Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
dw70

Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Bericht door dw70 » 13 feb 2012, 13:03

nee als je de olie op bedrijfstemperatuur wilt krijgen (+/- 85 gr C.) wordt dat moeilijk met een watertemp van 60 en een ijskoude rijwind die langs het blok blaast continue. Je radiateur staat continue open om te koelen terwijl hij dicht moet zijn.
Nu heeft je motor zijn eigen airco... :P
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 13 feb 2012, 22:31

De vraag blijft, welke thermostaat te vervangen, of gezien de lage temperatuur beide?
Maar valt wel op dat er meerdere zijn die er 'last' van hebben.
Is het dan ook steeds dezelfde themostaat de boosdoener

Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

tom_il

Bericht door tom_il » 13 feb 2012, 22:34

Bonito Frans schreef:De vraag blijft, welke thermostaat te vervangen, of gezien de lage temperatuur beide?
Maar valt wel op dat er meerdere zijn die er 'last' van hebben.
Is het dan ook steeds dezelfde themostaat de boosdoener

Frans
Start met de EGR, de goedkoopste en makkelijkste om te vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI

dw70

Bericht door dw70 » 13 feb 2012, 23:04

Bonito Frans schreef:De vraag blijft, welke thermostaat te vervangen, of gezien de lage temperatuur beide?
Frans, hoe kom je bij deze vraag? Alle 2 vervangen als je bedrijfstemperatuur veel te laag is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 13 feb 2012, 23:48

Daar zat ik ook al aan te denken, 48 graden is wel erg laag.
Dan moet haast beide wel defect zijn, alleen jammer dat de hoofdthermostaat ook de hoofdprijs is.
Morgen maar even bellen, ik zag in de webshop waar ik de onderdelen bestel niet beide staan.

Zijn er nog ervaringen met de diverse webshops?
Ja ik ben van het comfort, je mag ook makkelijk / lui van de goedkope zeggen.
Is erg makkelijk tegenwoordig, online bestellen en thuisgeleberd krijgen...
Normaliter bestel ik bij WP (of mag je op het forum gewoon de volledige naam zetten?).

Klopt het dat de EGS koeler de bak koelt (staat niet op het schema wat ik kon vinden)
Bijlagen
Koelsysteem BMW.jpg

Frank535

Bericht door Frank535 » 14 feb 2012, 00:36

Ik zie dit topic nu pas ... maar ik heb ook een lauwe luchtstroom in de auto terwijl ik elke dag 120 km naar mijn werk rij (enkele reis).
Voetenruimte is niet warm te krijgen - ik heb echt alle combinaties in de i-Drive geprobeerd, niks helpt. Als je de blower hoger zet, blaast die alleen meer lucht naar de voorruit.

Wat me opvalt; als de motor warm is en ik trek een sprintje van 100 naar 170 dan voel ik gelijk een golf warme lucht in de auto !!
Laatst was ik in de sneeuw aan het spelen op een leeg parkeerterrein; handmatig in M2 gezet en rondjes driften, al spelend met het gaspedaal. Binnen no-time was de auto echt lekker warm van binnen !!
Maarja, hoe doe ik dat over 2 weken in de lange files naar wintersport in Oostenrijk; dwars driftend tussen de files door ?? :P

Maar "hij kan het dus wel" - warm worden van binnen, maar alleen als je flink gasgeeft. Idioot toch ? :s
Soms verlang ik echt terug naar mijn oude Ford Focus die binnen 5 minuten heerlijk warm was, en waarin je met zo'n draaiknop van de kachel gewoon warme lucht naar je voeten kon sturen. Lekker simpel is ook fijn !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 14 feb 2012, 09:12

Frank,

De redding is nabij!!

http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtop ... 2&p=997623" onclick="window.open(this.href);return false;

2e bericht, even de werkzaamheden uitvoeren zoals in de link (2x) staat aangegeven.
Hoef jij geen vol gas meer te geven voor warme voeten.

Aan de andere kant, is wel een heel mooi excuus.... "sorry x, ik moest wel anders ontooien mijn ramen en voeten niet"

Als ik het gedaan heb zal ik zeker mijn ervaring hier neerzetten.

Groet'n uut Drenthieland,
Frans

dw70

Bericht door dw70 » 14 feb 2012, 11:58

Frank535 schreef: Laatst was ik in de sneeuw aan het spelen op een leeg parkeerterrein; handmatig in M2 gezet en rondjes driften, al spelend met het gaspedaal. Binnen no-time was de auto echt lekker warm van binnen !!

