Pagina 3 van 8

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 20 apr 2011, 19:14
door Rene08
Haha, jah, en ook nog één bij de vuilstort daar om de hoek. Alleen die zijn op zondag toch niet open :gek:

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 21 apr 2011, 20:24
door Verheeske
Mikkie schreef:Waar ben je bang voor, joey? Als je auto nog warm is, is er al helemaal weinig aan de hand. .
Zo;n bank test de auto wel echt op volle belasting... een goede auto heeft dan nergens last van, maar als je twijfelt of hij het overleefd is het echt veiliger om het niet te doen.

alhoewel het voor andere altijd lachen is natuurlijk als iemand iets opblaast. (dat is een citaat van de docenten op onze school :P)

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 23 apr 2011, 17:39
door Carb
Ben wel benieuwd welk vermogen de 330d nog heeft na bijna 9 jaar. Maar twijfel beetje of het wel verstandig is om te doen.

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 23 apr 2011, 18:37
door a90
Wat denk je wat er met een roetmeting tijdens de APK gebeurd ? en dat is dan nog onbelast ook.

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 23 apr 2011, 20:35
door Frenkz
ik twijfel ook, mocht er 1 a 2 auto's nog nodig zijn om het door te laten gaan doe ik sowieso wel mee om te helpen

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 27 apr 2011, 14:12
door Unlimited Tuning
Beste Forum leden,

Graag stel ik me even voor. Mijn naam is Jeroen van Beek. Ongeveer 3.5 jaar geleden heb ik Unlimited Tuning opgericht nadat ik al 9 jaar actief voor andere tuningsbedrijven heb gewerkt. Ons doel is om high-end tuning af te leveren en geen standaard chips. Inmiddels profileren wij ons een beetje in de exclusievere auto markt, en ook zeker BMW. Er komen erg vaak BMW's over de vloer en weten vooral uit de diesels erg veel vermogen te persen. Ook bij de M5/E60's boeken we een winst die reguliere tuners echt niet nadoen!

Bij Unlimited Tuning hebben we vorig jaar voor de Honda club een meeting georganiseerd. Dit was erg geslaagd. Ook hier konden de Honda's op de testbank tegen elkaar opboksen. Zodra hun auto op de testbank ging was de spanning vaak om te snijden. De ene ging met een big-smile van de testbank af, terwijl bij de ander zijn ego na een dynorun ver naar beneden getrokken werd..

Ik ben erg benieuwd hoe de BMW's presteren (uiteraard verwacht ik er heel veel van :P ).

Als er vragen zijn over deze dag en/of een technisch aspect dan kan je dat hier op het forum stellen en zullen Maurice of ik daar antwoord op geven.
Wij kijken er naar uit, hopelijk jullie ook!!

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 27 apr 2011, 14:29
door j0eyv
Meteen de eerste en belangrijkste vraag voor mij: Hoe gevaarlijk is dit voor je auto als deze warm is gereden? Hoeveel druk komt er op het blok/zuigers/etc te staan ten opzichte van de normale weg? Is dit nou echt gevaarlijk en zelfs zo gevaarlijk dat je gemakkelijk je koppakking eruit kunt knallen?

Hoe verloopt de testbank? Wat is de procedure in stappen om het zo maar te zeggen?

Ik ben hier namelijk een beetje bang voor.

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 27 apr 2011, 18:53
door bjornc
Welkom hier!

Kan je misschien iets meer vertellen over de testbank?
Ik zie dat er mensen nieuwsgierig zijn naar bijvoorbeeld een calibratie rapport of certificaat van echtheid... naja je weet wat ik bedoel.

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 28 apr 2011, 18:08
door Unlimited Tuning
Bij een testrun wordt de auto niet meer belast dan dat er op de weg zou gebeuren. Dus als jij je auto op de weg wel is in de RPM begrenzer trekt dan zal hij het op de testbank ook overleven. Om even een indruk te geven: Er staat elke dag wel 1 of meerdere auto's op de testbank. Dit jaar zijn er nog geen auto's defect gegaan op de dyno in originele staat, vorig jaar 1 maar dat was al een gaar gebakje.

Dit is de procedure van het testen:
- Auto wordt op de bank gereden en met spanbanden die 3600 kilo p/s aankunnen vast gemaakt ( Bij BMW meestal aan de draagarmen).
- uitlaatgassysteem wordt aangesloten en koelingsfan wordt in positie gebracht
- De toeren worden gesynchroniseerd tussen de dyno computer en de auto. De run wordt meestal in de 4e of 5e versnelling uitgevoerd. In deze versnelling worden dus ook de toeren gesynced.
- na deze sync worden alle veiligheidspunten nog een keer nagelopen, ( spanbanden aantrekken, zij-rollen enz enz..)
- De auto wordt naar stationair toerental gebracht.
- de test wordt gestart op de computer en er zal vervolgens vol-gas geaccelereerd worden tot aan de toerenbegrenzer
- De test wordt gestopt op de computer en de pk's/nm's komen direct in beeld.

De testbank wordt 1x per jaar geeikt en is dit jaar in januari nog gebeurd. Ze komen dan van Dynostar langs om de handel recht te trekken. Op de dyno zitten nog veel meer features zoals het meten van je lambda bij vollast over het volledige toeren gebied. Dit zal op de dynodag niet gebruikt wordt en is niet relevant. Dit is alleen tijdens tuning erg handig om te zien of de auto na tuning niet te arm / te rijk loopt.

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 28 apr 2011, 19:01
door j0eyv
Duidelijk!

Puur nog even ter interesse: Is dit filmpje bij jullie gemaakt?
http://www.youtube.com/watch?v=-5LzcMutoDU" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 28 apr 2011, 22:23
door stefan1980
Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Moderatoropmerking jurgen667
Waar is de koeling dan?

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 28 apr 2011, 22:39
door smartye36
achter

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 29 apr 2011, 07:38
door Verheeske
:stupid: bij de motor

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 29 apr 2011, 14:56
door stefan1980
Noem je dat koeling :rolf:

Re: BimmerPortal Dynorun day!

Geplaatst: 29 apr 2011, 15:12
door johnsdale
Heb je je speciaal aangemeld voor dit topic... ? :roll: