BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Hoi Vincent ,
Hartelijk dank voor je uitgebreide verhaal , in Borne hebben wij het inderdaad over het bedrijf dat DPF,s wegschrijft en een tunner is wil niet negatief doen maar heb inderdaad het idee dat hij er niet uitkomt.
Hoor inderdaad veel goeds over Luttenberg ATL een kameraad van mij heeft zijn BMW daar altijd in onderhoud
Omdat ik in Borne een prijs heb afgesproken en vooraf betaald heb wil ik het toch eerst proberen daar op lossen.
Ook schijnt er in Den Ham nog een te zitten.
Ook Fasttech in Haaksbergen hoor ik voor het tunnen etc ook goede berichten over.
De automaten heb natuurlijk onderhoud nodig levenslange levensduur als wat BMW aangeeft is natuurlijk onzin.
Heb ook begrepen dat tussen spoelen en spoelen ook een heel groot verschil zit hoe het gebeurt en waar het gebeurt en met wat voor een olie.
Bedankt voor het adres van ZF geloof er ook in dat als een revisie niet nodig is je daar een eerlijk advies krijgt en zij tal van andere oplossingen kunnen bieden mocht het wel nodig zijn pech gehad dan doen wij dat.
Wordt vervolgd.
Mvg,
Sjoerd
Hartelijk dank voor je uitgebreide verhaal , in Borne hebben wij het inderdaad over het bedrijf dat DPF,s wegschrijft en een tunner is wil niet negatief doen maar heb inderdaad het idee dat hij er niet uitkomt.
Hoor inderdaad veel goeds over Luttenberg ATL een kameraad van mij heeft zijn BMW daar altijd in onderhoud
Omdat ik in Borne een prijs heb afgesproken en vooraf betaald heb wil ik het toch eerst proberen daar op lossen.
Ook schijnt er in Den Ham nog een te zitten.
Ook Fasttech in Haaksbergen hoor ik voor het tunnen etc ook goede berichten over.
De automaten heb natuurlijk onderhoud nodig levenslange levensduur als wat BMW aangeeft is natuurlijk onzin.
Heb ook begrepen dat tussen spoelen en spoelen ook een heel groot verschil zit hoe het gebeurt en waar het gebeurt en met wat voor een olie.
Bedankt voor het adres van ZF geloof er ook in dat als een revisie niet nodig is je daar een eerlijk advies krijgt en zij tal van andere oplossingen kunnen bieden mocht het wel nodig zijn pech gehad dan doen wij dat.
Wordt vervolgd.
Mvg,
Sjoerd
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Inmiddels een update ,
De auto is ruim een week naar ATL luttenberg geweest en volledig aangepakt Automaat schakelt perfect ,, volledig naadloos.
Alle 6 de gloeibougies vervangen incl. relais en turbodrukregelaar de motor is volledig getest met Bosch apparatuur en de drukwaarde van de turbo is goed tussen de 1800 en de 2200 millibar was bij aankomst 1150 millibar systeem volledig luchtdichtgemaakt.
Al met al hebben ze netjes vakwerk geleverd en vind ik dit bedrijf echt een aanrader.
Echter is het turbo probleem nog niet opgelost hij gaat nog steeds vaak in noodloop 70 % van de tijd soms is het na het opnieuw starten weg maar het verdwijnt nooit tijdens het rijden vanzelf.
Begin me er behoorlijk aan te ergeren de turbodrukregelaar is ook preventief weer vervangen volgens ATL moet de tunning eraf en hem origineel schrijven.
Om de noodloop op te lossen , zelf denk ik dat de actuator defect is
Mijn vraag zou zijn wat is nu wijsheid de auto origineel schrijven of de turbo incl toebehoren te vervangen heb er inmiddels bijna € 5000-, aan onderhoud inzitten zou heel wat fijner slapen als de auto rijdt zo als hij behoort te rijden.
Mvg,
Sjoerd
De auto is ruim een week naar ATL luttenberg geweest en volledig aangepakt Automaat schakelt perfect ,, volledig naadloos.
