Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Geplaatst: 07 jun 2018, 19:11
Even niets geplaatst maar vandaag kom ik met een mega update:
We trappen af met het vervangen van de gasveren van de verdeckkap en het scharnierpunt softtop.
3 nieuwe gasveren:
IMG_20180410_193015 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap links:
IMG_20180410_193224 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap rechts:
IMG_20180410_193104 by tony mans, on Flickr
En de gasveer van het scharnierpunt:
IMG_20180410_193121 by tony mans, on Flickr
De oude gasveren:
IMG_20180410_193041 by tony mans, on Flickr
Ze zijn van het merk stabilus (de oem leverancier).
De 2 van de verdeckkap zijn 140nm per stuk
En die van het scharnierpunt softtop 350nm
Het plaatsen hiervan bij de verdeckkap is een gepiel.
Een tip hiervoor:
- Haal de aanslagrubbers van de scharnierpunten weg.
- Koppel de stang van de sluitmotor los.
- Dan kun je de kap met de hand nog iets omhoog duwen. Ze staan iets onder spanning. En het is haast onmogelijk om ze anders te kunnen wisselen.
De bijrijderskant is het makkelijkst. Door de kap iets omhoog te duwen kun je de gasveer daar wisselen (vergt wat geduld).
De bestuurderskant is erg lastig. Deze heeft minder ruimte door de stangen die in de weg zitten. De kap kun je ook iets minder omhoogduwen aan die kan. Ik heb de veer iets kunnen indrukken d.m.v. een smalle spanband. Knoop daar een lusje in, dan kun je met 1 hand de veer iets intrekken. En vervolgens met je andere hand in de ruimte om de kop op het oog drukken.
Opgepast! Let op dat je niet klem komt te zitten als de veer uit het oogje schiet.
Zet van zowel de bestuurderskant als de bijrijderskant als eerst de bovenzijde vast. En vervang ze veer voor veer (haal ze niet beiden los, want dan blijft de kap niet openstaan).
Daarna de stang van de sluitmotor weer vastzetten.
Die van het scharnierpunt sofftop is makkelijker.
Zorg dat je da kap met de achterruit omhoog stuurt, dan is de veer spanningsloos.
Met wat sleutelwerk haal je deze los en kun je de nieuwe monteren.
Ik heb alles preventief vervangen.
En heb de auto voorzien van een oem bmw cd23 business cd rds.
Tijd voor wat foto's:
Hier de blaupunkt cd23 via marktplaats gekocht. Deze heb ik gemodificeerd zodat het am kanaal nu als aux in dient. Met wat soldeerwerk kun je deze voorzien van een aux in. Aan de achterzijde van de radio heb ik een vrouwelijke aansluiting gemaakt. Daar kan dan een aux kabel in die je ergens in de auto weg werkt. Voordeel oem looks maar toch de mogelijkheid om je telefoon aan te sluiten voor bijv. spotify.
cd23 by tony mans, on Flickr
Om deze ombouw te doen moet je de radio demonteren. Onder de cd drive kun je dit ic vinden.
left right ic by tony mans, on Flickr
Van het linker kanaal moet je het pootje van het ic losmaken van de printplaat.
Am is mono en als je dit pootje losmaakt heb je een stereo input.
pootje omhoog plaatsen by tony mans, on Flickr
Dan verbreek je de verbinding met de am module doorde verbinding op de printplaat weg te schrapen.
am module verbreken by tony mans, on Flickr
Vervolgens heb je 2 condensators nodig 2.2uf 50v maar 100v mag ook. Aan de pootjes van het ic soldeer je het positieve pootje van de condensator. Aan de negatieve kant maak je de verbinding met je aux in plug.
De ground (aarde) wordt gemaakt door verbinding van de aux plug naar het chassis van de radio.
IMG_20180408_151812 by tony mans, on Flickr
Boven de antenne aansluiting bevindt nu de aux aansluiting.
IMG_20180408_151814_1 by tony mans, on Flickr
aux input by tony mans, on Flickr
De aux kabel komt uit in het opbergvakje bij de handrem.
IMG_20180414_190229 by tony mans, on Flickr
Helaas werd de radio op marktplaats verkocht als goed werkend. Maar deze had erg veel last van pixel uitval. En heb ontdekt dat er ook nog een scheurtje in de display zat. Deze was niet meer te fixen.
Gelukkig heb ik de oude radio van een mede forumganger overgekocht. Deze heb ik vandaag ontvangen en heeft minimaal pixel uitval. Hiervan heb ik het voorfront gebruikt en op de andere radio gezet. Want daar had ik de aux modificatie al aan uitgevoerd.
Op een later moment ga ik met de radio en obc naar Jurjen in Den Helder om de flex cable te laten vernieuwen. Dan heb ik geen last meer van dode pixels.
En een totaalplaatje. Ik ben er blij mee
Moet zeggen het geluid klinkt gewoon goed voldoende power.
IMG_20180414_203334 by tony mans, on Flickr
IMG_20180414_203352 by tony mans, on Flickr
De auto gwassen:
e36
IMG_20180414_185733 by tony mans, on Flickr
Ook heb ik een naambord gemaakt voor op meetings. Dan ben je makkelijker te herkennen.
IMG_20180414_185755 by tony mans, on Flickr
We trappen af met het vervangen van de gasveren van de verdeckkap en het scharnierpunt softtop.
3 nieuwe gasveren:

