Pagina 3 van 8
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 08:23
door Vintiem
De mijne laad op 14,9. Dat vond Gregor ook behoorlijk veel. Ik heb er zelf geen idee van wat normaal is.
Iemand idee wat een te hoge laadstroom voor gevolgen heeft?
Mvg,
Vincent
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 08:31
door M.arco
Wat ik zo 1,2,3 vindt is dat de spanningsregelaar defect kan zijn. De spanningsregelaar regelt zoals de naam al zegt dat de spanning netjes is. Maar of hij daarom ook weer sneller leeg gaat?
Ik haal de minpool er maar eens af en zet er een amperemeter tussen. Als hij een waarde van 50mA of hoger geeft lekt hij ergens..
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 09:20
door Source
Misschien een optie om de dynamo los te laten testen?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 09:24
door M.arco
Ik heb nog eens nagedacht..
Als de dynamo 15,5V levert is logischerwijs de regelaar kapot, dit aangezien hij max 14,5V ongeveer mag geven. Als gevolg van een te hoog voltage is de accu overbeladen en zwakker geworden en dus loopt deze sneller leeg. Nu is de vraag, is een spanningsregelaar te vervangen?
Donderdagavond ga ik even naar een kennis met veel ervaring met programmering en chippen etc. Hij gaat met INPA kijken of hij wat kan vinden. Weet iemand het keuzemenu waar je de accu geschiedenis in kan zien?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 10:14
door lekkerwijf1
Regelaar is normaal gesproken wel los te vervangen en zit normaal gewoon op de dynamo. Maar of het bij de 530d zo is ?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 10:27
door M.arco
Heb ook geen idee, denk het waarschijnlijk wel. Alleen hoop ik dat deze eventueel los te verkrijgen zijn.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 11:35
door Source
Ik zou die dynamo los testen.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 11:35
door M.arco
Hoe kan ik die het beste testen? Hij levert wel voldoende spanning, teveel zelfs , dus vanwaar testen?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 12:29
door Source
Dynamo demonteren en naar een revisie bedrijf brengen. Die testen echt de dynamo.
Je meet nu op een punt wat te ver weg is. Dit kan gebruikt worden als een indicatie.
Edit:
Testen of er niet te veel spanning afgegeven wordt.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 12:41
door M.arco
Ja oke, als er teveel spanning wordt afgegeven is de regelaar naar z'n gootje zoals ik al eerder aangaf.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 12:43
door bmwspecialistrap
Hallo Marco
Ik zit even mee te lezen.
Dynamo heeft geen regelaar,dit word door de motor computer geregeld.
Conclusie Dynamo is waarschijnlijk stuk.
Maar aan te bevelen is dat je de auto met bmw apparatuur laat uitlezen ,om vast te stellen of hij idd te veel spanning levert.
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 13:45
door M.arco
Ik heb een dynamo met artikelnummer 7792072A101. Vanwaar dat de dynamo stuk zal zijn? Hij zal hiervan toch ook een melding moeten geven oid?
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 14:59
door M.arco
Heb nogmaals flink gegoogeld en de dynamo lijkt wel een spanningsregelaar te hebben intern? Hier zit de zogenaamde com aansluiting op wat ik heb kunnen vinden.
http://www.ebay.de/itm/LICHTMASCHINE-RE ... 7675.l2557
http://www.ebay.de/itm/VALEO-Original-R ... 0938220816
Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 16:21
door M.arco
Regelaar kost in Duitsland 77 euro. Heb een prijs opgave gehad van een link van marktplaats, daar kostte een dynamo vervangen 369,-. Dan is het verschil 300 euro.. dat vind ik nogal wat.
Eerst uitzoeken of ik deze kan vervangen zonder de dynamo te demonteren..

Re: Accu 530D
Geplaatst: 07 jan 2015, 17:20
door lekkerwijf1
Marco, ik heb wel een adresje voor dyanmo revisie, dan wordt die controleerd etc en in overleg alleen het nodige vervangen. dan ben je echt geen 300 nog wat euros kwijt