Pagina 14 van 15

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 07:31
door rfs88
frazz schreef:
Vintiem schreef:Je hebt dus nog steeds die Ridex erin zitten?
Yes, ik heb de OEM ook nog, ga de LMM zeker wel vervangen met een Bosch, maar ik kan niet alles tegelijk.
En aangezien ik het maar niet voor elkaar krijg om mijn temperatuur op peil te krijgen, heb ik mijn roetfilter maar leeg laten halen, EGR wilde ik al uit hebben
Het heeft i.i.g. bewezen dat het inhouden niet door de LMM kwam maar door de roetfilter waardoor die in noodloop kwam, de jongen in Marssum heeft dat ding in de roetfilter wasser gehad maar heeft weinig uitgehaald.
Had ie wel mogen zeggen.
@frazz dit is natuurlijk wel schandalig - heb jij een rapport gekregen van de druk voor & na het wassen?
hoeveel km heb je gereden tussen het "wassen" en uitschrijven? in een paar duizend km slipt een roetfilter niet gelijk dicht.... na het "wassen" zou je verwachten dat de aanbieder ook even met diagnose apparatuur laat zien wat de back-pressure values zijn (exhaust back pressure test; kijkt naar de druk stationair/2000 toeren/ vollast) :gek:

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 07:50
door tom_il
Gisteren langere rit gedaan, gaat snel tot 70°C dan trager tot 80°C en blijft dan op 80°C.
Op 70°C opent de EGR thermostaat, is dus normaal dat er dan een vertraging is.
Duidelijk de hoofdthermostaat die niet meer optimaal is. Kan zeker geen Gates Hoofdthermostaat aanraden.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 09:23
door frazz
rfs88 schreef: @frazz dit is natuurlijk wel schandalig - heb jij een rapport gekregen van de druk voor & na het wassen?
hoeveel km heb je gereden tussen het "wassen" en uitschrijven? in een paar duizend km slipt een roetfilter niet gelijk dicht.... na het "wassen" zou je verwachten dat de aanbieder ook even met diagnose apparatuur laat zien wat de back-pressure values zijn (exhaust back pressure test; kijkt naar de druk stationair/2000 toeren/ vollast) :gek:
Ik ben bij http://roetfilternederland.nl geweest in Marsum, goed gelikte website, maar trieste kwaliteit.
Ik weet dat ik mijn geld toch niet terug krijg, dus discussies voeren heeft geen nut. Maar ik raad iedereen in dit forum dit bedrijf af, ook de garage zelf is klein en rommelig.
Ik heb zo een 2000-2500 km gereden sinds.
En nee, dus geen rapport gehad, gozer heeft misbruik gemaakt van mijn onwetendheid.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 09:26
door frazz
tom_il schreef:Gisteren langere rit gedaan, gaat snel tot 70°C dan trager tot 80°C en blijft dan op 80°C.
Op 70°C opent de EGR thermostaat, is dus normaal dat er dan een vertraging is.
Duidelijk de hoofdthermostaat die niet meer optimaal is. Kan zeker geen Gates Hoofdthermostaat aanraden.
Die van mij gaat ook vrij snel naar 70 en dan traag naar 80, en daar blijft ie, net onder de 80.
Ik had een Hella gekocht, heb gisteren de originele terug geplaatst, maar ook met de originele wil ie net verder klimmen.
Dus nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe, ik ga eerst maar eens onderzoeken welke, kwalitatief, de beste is.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 09:34
door frazz
tom_il schreef:Waarom dan niet terug gegaan ?
De OEM Bosch LMM heb ik gisteren terug geplaatst.
Ik heb de auto nog niet uitgelezen, hopelijk straks als ik thuis kom weer even uitlezen.
Maar het verschil is zeer merkbaar, ik heb gisteren avond bij een stoplicht, in normale modus, het gaspedaal in getrapt, en zag dat mijn DSC in werking trad.

Deze heb ik nog niet gezien sinds ik deze auto heb, gezien de vertragingen etc.
Ik kan zeggen dat de LMM problematiek volledig verdwenen zijn in praktijk, moet nog bevestigen of de foutmeldingen terug komen of niet.

Wat ik nog wel altijd heb is stroom issues.
Mijn ACC lijkt teveel of te weinig stroom te krijgen, en nog wat meldingen over KLIMA, MMI CIC.
Zal de meldingen hopelijk vandaag posten.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 14:07
door frazz
Nu dat mijn EGR uitgeschakeld is, kan ik natuurlijk de KVS leiding afdoppen, en de EGR thermostaat uitsluiten uit de test?

Als ik dan de EGR thermostaat afgedopt heb en de temperatuur is nog niet optimaal, dan is het 100% de hoofdthermostaat.

Zo te zien, hier onder, is d EGR koeling een bypass ontworpen voor de verkoeling van de uitlaatgassen.
Zonder EGR koeler hoef je je geen zorgen meer te maken over de EGR thermostaat.

