Pagina 3 van 4

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 11 jul 2012, 18:25
door bofkont
Een M54 330i is van zichzelf al een fenomenaal sterk blok, chippen is vrijwel zinloos, de gasrespons en Driveability kan een kleine verbetering geven.
Moet het sneller neem dan een E46 M3, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 11 jul 2012, 19:02
door Dutchie
E46 M3 is dan wel iets duurder.

Maar heb ook het gevoel dat die van ons al gechipt is, hoe dat ding aan zijn gas hangt is niet normaal, als je een heel rustig in zn 2 rijd, en je geeft een tikje gas krijg je gewoon een whiplash.

hebben ook het geluk dat bij ons de VANOS nog super werkt.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 19 nov 2014, 20:19
door BMWe1
Dat kan toch nooit goed zijn de toerenbegrenzer 1200rpm verzetten? :(

Motor onderhand al opgeblazen? Hoop het niet! Graag hoor ik van jullie!

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 20 nov 2014, 13:43
door Dutchie
Ik ben op het moment ook aan het onderzoeken wat een beetje de max is qua toeren, wil de mijne ook wat omhoog krijgen.

De motor moet dit aankunnen, enige wat het probleem zou moeten zijn zijn de hydraulische klepstoters, die zouden dit niet aan kunnen en zouden de kleppen na 7250 toeren gaan zweven = weg M54.

Maar aan de andere kant ken ik iemand die M54's tuned en er een aantal op 7500 en zelfs 8000 toeren heeft lopen, compleet standaart.

Ik ga van de winter massieve klepstoter laten draaien, en kijken wat voor winst ik kan pakken met de toerenbegrenzer.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 03 jan 2015, 11:47
door Outside the Box
Bekend verhaal. Vermogen winst bij deze modellen is ook echt niet te merken, helemaal mee eens

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 04 jan 2015, 15:48
door Amsterdammer
Volgens de vorige eigenaar van mijn 330i is mijn blok ook gekieteld, helaas heb ik geen bank en kom ik van een 1.6 16v blok dus schiet mij maar lek, ik weet (voorlopig) niet wat voor resultaten het chippen heeft geboekt. Vorige eigenaar wist mij te vertellen dat mijn blok nu op 252pk en 330nm zit (korreltje zout uiteraard).

Maar om even in te haken op Dutchie, in S stand schakelt mijn auto verder bij 7500-7600 toeren...is dat normaal zo of bereik je dat alleen dmv chippen ?

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 04 jan 2015, 18:02
door Edward2
Das niet "normaal"

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 04 jan 2015, 18:33
door Amsterdammer
Wat adviseren jullie: op een bank zetten en kijken wat er aan de hand is, (mogelijke) chiptuning ongedaan maken of gewoon zo lekker door tuffen ?
Zoals jullie misschien van mij begrijpen, neig ik zelf naar optie 3

Edit: 6500 toeren max. in S...ik moet even van de paddenstoelen afblijven. :o

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 05 jan 2015, 18:15
door JzAero
Als je niet altijd de wagen doortrekt zou ik het lekker laten zitten. 6500rpm is standaard :)

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 05 jan 2015, 18:36
door Dutchie
6800 is nog velig,vmaar hoe meer toeren, hoe meer slijtage aan de motor.

Ben de mijne nu klaar aa het maken voor 7250-7300 toeren (dmv racelagers, uitlaatlijn en op de bank afgeregelde chip), dan zou ik icm 102 octaan benzine de 270-275pk moeten halen

Als ik ook de klepveren nog zou vervangen door sterkere 12mm lift veren dan zou ik veilig 7800-8000 toeren moeten draaien, en is 300pk mogelijk. Maar dat vergt wel heel veel van je motor, en met de turbo plannen die ik heb wil ik ook weer niet teveel investeren in het atmosferisch optimaal maken.

We gaan het zien, ik ga jullie op de hoogte houden van de resultaten.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 06 jan 2015, 11:05
door eric-328
Toerentallen zijn niet belangrijk (wel natuurlijk voor de levensduur van het blok). Je moet kijken naar het verloop van de vermogensafgifte. Doorgaans brengt alleen het verhogen van het max toerental niets omdat het blok inkakt.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 06 jan 2015, 11:49
door Dutchie
Uiteraard moet je de software compleet aanpassen op het toerental, maar nou is het bij de M54 algemeen bekend bij de tuners dat die gewoon door blijft trekken, ookal laat je 'm 8000 toeren lopen. Vandaar dat het een super motor is om atmosferisch optimaal te krijgen.

Ik merk nu al bij de mijne (gechipt maar wel 6500 begrenzer) dat ie vol doortrekt tot aan de begrenzer en in de begrenzer echt vol geknepen wordt.

Dat bedrijf waar ik 'm wil laten chippen heeft er een aantal gehad, die op de bank 265pk bij 7250 toeren leverde, en 290pk bij 7800 toeren, met alleen aanpassingen om veilig dat toerental te kunnen halen.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 07 mei 2015, 15:18
door Dutchie
Inmiddels is de mijne gechipt. (was voorheen dus toch standaart software..)

Afgesteld op 102 octaan benzine, toerenbegrenzer naar 7000, o2 sensoren uitgeschreven. Zijn nu nog bezig om de begrenzer van 'fuel-cut' naar 'ignition-cut' om te zetten, dan wordt het feest :gekdoen:

Zou nu icm de open uitlaat op 250pk @ 7000 toeren moeten zitten.

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 08 mei 2015, 07:58
door Kevinio
Op een M54 is 8000rpm wel een beetje de max gezien je zuigersnelheid. Enkel ignition cut geeft wel een tragere gasresponse vind ikzelf, maar het geeft wel spektakel natuurlijk (waar het bij driften stiekem ook wel om draait :shine: ).

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Geplaatst: 08 mei 2015, 08:28
door Dutchie
In de originele software staat de soft-cut (toerenbegrenzer, fuel-cut) op 6500, maar er staat een hard-cut op 7200 (fuel- en ignition cut), dat is de limiet van de motor, want daarboven gaan de kleppen zweven. Met wat aanpassingen kan je de M54 7600 laten lopen, dat is echt wel een beetje de max, ook met een gebouwde motor.

Mijne loopt met 7000 nog redelijk veilig, en omdat ie wat armer loopt en de ignition timing wat strakker staat loopt ie in de begrenzer al aardig te klappen, ipv dat ie constant 7000 loopt (doet nu meer ratatata :D ). dus dan zakt ie iedere keer naar 6700 of 6800, dus dat scheelt al weer iets.

En ja, ignition-cut is gewoon spektakel! meter lange vlammen uit de uitlaat :gekdoen: eerst maar is kijken in hoeverre dat mogelijk is.