Verdeckkap links:

Verdeckkap rechts:

En de gasveer van het scharnierpunt:

De oude gasveren:

Ze zijn van het merk stabilus (de oem leverancier).
De 2 van de verdeckkap zijn 140nm per stuk
En die van het scharnierpunt softtop 350nm
Het plaatsen hiervan bij de verdeckkap is een gepiel.
Een tip hiervoor:
- Haal de aanslagrubbers van de scharnierpunten weg.
- Koppel de stang van de sluitmotor los.
- Dan kun je de kap met de hand nog iets omhoog duwen. Ze staan iets onder spanning. En het is haast onmogelijk om ze anders te kunnen wisselen.
De bijrijderskant is het makkelijkst. Door de kap iets omhoog te duwen kun je de gasveer daar wisselen (vergt wat geduld).
De bestuurderskant is erg lastig. Deze heeft minder ruimte door de stangen die in de weg zitten. De kap kun je ook iets minder omhoogduwen aan die kan. Ik heb de veer iets kunnen indrukken d.m.v. een smalle spanband. Knoop daar een lusje in, dan kun je met 1 hand de veer iets intrekken. En vervolgens met je andere hand in de ruimte om de kop op het oog drukken.
Opgepast! Let op dat je niet klem komt te zitten als de veer uit het oogje schiet.
Zet van zowel de bestuurderskant als de bijrijderskant als eerst de bovenzijde vast. En vervang ze veer voor veer (haal ze niet beiden los, want dan blijft de kap niet openstaan).
Daarna de stang van de sluitmotor weer vastzetten.
Die van het scharnierpunt sofftop is makkelijker.
Zorg dat je da kap met de achterruit omhoog stuurt, dan is de veer spanningsloos.
Met wat sleutelwerk haal je deze los en kun je de nieuwe monteren.
Ik heb alles preventief vervangen.

En heb de auto voorzien van een oem bmw cd23 business cd rds.
Tijd voor wat foto's:
Hier de blaupunkt cd23 via marktplaats gekocht. Deze heb ik gemodificeerd zodat het am kanaal nu als aux in dient. Met wat soldeerwerk kun je deze voorzien van een aux in. Aan de achterzijde van de radio heb ik een vrouwelijke aansluiting gemaakt. Daar kan dan een aux kabel in die je ergens in de auto weg werkt. Voordeel oem looks maar toch de mogelijkheid om je telefoon aan te sluiten voor bijv. spotify.

Om deze ombouw te doen moet je de radio demonteren. Onder de cd drive kun je dit ic vinden.

Van het linker kanaal moet je het pootje van het ic losmaken van de printplaat.
Am is mono en als je dit pootje losmaakt heb je een stereo input.

Dan verbreek je de verbinding met de am module doorde verbinding op de printplaat weg te schrapen.

Vervolgens heb je 2 condensators nodig 2.2uf 50v maar 100v mag ook. Aan de pootjes van het ic soldeer je het positieve pootje van de condensator. Aan de negatieve kant maak je de verbinding met je aux in plug.
De ground (aarde) wordt gemaakt door verbinding van de aux plug naar het chassis van de radio.

Boven de antenne aansluiting bevindt nu de aux aansluiting.


De aux kabel komt uit in het opbergvakje bij de handrem.

Helaas werd de radio op marktplaats verkocht als goed werkend. Maar deze had erg veel last van pixel uitval. En heb ontdekt dat er ook nog een scheurtje in de display zat. Deze was niet meer te fixen.
Gelukkig heb ik de oude radio van een mede forumganger overgekocht. Deze heb ik vandaag ontvangen en heeft minimaal pixel uitval. Hiervan heb ik het voorfront gebruikt en op de andere radio gezet. Want daar had ik de aux modificatie al aan uitgevoerd.
Op een later moment ga ik met de radio en obc naar Jurjen in Den Helder om de flex cable te laten vernieuwen. Dan heb ik geen last meer van dode pixels.
En een totaalplaatje. Ik ben er blij mee

Moet zeggen het geluid klinkt gewoon goed voldoende power.


De auto gwassen:
e36

Ook heb ik een naambord gemaakt voor op meetings. Dan ben je makkelijker te herkennen.