Afbeelding

Dit is de blanking type:

Afbeelding

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 14:17
door Vintiem
Mooi, hoop dat je nu ook overtuigd bent van het dat een nieuw product niet persé een goed product is voor je auto. Goedkoop is duurkoop, Ridex is gewoon rommel

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 23 apr 2018, 14:32
door frazz
Vintiem schreef:Mooi, hoop dat je nu ook overtuigd bent van het dat een nieuw product niet persé een goed product is voor je auto. Goedkoop is duurkoop, Ridex is gewoon rommel
Ik ben zelf ook een type dat goedkoop, duurkoop vind, maar had niet verwacht dat de goedkope onderdelen al bij aankomst defect of inferieur zouden functioneren.
Mijn verwachting is dat ze een veel kortere levensduur hadden, maar de werking enigszins hetzelfde.
Hierbij mijn les dus geleerd met BMW onderdelen.

Hopelijk dat mensen met hetzelfde probleem heel veel aan mijn perikelen hebben en de oplossingen daarvan, en dank aan iedereen die me helpt en stuurt in de juiste richtingen. Jullie helpen niet alleen mij, maar ook vele anderen. :duim:

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 01 mei 2018, 08:42
door kenza750
Wat betreft de motortemperatuur:

Ik heb mijn thermostaten ook al een paar keer vervangen omdat ik dacht dat dat de reden was dat de temperatuur niet hoger dan 75graden werd. Uiteindelijk OEM gepllaatst en een tijdje een goede temperatuur van 88-90 graden gezien. Daarna weer ineens terug naar 75.

Toen ben ik verder gaan zoeken. Het viel me op dat het straaltje wat terug in het vat loopt niet continue liep (beetje sputterend, lucht dus!!). Ontluchten via de nippel op de EGR-thermo hielp niet; daar kwam gewoon vloeistof uit en geen luchtbelletjes. Het ventiel op bij het motorblok kon ik niet fatsoenlijk bij dus ging het ook niet worden.

Uiteindelijk heb ik de auto ruim een kwartier stationair laten draaien met de koelvloeistof-dop eraf en de koelvloeistof-temperatuur op mijn tellerunit in de gaten gehouden (via het geheimmenu). Na een 10-15min stationair zag ik dat de temperatuur opliep naar de 88 graden. Het moment dat de hoofdthermostaat dus open zou moeten gaan. Toen viel me op dat het straaltje koelvloeistof wat het vat in loopt nu wel een continue straal was. Zo nog een 10min laten lopen (af en toe gas geven tot 3000rpm) zodat de koelvloeistof goed circuleert. Dop er weer op en het probleem was opgelost.

Ik het het idee dat veel mensen te snel de thermostaten vervangen en dan roepen dat ze stuk waren omdat de auto na vervanging netjes 88-90 graden wordt. De vraag is alleen of het echt door de thermostaten komt of dat het door een luchtbel is veroorzaakt. (bij vervangen van de thermostaten ontlucht je het systeem namelijk ook weer).

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 01 mei 2018, 08:53
door kenza750
en wat betreft de LMM:

Een ander issue wat mij opviel toen ik met ISTA-D zat te "spelen" was dat met opviel dat de Intake Air Temperature bij mij altijd rond de 78-81 graden was. Zelfs als ik 's ochtends voordat ik de auto gestart had! Dat leek me raar. De intake air temperatuur is de temperatuur van de lucht nadat de turbo de lucht heeft gecomprimeerd. Als de auto nog niet eens gestart is, dan heeft de turbo nog niks gedaan en zou die temperatuur dus om en nabij de omgevingstemperatuur moeten zijn.

Dus: uit gaan zoeken welke sensor deze temperatuur meet. Dat is dus sensor nummer 10 in de afbeelding:

ik heb deze sensor nagemeten (weerstand meten bij koude toestand zou deze rond de 2000ohm moeten zijn; bij mij gaf hij 200ohm aan, dus kapot).
Bij de dealer een nieuwe sensor gehaald (EU 35,-) en meteen geplaatst. Je kunt er makkelijk bij zonder allerlei dingen te hoeven demonteren.
ISTA-D gaf nu meteen de juiste temperatuur aan.

In ISTA kun je de temperaturen uitlezen via de Read Measured Values van de DDE:


Conclusie: probeer even via ISTA-D dit soort waardes uit te lezen. Wellicht ligt het helemaal niet aan je LMM maar aan zo'n klein lullig ander sensortje. De ECU gebruikt verschillende waardes om te bepalen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Onderandere LMM waarde en intake lucht temperatuur etc.

Het aparte is dat fout uitlezen bij mij geen fout op deze sensor gaf omdat hij een temepratuur uitlleest die niet geinterpreteerd wordt als fout. Als de sensor echt helemaal kapot is (NTC weerstand), dan leest hij een waarde van 100graden uit en dan snapt hij dat dat ding kapot is. Bij mij werd er wel een weerstand gemeten alleen veranderde die weerstand bijna niet bij andere temperaturen.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 02 mei 2018, 07:23
door tom_il
Ben je zeker ?

