Re: Melding Transmissie Storing
Geplaatst: 03 aug 2013, 17:40
Hallo beste Lowkey,
Het antwoord op uw vraag.
Vind er olie uitwisseling plaats tussen de bak en de koppelomvormer, dat is dus ja.
Als de bak en de koppelomvormer leeg worden geplaatst, dan word deze na de montage gevuld met de juiste olie en de juiste hoeveelheid.
Het systeem word dus via de bak gevuld, en de olie komt dus ook in de koppelomvormer terecht, want anders werkt dit systeem niet.
Wat forumlid Lekkerwijf aanhaalde, dat de koppelomvormer niet apart af te tappen is, dat is gewoon ook zo.
Die kan enkel maar afgetapt worden door deze te demonteren.
Als men de bak van de motor los haalt, en de koppelomvormer blijft op het vliegwiel achter, en men kantelt de bak voor over, dan zal de bak ook leeg lopen, er is dus een verbinding tussen de bak en de koppelomvormer.
En de circulatie word verzorgd door een eigen oliepomp in de bak, dat klopt dus ook wat u zegt, beste Lowkey.
Dat de olie van de automaat aardig aan temperatuur is, dat klopt dus ook helemaal, en vaak word deze middels het koelsysteem van de auto gekoeld door een warmte wisselaar, ook dat is helemaal waar.
Enkel, bij een te lage olie stand, zal de olie nog meer slijtage gaan vertonen, bij de te lage olie stand zal ook de temperatuur nog verder oplopen.
De koppelomvormer fungeert dus eigenlijk als centrifugaal koppeling, en heeft dus eigenlijk precies dezelfde werking als de gewone koppeling, enkel gebeurt dit door de olie druk die ontwikkeld word door het motor toerental en het pompwiel in de koppelomvormer, deze gaat dus sneller draaien en pompt eigenlijk via de olie naar het turbinewiel in de koppelomvormer, en via de stator weer naar het pompwiel, en deze versterkt daarbij de oliedruk.
De olie in de koppelomvormer circuleert dus tussen het pompwiel en het turbinewiel, retour via het statorwiel, en hier word de oliedruk nog iets verder opgevoerd, en de kracht word hier ook nog benut. Deze circulatie vind plaats in een gesloten circuit tussen deze onderdelen.
Er bestaat ook nog een koppeling zonder het statorwiel, maar ik ga er niet verder op uitwieden, want dan word het een onleesbaar iets, en een erg lang verhaal.
Het grote verschil in de tegenwoordige techniek, en de oudere techniek, dat is de electronica, deze heeft ook een aardige vinger in de pap.
Erg jammer om te moeten lezen, dat u er al bijna grote problemen mee had.
En dat er dus nog problemen over waren, waarna u ook nog eens een tijdje moest wachten, erg jammer allemaal.
Maar u heeft dus het goede bericht ook kunnen lezen, van forumlid Knakkel, dat klinkt erg goed.
Ik hoop echter dat u vervolg problemen niet zal ondervinden, want dan word het echt knudde.
Verder hoop ik ook, dat ik alles naar wens heb kunnen beantwoorden.
Is dit niet het geval, dan verneem ik dat uiteraard gaarne van u.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het antwoord op uw vraag.
Vind er olie uitwisseling plaats tussen de bak en de koppelomvormer, dat is dus ja.
Als de bak en de koppelomvormer leeg worden geplaatst, dan word deze na de montage gevuld met de juiste olie en de juiste hoeveelheid.
Het systeem word dus via de bak gevuld, en de olie komt dus ook in de koppelomvormer terecht, want anders werkt dit systeem niet.
Wat forumlid Lekkerwijf aanhaalde, dat de koppelomvormer niet apart af te tappen is, dat is gewoon ook zo.
Die kan enkel maar afgetapt worden door deze te demonteren.
Als men de bak van de motor los haalt, en de koppelomvormer blijft op het vliegwiel achter, en men kantelt de bak voor over, dan zal de bak ook leeg lopen, er is dus een verbinding tussen de bak en de koppelomvormer.
En de circulatie word verzorgd door een eigen oliepomp in de bak, dat klopt dus ook wat u zegt, beste Lowkey.
Dat de olie van de automaat aardig aan temperatuur is, dat klopt dus ook helemaal, en vaak word deze middels het koelsysteem van de auto gekoeld door een warmte wisselaar, ook dat is helemaal waar.
Enkel, bij een te lage olie stand, zal de olie nog meer slijtage gaan vertonen, bij de te lage olie stand zal ook de temperatuur nog verder oplopen.
De koppelomvormer fungeert dus eigenlijk als centrifugaal koppeling, en heeft dus eigenlijk precies dezelfde werking als de gewone koppeling, enkel gebeurt dit door de olie druk die ontwikkeld word door het motor toerental en het pompwiel in de koppelomvormer, deze gaat dus sneller draaien en pompt eigenlijk via de olie naar het turbinewiel in de koppelomvormer, en via de stator weer naar het pompwiel, en deze versterkt daarbij de oliedruk.
De olie in de koppelomvormer circuleert dus tussen het pompwiel en het turbinewiel, retour via het statorwiel, en hier word de oliedruk nog iets verder opgevoerd, en de kracht word hier ook nog benut. Deze circulatie vind plaats in een gesloten circuit tussen deze onderdelen.
Er bestaat ook nog een koppeling zonder het statorwiel, maar ik ga er niet verder op uitwieden, want dan word het een onleesbaar iets, en een erg lang verhaal.
Het grote verschil in de tegenwoordige techniek, en de oudere techniek, dat is de electronica, deze heeft ook een aardige vinger in de pap.
Erg jammer om te moeten lezen, dat u er al bijna grote problemen mee had.
En dat er dus nog problemen over waren, waarna u ook nog eens een tijdje moest wachten, erg jammer allemaal.
Maar u heeft dus het goede bericht ook kunnen lezen, van forumlid Knakkel, dat klinkt erg goed.
Ik hoop echter dat u vervolg problemen niet zal ondervinden, want dan word het echt knudde.
Verder hoop ik ook, dat ik alles naar wens heb kunnen beantwoorden.
Is dit niet het geval, dan verneem ik dat uiteraard gaarne van u.
Met vriendelijke groet,
Ad