Pagina 4 van 5

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 28 jul 2015, 20:08
door 525i
febi, corteco etc. zijn allemaal prima merken.
Ook gates , conti en skf zijn prima producten.
deze merken zijn vaak "orrigineel" of net zo goed als orrigineel.

Wat veel mensen niet weten is dat veel van deze Fabrikanten produceren voor de orrigineel markt, er staat in dat geval geen febi logo in maar bv. een bmw logo, tevens maken ze dan ook producten voor de aftermarket en in dat geval staat er een eigen logo in het product, kwaliteit is hetzelfde.
Wat veel mensen afschilderen als "aftermarktet" producten wordt in veel gevallen fabriek-af gemonteerd op bepaalde automerken.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 28 jul 2015, 21:59
door tom_il
Sorry maar dit weet iedereen, of tenminste iedereen denk dit te weten.

Ik heb bij 2 automobiel toeleveranciers gewerkt en telkens hebben zij een apart productie voor aftermarket.
Aftermarket is niet gewoon het oem product zonder de naam erop.
Soms voldoen ze perfect soms neem je beter de oem.
In aftermarket is er veel meer concurrentie en hoef je niet meer te voldoen aan de oem kwaliteitseisen.
Vandaar dus de aparte productie voor aftermarket producten. Als zij moesten voldoen aan de oem kwaliteitseisen zouden ze niet kunnen concurreren.
Soms maakt het minder uit en is het cosmetisch, soms maakt het wel uit.
Bij de krukaspoelie zou ik dat risiko niet nemen.
Check maar andere fora, sommige hadden geen probleem, ander hebben alsnog oem gemonteerd.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 29 jul 2015, 09:34
door M.arco
Ik denk dat het er ook wel degelijk verschil zit in aftermarket producten. Heb vaker op auto's onderdelen van Febi gemonteerd en nooit problemen gehad. Alles kan kapot gaan, zo heb ik nieuwe Falken banden gekocht, 2 maanden op gereden, schroefje er in, band plat en een scheur. Toch een band van meer dan 200 euro. Mag ook niet gebeuren natuurlijk.

Ik bedoel te zeggen, je kan ook met OEM pech hebben. Ik ben zeker van mening dat OEM 100% goed is, maar dat betekend niet dat andere merken niet 100% kunnen zijn.

Prijsopgave gedaan bij BMW (OEM):

- Poelie 11238511371 € 416,70
- Boutjes 11232247932 (4x) € 4.59 p.st.
- Airco-riem 11287512762 (4pk x 863) € 24,96
- Multi-riem 11287786075 (6pk x 2080) € 54,10

Totaal prijs bedraagd hierbij €514,12

Prijsopgave bij webshop:

- Poelie 11238511371 (FEBI) € 201,98
- Boutjes 11232247932 (4x) (FEBI) € Zitten bij de poelie
- Airco-riem 11287512762 (4pk x 863) (Continental) € 8,98
- Multi-riem 11287786075 (6pk x 2080) (Continental) € 16,98

Totaal prijs bedraagd hierbij €227,94

Verschil in prijs is dus €514,12 - €227,94 = € 286,18. Het spijt me zeer, OEM is echt top, maar dit vind ik een erg groot (te groot) prijsverschil in vergelijking met de aftermarket onderdelen van FEBI en Continental. Dat vind ik de "gok" zeker wel waard...

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 29 jul 2015, 10:02
door tom_il
Wil idd niet zeggen dat aftermarket niet goed genoeg kan zijn.
Heb zelf ook al aftermarket gemonteerd zonder problemen.
Maar ik ga er niet van uit dat ze evengoed of identiek zijn zoals soms wel beweerd word.
Van de poelie lees ik daarentegen wel problemen in aftermarket, dit blijkt een onderdeel te zijn wat vrij zwaar belast word. In hoevere FEBI minder problemen geeft dat wat weet ik niet.
Is het proberen waard.
Voor de Riemen zou ik niet twijfelen en een goed aftermarket alternatief nemen, dit zijn geen specifieke onderdelen zoals de poelie.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 29 jul 2015, 10:46
door M.arco
Ik begrijp je punt Tom, natuurlijk is OEM de beste optie wanneer je origineel wilt. Toch zijn er ook hoogwaardigere producten zelfs (auto die serieus worden aangepakt wat betreft performance)..