Maar "hij kan het dus wel" - warm worden van binnen, maar alleen als je flink gasgeeft. Idioot toch ?
Eigenlijk heel logisch..heb je wel eens op de toerenteller gekeken tijdens het flinke driften. Van 700 naar 4000 toeren in a split second. En dat een flink aantal keren. Dat is een enorme warmteontwikkeling. Met amper rijwindkoeling.

Doodnormaal dat je dan wel warme voeten krijgt.

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 14 feb 2012, 15:48

tom_il schreef:De variable streepjes staan op hun max bij +/- 80°C . Op 70°C staat het eerste streepje +/- gelijk met 4500 t/min
Moeilijk uit te leggen zonder foto hoe ze eruit zien op hun max.
Kronos schreef:Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
Jongens.. ik heb hier een foto gemaakt van hoe mijn auto is als die koud is en hoe hij is wanneer hij warm is.. .

Ik heb het voor alle duidelijkheid gedaan want idd het is moeilijk om zonder foto uit te leggen!

De streepjes zijn het meeste wanneer de auto koud is... naarmate de motor warmer wordt verminderen de streepjes.. .

Hier een foto:

Afbeelding

Eaz

Bericht door Eaz » 14 feb 2012, 15:57

In mijn hidden OBC menu geeft ie bij een `warme` motor (ca 80 graden) aan dat het ´streepjes-gebied´ bij 4800 toeren/min begint. Iets verder nog als bij jou dus. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat jouw motor minder warm wordt?
Afbeelding

2005 535D | Carbon Black | High Executive | M-Tech

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 14 feb 2012, 16:00

Bij mij wordt die MAX. nog 1 streepje minder of 2 mss als hij warm is maar zeker niet minder hoor..

Eaz

Bericht door Eaz » 14 feb 2012, 16:06

Misschien toch eens je koelvloeistof temp checken via OBC menu. Mogelijk dat een van (of beide) thermostaten niet goed functioneren. Overigens schijnt je temperatuur zo´n 90 graden moeten zijn heb ik hier en daar gelezen.
Afbeelding

2005 535D | Carbon Black | High Executive | M-Tech

tom_il

Bericht door tom_il » 14 feb 2012, 18:01

Eaz schreef:In mijn hidden OBC menu geeft ie bij een `warme` motor (ca 80 graden) aan dat het ´streepjes-gebied´ bij 4800 toeren/min begint. Iets verder nog als bij jou dus. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat jouw motor minder warm wordt?
Klopt, en daarna bewegen de streepjes niet meer als de motor nog warmer word.
525d E61 2007 pre-LCI

Kronos

Bericht door Kronos » 14 feb 2012, 19:14

Ik blijf het toch vreemd vinden dat menig dealer of er nog nooit mee te maken heeft gehad en aangeven dat 65 graden een hele normale bedrijfs temperatuur is. Probleem is denk ik ook dat niemand iets vermoed aangezien de temperatuur niet aangegeven is in het dashboard. Waarschijnlijk rijd de helft van de BMW eigenaren met dit probleem rond maar heeft er gewoon geen weet van.

Ik ben inmiddels in de werkplaats handleiding aan het zoeken of ik daar iets kan vinden over de normale temperatuur. Logischerwijs zou dit om en nabij de 88 graden moeten liggen aangezien dit de temperatuur is waarbij de gewone thermostaat op gaat staan.

Volgende week de auto naar de dealer en ben heel benieuwd hoe ze dit gaan oppakken en of ze iets kunnen vinden. Misschien nog de moeite waard om zelf even de EGR thermostaat te checken.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 14 feb 2012, 19:42

Dit is het meest besproken thema in all BMW forum's .
Je leest overal hetzelfde :

- De BMW garages vinden dit normaal. (Terwijl het niet normaal is)
- Verbruik gaat omhoog.
- Steeds de EGR thermostaat (vervanging brengt de temp op 80°C) en in mindere mate de hoofd thermostaat (vervanging brengt de temp op 90°C)

Mijn broer zijn nieuwe mondeo en mijn vader zijn Focus cmax hebben ook rond de 80°C bij deze koudere temp. vermoed dan ook dat 80°C geen probleem is voor een diesel motor.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”