Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
@ Kingfisher, het klinkt ook allemaal erg onlogisch.
De werking van een thermostaat is toch dat deze opengaat bij een bepaalde temperatuur, deze temperatuur is op het moment dat de koelvloeistof in de motor te warm aan het worden is en niet meer de warmte kwijt kan. Op dat moment gaat de thermostaat openstaan om te gaan koelen via de radiator. Als de klep constant of bij bv 60 graden gaat openstaan zal de koelvloeistof nooit de kans krijgen om warm te worden en dus komt de motor niet op bedrijfs temperatuur. Heel logisch lijkt mij maar de zogenaamde experts denken hier dus blijkbaar anders over.
Wat heb jij dan voor koelvloeistof temperatuur na een lange rit?
De werking van een thermostaat is toch dat deze opengaat bij een bepaalde temperatuur, deze temperatuur is op het moment dat de koelvloeistof in de motor te warm aan het worden is en niet meer de warmte kwijt kan. Op dat moment gaat de thermostaat openstaan om te gaan koelen via de radiator. Als de klep constant of bij bv 60 graden gaat openstaan zal de koelvloeistof nooit de kans krijgen om warm te worden en dus komt de motor niet op bedrijfs temperatuur. Heel logisch lijkt mij maar de zogenaamde experts denken hier dus blijkbaar anders over.
Wat heb jij dan voor koelvloeistof temperatuur na een lange rit?
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Zelfde als jij, ongeveer 65 graden, maar met deze buitentemperaturen duurt dat echt wel eventjes voordat ik dat haal.
Alleen afgelopen zomer in Spanje haalde ik een temperatuur van tegen de 80 graden, maar beslist niet hoger dan dat.
Alleen afgelopen zomer in Spanje haalde ik een temperatuur van tegen de 80 graden, maar beslist niet hoger dan dat.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Ook raar, ik ga het in de gaten houden en volgende week langs de garage
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
De EGR theromostaat is relatief klein en zal bij slecht functioneren de temp doen dalen, maar niet in die maten als een niet werkende Hoofd thermostaat.
Wat als de hoofd thermostaat wel werkt maar niet volledig afsluit ?? In dat geval zal de motor wel opwarmen maar niet zo snel als normaal.
ik ga op mijn wagen onderstaande kleppen voor de radiator plaatsen. Die BMW soms standaard plaatst.
ik heb de kleppen reeds. Moet alleen de stekkers nog hebben. Deze worden aangesloten op de DDE.
De kleppen ontgrendelen als de temp >90° . Dit zijn niet de kleppen die van de LCI welke gemotoriseerd zijn.
Wat als de hoofd thermostaat wel werkt maar niet volledig afsluit ?? In dat geval zal de motor wel opwarmen maar niet zo snel als normaal.
ik ga op mijn wagen onderstaande kleppen voor de radiator plaatsen. Die BMW soms standaard plaatst.
ik heb de kleppen reeds. Moet alleen de stekkers nog hebben. Deze worden aangesloten op de DDE.
De kleppen ontgrendelen als de temp >90° . Dit zijn niet de kleppen die van de LCI welke gemotoriseerd zijn.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:13
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Even een korte vraag, hoe lezen jullie de temperatuur uit?
Met andere woorden hoe weet je dat de temperatuur 60 graden is?
ik heb het idee om de EGR te vervangen, kijken wat er dan gebeurd.
Moet ik wel de huidige situatie goed weten...
Frans
Met andere woorden hoe weet je dat de temperatuur 60 graden is?
ik heb het idee om de EGR te vervangen, kijken wat er dan gebeurd.
Moet ik wel de huidige situatie goed weten...
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
65 graden bedrijfstemp is te laag.
Probleem zit hem in de EGR en hoofdthermostaat. Na uitwisseling EGR: rond de 80 graden en iets daarboven (+2 graden). Daarna hoofdthermostaat vervangen en je bedrijfstemperatuur gaat naar de 88-90 graden celcius.