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 25 aug 2015, 18:53
door Bart70
Staat die van jou nu nog steeds in Italie M.arco ? Niet leuk dit !

Hoe controleer je trouwens hoe het gestelt is met je krukaspoelie ?

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 08 sep 2015, 10:27
door M.arco
Auto is alweer een halve maand klaar. Je kan hem controleren door er tegen aan te slaan (klang geluid). Het rubber zelf zou je moeten bekijken. Het punt is dat de motoren een ketting hebben en de poelie er nooit af gaat en dus niet gecontroleerd wordt.

Wat betreft Continental, dit stuurde de bmw dealer in Roosendaal mij letterlijk, ik citeer: "Continental is ook een A-merk, levert ook aan BMW, dus zal best goed zijn!"

Dit was de poelie:
kapotte poelie
kapotte poelie

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 14 jun 2016, 11:12
door Dutchlincoln
....Maar heft er nu iemand info over hoe je de poelie kan blokkeren?
Bij mij draait ie vrolijk rond, ook als ik schoksgewijs prober te lossen...

thanks.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 14 jun 2016, 12:32
door Vintiem
Je hebt hier speciale poeliesleutels voor, dan wordt het heel eenvoudig. Je kan ook de airco riem weer erop plaatsen en dan eraan gaan hangen. De boel staat dan strak en kan je de bouten loshalen. Het is niet de fraaiste methode maar werkt wel

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 14 jun 2016, 12:53
door Dutchlincoln
airco heft een e-clutch die je met de hand draait als ie uit staat dus dat lijkt me sterk...

Zal eens kijken naar die poeliesleutels. Anders bak ik zelf wat in elkaar... :)

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 14 jun 2016, 14:57
door Vintiem
Neem maar van mij aan dat als je aan de airco riem gaat hangen met je volle gewicht dat dit zeer waarschijnlijk genoeg weerstand op de krukaspoellie oplevert om de bouten los te draaien.... Spreek uit ervaring. :gek: :gek:
Maar een zelfgemaakt tooltje dat op je sparingen van je poellie zet is natuurlijk fraaier en veiliger voor je handen

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 19 jun 2016, 23:04
door Dutchlincoln
Hij is verwisseld. Zal binnenkort even een diy maken, is wel leuk want weinig over te vinden...

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 20 jun 2016, 07:56
door Vintiem
Heb je wel het juiste aantal NM gebruikt om vast te zetten en daarna meen ik nog 120graden?? De bouten zijn rekbouten namelijk

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 20 jun 2016, 20:33
door Dutchlincoln
Nee, ik heb ze met moeite los gekregen, en ik heb ze zo vast mogelijk weer aangedraaid.
Als het weer wat beter wordt, wil ik het onderste schutbord er af halen, een wig tussen de poelie en riem leggen, en ze natrekken.
Rekbouten?? Zo zagen ze er niet uit. Zagen er uit als extra gehard. Is daar ergens documentatie van te vinden? Ik las ook ergens 400Nm, maar dan trek je ze echt in 2-en... Ik zou dus graag een officieel stukje zien waar de echte procedure in beschreven staat... Heb al zoveel onzin gelezen en gehoord... (niet persoonlijk bedoeld overigens.)

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 20 jun 2016, 20:38
door Vintiem
Bouten moet je bij het wisselen van zo'n poelie altijd vervangen, omdat het rekbouten zijn. Er vanuit gaande dat het originele bouten zijn.
Rekbouten moet je correct vastzetten anders is het mogelijk dat ze los gaan zitten

Vraag de reparatieprocedure maar op bij de dealer, origineler kan je niet krijgen. Kunnen ze gewoon uitprinten