Koude Start blauwe rook?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Koops83
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2011, 19:01

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Koops83 » 02 feb 2012, 18:18

Oke hartstikke bedankt voor de info, top.
Dan laat ik de gloeibougies zeker bij de dealer doen als dat ook nog nodig is.
Net na het werk ff naar de garage geweest, ik kon hem daar wel uitlezen en er kwam als fout uit de voorgloei regeleenheid.
Moet er wel voor naar de dealer want hij kon hem niet inregelen helaas.
Eerst alleen de regeleenheid laten vervangen en inregelen, en hopen dat dat het is, want met de gloeibougies wordt het wel weer erg duur ineens.
( dat roken is trouwens wel vervelend, net toen ik hem starte op me werk vanmiddag liep er iemand achterlangs en die liep vol in de rook, vind het niet echt een bmw waardig gezicht )

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door izzy » 02 feb 2012, 21:07

Dat roken is inderdaad niet BMW waardig..ik schaam me er ook voor...samen met het luide dieselgeklop bij koud starten...

Dat roken was bij mij over na vervangen gloeibougies..dit jaar was het de gloeieenheid...die heb ik laten vervangen en inregelen hij start wel beter echter de rook is er wel nog een klein beetje...dealer zei dat dit toch wel normaal is bij deze tempraturen onder 0 gr....
BMW e91 LCI 320da Individual

Beamer AR15
Berichten: 342
Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Beamer AR15 » 03 feb 2012, 01:47

Hiero ook last van wat rook en rauw lopen de eerste 5 seconden.
Vanmorgen na de nachtdienst bij -10 C.
BMW 318 D touring 2005.
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Gebruikersavatar
Oxellaar
Berichten: 478
Lid geworden op: 20 aug 2009, 18:47
Locatie: Zeeland

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Oxellaar » 03 feb 2012, 07:04

Is ook niet bijzonder dat een diesel wat rookt bij een koude start, zeker als er al wat kilometers opstaan een het is -10.
En een diesel klinkt juist heerlijk bij een koude start, lekker rauw.
Maar misschien niet onverstandig om gloeiers te vervangen
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

frankscheurwater
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2011, 23:10

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door frankscheurwater » 03 feb 2012, 11:04

Gister gloeipluggen vervangen(zelf) en de oude getest.. 3 van de 4 deden het helemaal niet!!

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door izzy » 03 feb 2012, 20:40

@ frankscheurwater
was zeker wel makkelijk starten in dit weer :)
BMW e91 LCI 320da Individual

frankscheurwater
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2011, 23:10

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door frankscheurwater » 05 feb 2012, 20:47

:leip:

Marc 320d

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Marc 320d » 05 feb 2012, 21:42

Hoe test je die dingen?

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door izzy » 06 feb 2012, 10:04

bij mij moesten ze de DDE menu :s uitlezen... ik weet niet hoe je het anders kan testen...

overigens, ik had na alle moeite nog altijd een kleine beetje rook bij het starten hij blijft verder keurig starten zonder enkele moeite, dus die voorgloeiregeleenheid heeft geholpen.
., ...echter nu heb ik 3 dagen VPOWERdiesel getankt en heb 0.0 rook... :gekdoen:
dus ook dat heeft er iets mee te maken, ik tank normaal Shell diesel. (iedere 2 weken).
BMW e91 LCI 320da Individual

frankscheurwater
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2011, 23:10

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door frankscheurwater » 06 feb 2012, 17:45

@ marc

Je kunt ze testen uit de motor door de gloeistift in een -pool van een accuklem/startkabel vast te houden en de pluspool op de kop te houden, dan moet hij gaan gloeien.

Je kunt het ook doen als ze er nog in zitten maar je kan er niet makkelijk bij..inlaatspruitstuk moet eraf. Als deze eraf is en ze zitten nog in het blok dan haal je de stekkers eraf, zodoende kun je met een multimeter op 20A of misschien meer de bovenkant van de plug verbinden met de pluspool van de accu. Zodra je hem verbindt moet het amperage terug lopen, doet hij dit niet dan is hij kapot.
Maar als je zover bent dat het spruitstuk eraf is kun je ze er net zo goed uitdraaien ;)

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door ArnoldC » 06 feb 2012, 19:52

Je kunt ook de weerstand meten. Als de stift een weerstand heeft van flink hoger dan 0.5-0.6 ohm, is hij ook kapot.

Koops83
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2011, 19:01

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Koops83 » 06 feb 2012, 20:06

nou next week even dagje prikken dat de auto naar de specialist gaat voor nieuwe gloeibougies en nieuw voorgloeirelais, kosten alles bij elkaar ongeveer 250. vind dat een zeer nette prijs persoonlijk dus maar gauw laten doen

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door izzy » 06 feb 2012, 22:00

dat is een nette prijs,.... als ik jouw was, zou ik gelijk mijn inlaatpakking meenemen, kost bijna niets... als de inlaat er toch af is is het een kleine moeite...
bij mij zorgde dat ervoor dat hij op lage toeren lekkerder reed, bleek een lekje te zitten in de pakking...
BMW e91 LCI 320da Individual

Koops83
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2011, 19:01

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Koops83 » 06 feb 2012, 22:57

oke thx voor de tip, dan pakken we die ook meteen mee.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”