Gr,
Dw.
Probleem zit hem in de EGR en hoofdthermostaat. Na uitwisseling EGR: rond de 80 graden en iets daarboven (+2 graden). Daarna hoofdthermostaat vervangen en je bedrijfstemperatuur gaat naar de 88-90 graden celcius.
Gr,
Dw.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Let op! niet elke thermostaat zal rond de 90 graden openen. Voor de E90 (n46b20 motor) is bijvoorbeeld de openingstemperatuur 105°C (voor een echte Gates thermostaat) http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... artcode=13
Per motortype zul je moeten controleren wat de exacte temperatuur is waarbij de thermostaat opent.
Per motortype zul je moeten controleren wat de exacte temperatuur is waarbij de thermostaat opent.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Egr thermostaat is welliswaar een kleine variant maar de koelwater loopt wel door de egr en het koelwater wordt dus verwarmt door de uitlaatgassen.
Pak het blok eronder maar is vast als de auto ff gelopen heeft ik denk niet eens dat je je hand er nog van af krijgt haha.
Ik heb destijds al 3 mensen deze tip gegeven omdat de dealer er niet uit kwam en bij alle drie heeft het tot nu toe gewerkt.
Wil niet zeggen dat het bij iedereen gaat werken want ik kan de situati niet zien maar het vervangen van deze kan geen kwaad het is geen duur onderdeel en het is makkelijk zelf te doen.
Pak het blok eronder maar is vast als de auto ff gelopen heeft ik denk niet eens dat je je hand er nog van af krijgt haha.
Ik heb destijds al 3 mensen deze tip gegeven omdat de dealer er niet uit kwam en bij alle drie heeft het tot nu toe gewerkt.
Wil niet zeggen dat het bij iedereen gaat werken want ik kan de situati niet zien maar het vervangen van deze kan geen kwaad het is geen duur onderdeel en het is makkelijk zelf te doen.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Om je een idee te geven na +/- 6km met een buitentemp van -8.5°C zat mijn temp op 70°C een 2 tal kilometer later had ik 80°C.
Als hij 70°C zitten de variable streepjes op de toerenteller op 4500 t/min. Dit is een goede manier om te checken of de motor op temp. Vanaf 80°C wijzigen deze niet meer en zitten ze op hun max. (is alleen voor een pre-LCI)
Misschien goed om te weten bij een automaat zal motor opschakelen bij een hoger toerental om de motor vlugger op temperatuur te brengen.
Als hij 70°C zitten de variable streepjes op de toerenteller op 4500 t/min. Dit is een goede manier om te checken of de motor op temp. Vanaf 80°C wijzigen deze niet meer en zitten ze op hun max. (is alleen voor een pre-LCI)
Misschien goed om te weten bij een automaat zal motor opschakelen bij een hoger toerental om de motor vlugger op temperatuur te brengen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Dit weekend een paar honderd kilomter gereden en de koelwater temp. Goed in de gaten gehouden maar komt gewoon niet boven de 67 a 68 uit. Zoals jullie al aangeven is dit dus niet de normale bedrijfs temp. wat mij ook niet leek. Al denkt de dealer er dus anders over. Wat mij opviel is als de motor even wat mee toeren maakt bij bv optrekken of even ergens snel voorbij dan zakt de temperatuur een paar graden en komt deze na een tijdje weer terug op de oorspronkelijke temp.
Als ik de specs van de Gates thermostaat bekijk is dit 70 graden voor de EGR thermostaat en 88 graden bij de normale thermostaat. Hierdoor zou het dus helemaal niet mogelijk moeten zijn dat de slangen van het blok naar de radiator warm kunnen worden. Immers de thermostaat gaat het pas doen bij 70 en 88 graden en deze zitten volgens mij nog voor de slangen richting de radiator. Van de EGR thermostaat weet ik het zeker maar se plaats van de andere niet.