Is die Sensor N° 10 niet de Charge Air temp sensor ? Vermits de Intake air temperature normaal gemeten word door de LMM ?. De luchttemperatuur is een belangrijk gegeven om de hoeveel lucht (zuurstof te meten. Zonder de temperatuur kan je deze in feit niet meten, zoveel te lager de temperatuur zoveel te groter de hoeveelheid lucht (Doel ook van de intercooler).

In ga in elk geval de mijne eens meten.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 02 mei 2018, 08:47
door kenza750
Tom,

Je hebt gelijk, ik bedoel ook eigenlijk de charge air temperature die bij mij altijjd rond de 80 graden bleef aangeven.

Als je beschikt over ISTA, dan kun je de waarde van deze sensor aflezen. Ik zou het dan aflezen op een moment dat de auto nog koud is (en nog niet gestart is) want dan heb je een beter idee van of de waarde een beetje klopt.

Je kunt ook gewoon zoals ik hier boven schreef, de weerstand meten. De sensor haal je gemakkelijk los door hem een kwartslag met de klok mee te draaien. de connector loshalen gaat door het metalen klemmetje helemaal uit te schuiven (met wel helemaal loskomen want anders krijg je de connector niet los van de sensor).

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 07 mei 2018, 09:37
door frazz
kenza750 schreef:en wat betreft de LMM:

Conclusie: probeer even via ISTA-D dit soort waardes uit te lezen. Wellicht ligt het helemaal niet aan je LMM maar aan zo'n klein lullig ander sensortje. De ECU gebruikt verschillende waardes om te bepalen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Onderandere LMM waarde en intake lucht temperatuur etc.

Het aparte is dat fout uitlezen bij mij geen fout op deze sensor gaf omdat hij een temepratuur uitlleest die niet geïnterpreteerd wordt als fout. Als de sensor echt helemaal kapot is (NTC weerstand), dan leest hij een waarde van 100graden uit en dan snapt hij dat dat ding kapot is. Bij mij werd er wel een weerstand gemeten alleen veranderde die weerstand bijna niet bij andere temperaturen.

Ik zal eens met ISTA D gaan meten. Auto rijd nu goed. Wil nog bedrijfstemperatuur goed krijgen.
Mijn EGR is uitgeschakeld. Ik wil mijn EGR toevoer afdoppen en de koeler er tussen uit halen same met de EGR thermostaat.
Dit elimineert een risicofactor, misschien dat je motor iets langzamer opwarmt, maar heb dat liever dan EGR thermostaat onderhoud.

In webshops kan je een blanking kit bestellen voor je hele EGR inclusief KSV afdop pluggen met ventiel.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 07 mei 2018, 10:31
door frazz
kenza750 schreef:Wat betreft de motortemperatuur:
...
Uiteindelijk heb ik de auto ruim een kwartier stationair laten draaien met de koelvloeistof-dop eraf en de koelvloeistof-temperatuur op mijn tellerunit in de gaten gehouden (via het geheimmenu). Na een 10-15min stationair zag ik dat de temperatuur opliep naar de 88 graden. Het moment dat de hoofdthermostaat dus open zou moeten gaan. Toen viel me op dat het straaltje koelvloeistof wat het vat in loopt nu wel een continue straal was. Zo nog een 10min laten lopen (af en toe gas geven tot 3000rpm) zodat de koelvloeistof goed circuleert. Dop er weer op en het probleem was opgelost. ...

Dit heb ik ook gedaan, dop er af, auto stationair laten draaien en af en toe toeren maken over de 2000.
Dit heb ik gedaan totdat het straaltje in het KVS vat niet meer sputterde, dit duurde inderdaad zo een 15 minuten.
Ik heb een aantal keer bij moeten vullen, niet veel maar wat.

Momenteel warmt ie nog steeds niet op. Ik wil de EGR thermostaat er tussen uit halen en kijken of het daar aan ligt.
Eigenlijk zou ik de twee kvs slangen tussen de EGR koeler af kunnen doppen, aangezien bij mij de EGR klep toch dit staat.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 07 mei 2018, 11:03
door tom_il
ik ga mijn hoofdthermostaat nogmaals vervangen.

Voor het vervangen van die thermostaat door een Gates wegens lekkage (vorige was ook een Gates maar duidelijk niet dezelfde) ging hij redelijk goed op temperatuur.
Toch de EGR thermostaat vervangen omdat deze wat lekte en motor ging nog beter op temperatuur.

Na enkele maanden merkte ik op een dag dat heel koud bleef.
Dit verschilde wat van dag tot dag.
Ik vermoede de EGR thermostaat, dus deze opnieuw vervangen. --> geen verbetering.
Die heel koude motor heb ik wel niet meer gezien maar het opwarmen gebeurt te traag.

Moet dus die Gates hoofdthermostaat zijn.
Ben er nog niet uit dewelke ik bestel.