Hallo beste BMW vrienden,
Olie verbruik.
Dat kan vele redenen hebben, ik heb dus al een aantal opsommingen gezien, die er wel toe doen, om olie verbruik te hebben.
De olie soort en de viscositeit heeft er ook de hand in.
Een dikkere olie gaan gebruiken, dat vind ik niet erg verstandig, gebruik gewoon datgene wat er word aangegeven.
Dan hebben we nog de merken, en ja, ieder heeft zijn eigen merk, zo ik ook.
Ik ben nog al een enorme fan van Kroon, ik gebruik alle vloeistoffen voor mijn E39 FL met de 525 i M54 motor.
Ik vul de motor altijd met Kroon SpecialSynt MSP 5W40, een full synthetische olie dus.
Ik heb al meerdere forum leden gezien, van diverse fora, die dus al beweren/zeggen, dat full synthetische olie de klepseals soepel houden en daarom minder snel gaan lekken. Ook een aantal specialisten zeggen ook hetzelfde.
Of het nu zo is, die ervaring heb ik dus niet, dus ik oordeel er dan ook niet over.
Ik vertel u nu, dat ik bij het vervangen van de olie, dat er niet eens een ¼ liter verbruikt is, terwijl er al werd gezegd, dat een benzine motor van BMW welk wat olie lust, dat blijkt dus niet altijd het geval te zijn dus.
Ik rijd dus slechts 6.000 km op jaar basis, enkel rijd ik er dus echt geen korte stukken mee, daar neem ik de auto van mijn vrouw voor, de boodschappen auto.
Maar, zolang de auto geen blauwe pluimen achter laat tijdens het starten of het rijden, dan zal het niet zo heel erg zijn, met het verbruik.
De E60/61, ik weet niet of daar een normale peilstok aanwezig is, want dan is zelf even controleren het devies. Want ik had onlangs ook ineens de melding op het display, controleer uw oliepeil!! Deze melding kwam bij het stilzetten van de motor thuis voor de deur.
Ja ja, dacht ik, vertel mij nog wat!
Maar ik heb dus de andere dag netjes gepeild, en er was dus niets aan het handje, peil stond normaal.
Bij mijn E39 was er dus typisch de oliepeil sensor in de carterpan defect, en die heb ik netjes vervangen, net als de olie en het olie filter, de melding is dus ook niet meer verschenen. Probleem opgelost.
En, ik vind dus 2 liter op 11.000 km, nog niet eens zo schrikbarend, er zijn wel grotere olie slurpers.
Die gebruiken vaak wel 1 liter op de 600 km, en dan zijn vaak de klepseals/zuiger/schraap veren aan vervanging toe, en dan heb je wel blauwe rook bij het starten en het rijden.
De carter ontluchting kan hier ook een erg grote rol in hebben, dan zit deze verstopt, dit vaak bij de diesels.
Daar heb ik dan weer de ervaring mee, bij de diesels.
Maar, voordat u gaat repareren, zorgt u dan wel dat het weldegelijk aan dat desbetreffende onderdeel kan liggen, want anders gaat u onnodige onderdelen vervangen, en dat is erg zonde van de eurootjes!
Ik wens u erg veel rijplezier toe met uw BMW.
Met vriendelijke groet,
Ad