Tot welke positie moeten de variabele streepjes komen te staan?
@Bonito Frans
http://www.docstoc.com/docs/24133513/BM ... n-OBC-Menu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je zien hoe je o.a. De temperatuur kunt zien
Als ik de specs van de Gates thermostaat bekijk is dit 70 graden voor de EGR thermostaat en 88 graden bij de normale thermostaat. Hierdoor zou het dus helemaal niet mogelijk moeten zijn dat de slangen van het blok naar de radiator warm kunnen worden. Immers de thermostaat gaat het pas doen bij 70 en 88 graden en deze zitten volgens mij nog voor de slangen richting de radiator. Van de EGR thermostaat weet ik het zeker maar se plaats van de andere niet.
Tot welke positie moeten de variabele streepjes komen te staan?
@Bonito Frans
http://www.docstoc.com/docs/24133513/BM ... n-OBC-Menu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je zien hoe je o.a. De temperatuur kunt zien
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
De variable streepjes staan op hun max bij +/- 80°C . Op 70°C staat het eerste streepje +/- gelijk met 4500 t/min
Moeilijk uit te leggen zonder foto hoe ze eruit zien op hun max.
Moeilijk uit te leggen zonder foto hoe ze eruit zien op hun max.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:13
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Vandaag wat langer gereden, en met het verborgen menu de temperatuur in de gaten gehouden.
Op 80 km wegen 50 graden en op de snelweg 60 graden....
Zakte vrolijk naar weer naar 50 graden (soms zelfs 48) als ik rustig op een binnenweg reed.
Een tijdje stationair leverde 63-64 graden op.
Dus wel duidelijk waar mijn 'klachten' vandaan komen.
De vraag is alleen welke thermostaat ga ik eerst vervangen.
De EGS is lekker makkelijk te vervangen, waar zit de hoofdthermostaat?
Is deze ook zo makkelijk te vervangen?
Helaas heb ik daar niet op gelet toen ik de auto een beurt gaf.
Iemand een idee welke het eerst te vervangen? Of moet beide gezien de temperatuur?
Frans
Frans
Op 80 km wegen 50 graden en op de snelweg 60 graden....
Zakte vrolijk naar weer naar 50 graden (soms zelfs 48) als ik rustig op een binnenweg reed.
Een tijdje stationair leverde 63-64 graden op.
Dus wel duidelijk waar mijn 'klachten' vandaan komen.
De vraag is alleen welke thermostaat ga ik eerst vervangen.
De EGS is lekker makkelijk te vervangen, waar zit de hoofdthermostaat?
Is deze ook zo makkelijk te vervangen?
Helaas heb ik daar niet op gelet toen ik de auto een beurt gaf.
Iemand een idee welke het eerst te vervangen? Of moet beide gezien de temperatuur?
Frans
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Ze verdwijnen niet. Maar als je maar tot 4500 t/m mag gaan is je temp +/- 70°CKronos schreef:Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
525d E61 2007 pre-LCI
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Ik heb gisteren tijdens ons ritje van 48 km ook maar eens de temperatuur in de gaten gehouden. Het was buiten -4,5 en zelfs na 48 kilometer stond de temperatuur op slechts 54 graden.
De terugreis, enkele uren later begon wat beter omdat ik de auto een tijdje stationair heb laten draaien. Even binnen de stad 70 graden aangetikt, maar na een snelwegrit en daarna wat langzamere weggetjes zakte de temperatuur weer tot onder de 60 graden. Lijkt mij toch niet gezond.
De terugreis, enkele uren later begon wat beter omdat ik de auto een tijdje stationair heb laten draaien. Even binnen de stad 70 graden aangetikt, maar na een snelwegrit en daarna wat langzamere weggetjes zakte de temperatuur weer tot onder de 60 graden. Lijkt mij toch niet gezond.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M