Pagina 2 van 15

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 13:02
door h3b
Voor die 3FF0 error zijn er kennelijk 2 mogelijkheden:
1. Defect MAF; Zie LINK - X3 E83 Mass air flow sensor fault? 3FF0 P3263
2. Inlaattraject vervuild; Zie LINK - 2004 E60 530D Air mass flow fault 3ff0.

Ik zou beginnen met het reinigen van je inlaat aangezien dat in principe alleen tijd kost. Als dat het niet oplost zou ik alsnog de MAF vervangen.

Suc6.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 13:10
door Vintiem
De tegendruk kan je prima meten met Ista D. Mag bij stationair max 30 zijn dacht ik en bij volgas max 150 tegendruk. Bij een net hersteld roetfilter zal dit ergens rond de 5 zitten. Dit zijn waarden die ik destijds zelf heb gezien bij mijn 535d

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 19:55
door frazz
tom_il schreef:Heb je de LMM al eens uitgetrokken ?

Heb je de EGR gereinigd samen met inlaatcollector ? Is nooit slecht om dit te doen.
Ik neem aan dat je wervelkleppen reeds verwijderd zijn. Zoniet doe je dit best in één keer.

EGR en inlaatcollector nog niet gereinigd, krijg de rechter onder bout niet los.
Ik weet niet waar of wat de inlaat collector is, maar zal dat even opzoeken

Wervelkleppen (ook bekend als swirlflaps), zijn deze nog aanwezig bij een LCI 2009 E60?

Bedankt voor de adviezen, wordt gewaardeerd.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 19:58
door frazz
h3b schreef:Voor die 3FF0 error zijn er kennelijk 2 mogelijkheden:
1. Defect MAF; Zie LINK - X3 E83 Mass air flow sensor fault? 3FF0 P3263
2. Inlaattraject vervuild; Zie LINK - 2004 E60 530D Air mass flow fault 3ff0.

Ik zou beginnen met het reinigen van je inlaat aangezien dat in principe alleen tijd kost. Als dat het niet oplost zou ik alsnog de MAF vervangen.

Suc6.

Top!
Dit is advies waar ik waarde aan hecht, ik ben niet vies van klussen en geduld heb ik ook genoeg.
Ik zaal de EGR, Inlaatcollector en inlaat reinigen.
Ik las ergens dat je dat ook kan doen met remmenreiniger, klopt dit ook?
Wil mythen graag voor zijn als ze meer kwaad doen dan goed.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 20:01
door frazz
Vintiem schreef:De tegendruk kan je prima meten met Ista D. Mag bij stationair max 30 zijn dacht ik en bij volgas max 150 tegendruk. Bij een net hersteld roetfilter zal dit ergens rond de 5 zitten. Dit zijn waarden die ik destijds zelf heb gezien bij mijn 535d
Top!
Ista D heb ik, alleen krijg ik de melding:

"The connection to one of the required databases could not be established. Please check DSS #00046632EN for further trouble shooting."

bij het starten, heeft denk ik te maken met de database bestanden die in sqlite vorm meekomen.
Ben ik nog aan het onderzoeken.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 20:50
door tom_il
frazz schreef:
tom_il schreef:Heb je de LMM al eens uitgetrokken ?

Heb je de EGR gereinigd samen met inlaatcollector ? Is nooit slecht om dit te doen.
Ik neem aan dat je wervelkleppen reeds verwijderd zijn. Zoniet doe je dit best in één keer.

EGR en inlaatcollector nog niet gereinigd, krijg de rechter onder bout niet los.
Ik weet niet waar of wat de inlaat collector is, maar zal dat even opzoeken

Wervelkleppen (ook bekend als swirlflaps), zijn deze nog aanwezig bij een LCI 2009 E60?

Bedankt voor de adviezen, wordt gewaardeerd.
De 530d heeft ze, de 525d lci niet.

Gewoon de LMM eens uitrekken en voelen of dit een verschil geeft.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 21:08
door frazz
tom_il schreef: Gewoon de LMM eens uitrekken en voelen of dit een verschil geeft.
De sensor bedoel je?

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 21:13
door tom_il
Yep, de stekker uit trekken.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 21:22
door h3b
frazz schreef:Ik las ergens dat je dat ook kan doen met remmenreiniger, klopt dit ook?
Wil mythen graag voor zijn als ze meer kwaad doen dan goed.
Denk wel dat je meerdere spuitbussen nodig hebt, maar dat werkt wel. Alternatief zou je de spullen ook kunnen inweken met diesel brandstof. Maar dit kost tjjd.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 21:33
door frazz
tom_il schreef:Yep, de stekker uit trekken.
Ga ik doen. Was net al in het donker aan het zoeken, maar motor deksel zit er natuurlijk overheen, nu een beetje laat.

Inweken is lastig als je de auto veel gebruikt. Waarschijnlijk bedoel je hele nacht laten weken.
Zou kunnen op een zaterdag los halen en dan de nacht laten weken.

ISTA-D draait, het was zoals ik vermoedde, een enkele database bestanden die ontbraken.
Bedankt voor alle tips en adviezen, ga morgen na werk de LMM testen en de waarden proberen uit te lezen met ISTA -D.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 06 mar 2018, 10:35
door frazz
tom_il schreef:Ik neem aan dat je wervelkleppen reeds verwijderd zijn. Zoniet doe je dit best in één keer.

Hey Tm,


De wervelkleppen verwijderen, ik neem aan dat je dan blanking plates nodig heb, en moet er nog iets software matig gebeuren?
Zijn er nog meer voordelen door het verwijderen van de swirlflaps naast het grote gevaar?


Bedankt voor al je tips.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 06 mar 2018, 10:45
door h3b
frazz schreef:Inweken is lastig als je de auto veel gebruikt. Waarschijnlijk bedoel je hele nacht laten weken.
Zou kunnen op een zaterdag los halen en dan de nacht laten weken.
Ja inderdaad, dat bedoel ik.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 06 mar 2018, 11:20
door Quadrantz
frazz schreef:
tom_il schreef:Ik neem aan dat je wervelkleppen reeds verwijderd zijn. Zoniet doe je dit best in één keer.

Hey Tm,


De wervelkleppen verwijderen, ik neem aan dat je dan blanking plates nodig heb, en moet er nog iets software matig gebeuren?
Zijn er nog meer voordelen door het verwijderen van de swirlflaps naast het grote gevaar?


Bedankt voor al je tips.
Ik denk dat het grote gevaar dat ze afbreken al reden genoeg is om ze te verwijderen ;). Tenzij je zin hebt in een motor revisie :+

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 06 mar 2018, 23:03
door frazz
Dat is inderdaad al reden genoeg :P
Was nieuwsgierig naar meer, als dat zo simpel is als wervelkleppen verwijderen en blankingplates aanbrengen, dan doen ik het zelf.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 07 mar 2018, 14:36
door frazz
Ik lees over twee maten, 22 en 33 mm blanking plates en dan heb je kunststof en aluminium?
Ik gok op 33mm voor de E60 530D 2009

Dit ziet er degelijk uit:

https://nl.aliexpress.com/item/cheaper- ... autifyAB=0