normaliter via Zwitserland ivm de Tesla supercharger route, nu wat meer vrijheid.
Half 3 ‘s nachts vertrekken dus héél veel meters Duits asfalt met weinig verkeer. Ik kijk er echt énorm naar uit. 3 mooie reistassen besteld die samen precies 2/3e van de kofferbak in beslag nemen, nog netjes onder het scherm voor de kofferbak. Rest is voor de Easywalker en tas met speelgoed / klein grut. Ik heb de strenge regel dat er géén losse bagage in de cabine ligt

. Dan maar minder mee.
Nog tips qua reizen? Ik vermijd de A3 altijd, maar twijfel of ik de A7 (Wurzburg) of de A6 Neurenberg en dan A9 (Ingolstadt) pak. Startpunt is omgeving Rotterdam / Den Haag.
Dat was het weer.. goed weekend nog.