Hallo!
Excuses, ik had je vraag helemaal niet gezien! Alsnog antwoord gezien je nog zoekende bent.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je toch
CDO_squared schreef:Mag ik vragen wat je buiten de BPM aan kosten hebt gehad?
Dat mag! Ik heb, icl. taxatie rapport, 1350 euro betaald voor een vol optie BMW 530D, 2007-07, met cataloguswaarde van 85.000 euro.
CDO_squared schreef:En hoe heb je het praktisch aangepakt, ben je ook in Duitsland blijven overnachten?
Ik heb eerst onderzoek gedaan, de do's en dont's, na telefonisch contact met de verkoper heb ik zijn whatsapp nummer gevraagd en zijn we verder gaan whatsappen en heb ik zo ook nog eens fotootjes gevraagd voor een beter idee voor dat je al die km's gaat rijden.
Ik ben erg vroeg, (3 uur s'nachts, het was 5 uur rijden) vertrokken samen met zwager en oom van mijn zwager.
We kwamen er rond 9 uur aan, en mochten bij de lieve mensen ook nog eens ontbijten!
Verder zie je hieronder wat je allemaal moet doen.
We waren voor 14:00 uur al klaar (veel geklets).
Dan hier de lijst van dingen waar je aan moet denken;
1) Een auto zoeken
2) Contact opnemen met de verkoper en de volgende vragen stellen.
a - Is de TUV/AU nog geldig?
b - Wat is de technische staat van de auto?
c - Wat is de cosmetische staat van de auto?
d - Zijn er enige gebreken waar ik op moet letten (Duitsers zijn hele redelijke mensen, die alles niet pesoonlijk nemen)
e - Kan je een optielijst opvragen vanuit de VIN nummer en op sturen of de VIN nummer opsturen
3) Onderhandelen over de prijs (Ik kreeg er 900 euro er van af, pak het slim aan en zeg dat je BPM kosten hebt, etc.)
4) Als alles bevalt, er naar toe rijden en de auto bekijken en proefrijden, check motorkap,
Zorg ervoor dat je daar voor op een werkdag voor 09:00 aankomt, dit i.v.m. de openingstijden van het Strassenverkehrsamt (De Duitse RDW), die zijn van 8:30 tot 12:00 open en tussen 14:00 tot 16:30, daar moet de verkoper zijn auto afmelden, als hij dat heeft gedaan kan je samen met de verkoper naar de platenmaker (vaak aan de overkant van de Strassenverkehrsamt) en aan de overkant de export platen laten drukken voor zo een 95 euro, deze komt met een 30-daagse verzekering (verzekering heet Dopperlkarte), je moet een exportkenteken hebben met een rode balk rechts op de kenteken.
Als je dat allemaal gedaan hebt moet je de volgende meekrijgen van de verkoper:
- UV/AU keuringsbewijs (die mag je, indien nog geldig, overnemen van de RDW als je APK)
- De autopapieren (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II)
- Exportkenteken (wit met rood vlak met uiterste geldigheidsdatum)
- Aankoopbon (indien controle douane, aantonen dag van aankoop)
Dan kan je naar Nederland rijden.
Daarna maak je een afspraak voor de keuring bij het RDW station, die keuren alles en voeren meteen APK keuring uit, indien je de UV/AUV NIET overneemt, ik heb het overgenomen.
Als dat alles goed is, doe je BPM aangifte, laat het iemand voor je dien die het op de voordeligste manier kan doen, ik heb wel een leuk bedrijfje.
Dat bedrijfje kon a.d.h.v. van mijn auto gegevens telefonisch alles invoeren, en iets later kreeg ik een mooi PDFje in mijn mail met als inhoud, het taxatie rapport en ingevulde belastingformulieren, die je beide in het envelop moet stoppen, dat je van het keuringsstation meekrijgt naar het BPM Team van de belastingdienst.
Als je hulp nodig hebt, moet je het laten weten. Ik zou zelfs mee kunnen!
en na betalen van BPM krijg je kentekencard thuis, met deze kan je dan platen laten drukken, auto verzekeren en je bent klaar.
PS: De auto's in Duitsland worden over het algemeen goed onderhouden