Re: Grijze rook!!
Geplaatst: 19 dec 2008, 21:04
Even simpelheid over verbranding.
Je hebt een brandstof nodig, zuurstof (uit de lucht) en een ontstekingsbron.
De verhoudingen moeten goed zijn tussen brandstof en lucht, vandaar de turbo's, meer lucht betekend dat je meer brandstof kan verbranden. Ga verder in de techniek, inspuiting = verneveling = goed mengen van de brandstof. Gevolg dat je minder overmaat aan lucht nodig hebt om alle brandstof te verbranden. Ga zo maar verder......
Verkeerde verhoudingen = slechte verbranding het gevolg ROOKONTWIKKELING!!
Teveel brandstof ten opzichte van lucht = geen gehele verbranding dit vormt roet. Zwarte vieze rook.
Te weinig brandstof = geen vermogen en geeft wittige rook, dit zie je eigenlijk bij auto's nooit.
Grijze rook is meestal stof. Het hete hangijzer waarom onze wegenbelasting zo hoog is FIJNSTOF.
Dit is eigenlijk wel normaal, het hoort bij het dieselen. Het hoopt ook absoluut op in de uitlaat, bij ineens veel gas geven komt het alom bekende pufje uit de uitlaat.
Een combinatie van zwart en grijs zie je niet snel zelf, moeilijk te herkennen.
In het donker zie je in het licht van je achterliggers echt de kleur niet.
Rookt de auto nou echt veel, kijk eens naar je luchtmassameter. Hier zit een keramisch staafje in die de hoeveelheid lucht meet die je motor in moet gaan. Deze beschadigd/ versluit op den duur. 1500000 is hier geen rare stand voor. Door het verslijten meet hij meer dan er in werkelijkheid in je motor gaat. Gevolg zie hierboven zwarte rook.
Je kan de meter echt zo uitwisselen met iemand anders, alleen om even te testen. Helaas zijn ze er niet gereviseerd, de behuizing gaat namelijk nooit stuk. Dingetjes zijn best prijzig, 230 euro als ik me niet vergis.
Het is even het proberen waard. Je denk nu dat je auto goed is, omdat het slijten heel langzaam gaat. Als de meter echt slecht is is het een wereld van verschil als je ineens een nieuwe hebt.
Ook het fluiten van de turbo kan hierdoor ontstaan, omdat de meting vals is gaat de turbo continu staan afblazen, dit kan ook een fluittoon tot gevolg hebben.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Je hebt een brandstof nodig, zuurstof (uit de lucht) en een ontstekingsbron.
De verhoudingen moeten goed zijn tussen brandstof en lucht, vandaar de turbo's, meer lucht betekend dat je meer brandstof kan verbranden. Ga verder in de techniek, inspuiting = verneveling = goed mengen van de brandstof. Gevolg dat je minder overmaat aan lucht nodig hebt om alle brandstof te verbranden. Ga zo maar verder......
Verkeerde verhoudingen = slechte verbranding het gevolg ROOKONTWIKKELING!!
Teveel brandstof ten opzichte van lucht = geen gehele verbranding dit vormt roet. Zwarte vieze rook.
Te weinig brandstof = geen vermogen en geeft wittige rook, dit zie je eigenlijk bij auto's nooit.
Grijze rook is meestal stof. Het hete hangijzer waarom onze wegenbelasting zo hoog is FIJNSTOF.
Dit is eigenlijk wel normaal, het hoort bij het dieselen. Het hoopt ook absoluut op in de uitlaat, bij ineens veel gas geven komt het alom bekende pufje uit de uitlaat.
Een combinatie van zwart en grijs zie je niet snel zelf, moeilijk te herkennen.
In het donker zie je in het licht van je achterliggers echt de kleur niet.
Rookt de auto nou echt veel, kijk eens naar je luchtmassameter. Hier zit een keramisch staafje in die de hoeveelheid lucht meet die je motor in moet gaan. Deze beschadigd/ versluit op den duur. 1500000 is hier geen rare stand voor. Door het verslijten meet hij meer dan er in werkelijkheid in je motor gaat. Gevolg zie hierboven zwarte rook.
Je kan de meter echt zo uitwisselen met iemand anders, alleen om even te testen. Helaas zijn ze er niet gereviseerd, de behuizing gaat namelijk nooit stuk. Dingetjes zijn best prijzig, 230 euro als ik me niet vergis.
Het is even het proberen waard. Je denk nu dat je auto goed is, omdat het slijten heel langzaam gaat. Als de meter echt slecht is is het een wereld van verschil als je ineens een nieuwe hebt.
Ook het fluiten van de turbo kan hierdoor ontstaan, omdat de meting vals is gaat de turbo continu staan afblazen, dit kan ook een fluittoon tot gevolg hebben.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.