Nu heeft je motor zijn eigen airco...

Start met de EGR, de goedkoopste en makkelijkste om te vervangen.Bonito Frans schreef:De vraag blijft, welke thermostaat te vervangen, of gezien de lage temperatuur beide?
Maar valt wel op dat er meerdere zijn die er 'last' van hebben.
Is het dan ook steeds dezelfde themostaat de boosdoener
Frans
Frans, hoe kom je bij deze vraag? Alle 2 vervangen als je bedrijfstemperatuur veel te laag is.Bonito Frans schreef:De vraag blijft, welke thermostaat te vervangen, of gezien de lage temperatuur beide?
Eigenlijk heel logisch..heb je wel eens op de toerenteller gekeken tijdens het flinke driften. Van 700 naar 4000 toeren in a split second. En dat een flink aantal keren. Dat is een enorme warmteontwikkeling. Met amper rijwindkoeling.Frank535 schreef: Laatst was ik in de sneeuw aan het spelen op een leeg parkeerterrein; handmatig in M2 gezet en rondjes driften, al spelend met het gaspedaal. Binnen no-time was de auto echt lekker warm van binnen !!
Maar "hij kan het dus wel" - warm worden van binnen, maar alleen als je flink gasgeeft. Idioot toch ?
tom_il schreef:De variable streepjes staan op hun max bij +/- 80°C . Op 70°C staat het eerste streepje +/- gelijk met 4500 t/min
Moeilijk uit te leggen zonder foto hoe ze eruit zien op hun max.
Jongens.. ik heb hier een foto gemaakt van hoe mijn auto is als die koud is en hoe hij is wanneer hij warm is.. .Kronos schreef:Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
Klopt, en daarna bewegen de streepjes niet meer als de motor nog warmer word.Eaz schreef:In mijn hidden OBC menu geeft ie bij een `warme` motor (ca 80 graden) aan dat het ´streepjes-gebied´ bij 4800 toeren/min begint. Iets verder nog als bij jou dus. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat jouw motor minder warm wordt?