Pagina 3 van 12

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 11 sep 2012, 11:01
door Patrickk
De kans bestaat dat ze op ten duur afbreken.

En als deze dan je motor in gaan...........

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 12 sep 2012, 10:29
door Abii
ok ok dat is dus duidelijk :P

maar is er dan een bepaald aantal KM wanneer het ongeveer vervangen moet worden of dat niet ? want mijn 530D is nu op 95 000 KM..

Groetjes Abii

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 13 sep 2012, 12:43
door COUPEDOC
Vaak begint rond de 100K het inlaatspruitstuk olie te lekken langs keerringetjes van de asjes van de draaiklepjes.
Bij elke BMW-dealer liggen er altijd wel enkele inlaatspruitstukken in de afvalcontainer.
En dat heb ik niet van horen zeggen !

Dan kun je ze er gelijk beter uithalen en is bovendien het lekken acuut verholpen.
Bij de dealer willen ze dat niet doen, maar iedereen weet dat het vooral veiliger is.

Op de jaarlijkse keuring kan niemand daar iets van zeggen.

:ja:

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 13 sep 2012, 13:31
door superalio
Weet iemand of het eruit halen van de flaps foutcodes genereert? Zie ook andere topic waar mij door een bmw specialist (erkend) is aangegeven dat voo rmijn e60 520d corporate het beter is om de inlaat te vervangen ipv kleppen verwijderen.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 13 sep 2012, 13:39
door tom_il
Na de 5 keer eingelijk de post gelukt :gek: :gek:

Geeft geen foutkodes. BMW specialist zal nooit aanraden ze te verwijderen.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 14 sep 2012, 08:45
door MaasMaster
superalio schreef:Weet iemand of het eruit halen van de flaps foutcodes genereert? Zie ook andere topic waar mij door een bmw specialist (erkend) is aangegeven dat voo rmijn e60 520d corporate het beter is om de inlaat te vervangen ipv kleppen verwijderen.
Zoals al vermeld heb ik de mijne er zelf uit gehaald... Geen enkel probleem of foutcode te melden 8)

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 24 sep 2012, 17:55
door tom_il
Vermits ik de verbeterde Swirl flaps heb was ik er nog niet aan begonnen.
Vandaag deze blanking plates toegekregen : http://www.i6automotive.co.uk/33mm-oem- ... utomotive/
42 Euro inclusief verzending.

Nog niet 100% zeker of ik ze gaan plaatsen. Hangt ervan wat ik ga tegenkomen.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 24 sep 2012, 22:42
door kos.be
Broncky schreef:heu, domme vraag misschien, maar heeft mijn E61 520D van 2007 ook swirl flaps??? :s
Broncky schreef:ondertussen zelf kunnen vinden, ook op de mijne staan swirl flaps.Voor alle E61 520D collega's, :bang: uitkijken dus
Klopt dat de 520d idd ook swirl flaps heeft, maar bij de N47 (vanaf september 2007) is de constructie van de flaps grondig gewijzigd (verbeterd?). Ze lijken ook niet meer zo eenvoudig vervangen worden als bij de oudere motoren.

Hier vind je meer uitleg over de swirl flaps in de N47 motor.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 26 sep 2012, 09:22
door superalio
Is er iemand die mij zou willen helpen met het weghalen of vervangen van de swirl flaps?

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 27 sep 2012, 10:01
door MaasMaster
Van welke regio ben je?

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 27 sep 2012, 10:59
door superalio
Zuid Holland, maar ik heb een diesel.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 27 sep 2012, 14:25
door MaasMaster
Ik ben van net over de grens bij Weert...
Als je wil afzakken tot hier, wil ik je wel helpen. Je moet dan enkel de huur van de garage bij een bevriend garagist betalen...
Natuurlijk moeten we dan ook kijken wanneer er plaats is in zijn agenda.

Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 13 okt 2012, 14:09
door COUPEDOC
Die draaiklepjes sluiten alleen bij een streepje gas, dus bij hele lage toeren zonder veel belasting, met het oog op het verminderen van schadelijke uitstoot.
Dan sluiten ze de helft van de inlaatlkleppen af van luchttoevoer, waardoor de uitstoot schoner wordt.
Dan gaat touwens ook de AGR-klep open om recirculatie van de uitlaatgassen toe te voegen aan de inlaatgassen.
Bij hoge toeren en/of volgas sluit de AGR-klep en staan de draaiklepjes open en geven zo een groter vermogen.

De meting van de uitlaatgassen op de automobiekkeuring gebeurt in een heel ander toerenbereik, nl. tegen het maximum toerental, dus dan staan de draaiklepjes wagewijd open. Geeft dus geen foutmelding.

Als je de vacuumbediening van de draaiklepjes dichtknijpt of gewoon onderbreekt, blijven ze steeds openstaan.
Het verschil is niet voelbaar en je verbruikt praktisch hetzelfde.
Dat doe je wanneer je auto nog niet veel kms heeft gelopen en je ervan kan uitgaan dat de draaiklepjes nog intact zijn.
Anders moet het inlaatspruitstuk eraf.

Meestal gaan de draaiklepjes niet stuk, maar beginnen ze te lekken langs het keerringetje aan het asje onderaan het klepje. Dat geeft olielekjes door de overdruk in het spruitstuk aan de linkerkant van de motor vanaf pakweg 100.000 km.

Bij een 525D en een 530D zit de ongelukkig geconstrueerde luchtfilter in de weg.
Die uitbouwen is het meeste werk.
Bij een 535D is dat een stuk eenvoudiger door de verschillende positie van de luchtfilter.

Een beetje handige Harry kan het zelf wel.
Kijk dan meteen even naar je carterventilatiefilter en eventueel naar je gloeibougies.

Je AGR-klepbediening kan je niet zomaar onderbreken bij een E60 (met de bedoeling om recirculatie onmogelijk te maken).
Daarvoor moet de software in je computer behoorlijk worden geherprogrammeerd.
Dat doen sommigen op het ogenblijk dat zij met een verstopte DPF zitten, die willen demonteren, geen nieuwe willen kopen en tegelijk de AGR-klep vastzetten. Kan vermogenwinst geven.
Dan riskeer je eventueel onaangename zwarte walmen uit je uitlaat....
Of dat dan goed gaat op de keuring is maar de vraag.

:emo:

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 28 okt 2012, 20:09
door superalio
Yes! De kleppen vandaag met een vriendelijke forumlid vervangen. We waren krap 3 uur bezig maar ze zijn eruit!
Dus zonder zorgen het gaspedaal intrappen maar.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 26 dec 2012, 18:03
door tom_il
Vandaag mijn gloeibougies vervangen, 5 ervan waren defect. Ineens ook de gloeirelais vervangen.

Mijn Swirl flaps zagen er nog goed uit, even getwijfeld om deze eruit te gooien maar dan toch maar gedaan.

Tevens de EGR rereinigd.

Bij het losmaken van de inlaat collector was er even paniek. Een van de rubbertjes met een metalen ring was niet meer aanwezig. Ofwel was hij tijdens een vorig onderhoud verdwenen ofwel zat hij nu in de motor aangezien ik hem nergens terugvond.
Even overwogen om een endoscoop te huren, na dubbel checken was de kans vrij klein dat hij tot binnen in de motor gevallen was. Was spannend toen ik hem terug starte maar gelukkig geen probleem gemerkt.