Alle 6 de gloeibougies vervangen incl. relais en turbodrukregelaar de motor is volledig getest met Bosch apparatuur en de drukwaarde van de turbo is goed tussen de 1800 en de 2200 millibar was bij aankomst 1150 millibar systeem volledig luchtdichtgemaakt.
Al met al hebben ze netjes vakwerk geleverd en vind ik dit bedrijf echt een aanrader.
Echter is het turbo probleem nog niet opgelost hij gaat nog steeds vaak in noodloop 70 % van de tijd soms is het na het opnieuw starten weg maar het verdwijnt nooit tijdens het rijden vanzelf.
Begin me er behoorlijk aan te ergeren de turbodrukregelaar is ook preventief weer vervangen volgens ATL moet de tunning eraf en hem origineel schrijven.
Om de noodloop op te lossen , zelf denk ik dat de actuator defect is
Mijn vraag zou zijn wat is nu wijsheid de auto origineel schrijven of de turbo incl toebehoren te vervangen heb er inmiddels bijna € 5000-, aan onderhoud inzitten zou heel wat fijner slapen als de auto rijdt zo als hij behoort te rijden.
Mvg,
Sjoerd
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Door de tuning te verwijderen zal de diagnose apparatuur geen 'vreemde' waarden meer zien maar exact zoals verwacht. Dus gezien de lage kosten daarvan zou ik er voor kiezen om dat als eerste te doen zodat je een goed ijkpunt hebt om verder te gaan met het onderzoek. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je tuning niet goed is waardoor die in de noodloop gaat en dat heb je dan meteen uitgesloten.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Bedankt ,, Dan gaan wij dat doen lijkt mij ook de beste optie ,, wel was voor de tuning het noodloop verhaal al aanwezig maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij al getuned was door een vorige eigenaar.
Ook gaf ATL aan dat hij extreem getuned is ze zeiden dat als hij eens niet in noodloop liep hij echt extreem accelereert wat mij voor een auto van deze generatie en met 420 dkm op de klok niet gezond lijkt.
Mvg,
Sjoerd
Ook gaf ATL aan dat hij extreem getuned is ze zeiden dat als hij eens niet in noodloop liep hij echt extreem accelereert wat mij voor een auto van deze generatie en met 420 dkm op de klok niet gezond lijkt.
Mvg,
Sjoerd
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
UPDATE storing nog niet opgelost .
Gisteren de Turbo laten demonteren en inspecteren op spelling etc. deze bleek volgens de garagist 100% in orde alles ruim binnen de marges geen zichtbare schade.
Hij gaf aan deze zo met garantie te durven verkopen.
Hij gaf aan dat het haast wel zeker de actuator zou moeten zijn.
Echter is deze 2 tot 3 keer vervangen door een andere garage aldus zeggen dit waren wel ruil exemplaren van een goedwerkende turbo.
Nu is mijn vraag is het verstandig mijn actuator op te sturen naar bijvoorbeeld AC tronics en te laten testen en hoe zeker weet ik of ik daar blindelings op kan vertrouwen een oorzaak uit te sluiten.
En is een turbo controle een bevestiging dat als hij er perfect uitziet je dit ook als oorzaak uit kunt sluiten.
Mvg,
Sjoerd
Gisteren de Turbo laten demonteren en inspecteren op spelling etc. deze bleek volgens de garagist 100% in orde alles ruim binnen de marges geen zichtbare schade.
Hij gaf aan deze zo met garantie te durven verkopen.
Hij gaf aan dat het haast wel zeker de actuator zou moeten zijn.
Echter is deze 2 tot 3 keer vervangen door een andere garage aldus zeggen dit waren wel ruil exemplaren van een goedwerkende turbo.
Nu is mijn vraag is het verstandig mijn actuator op te sturen naar bijvoorbeeld AC tronics en te laten testen en hoe zeker weet ik of ik daar blindelings op kan vertrouwen een oorzaak uit te sluiten.
En is een turbo controle een bevestiging dat als hij er perfect uitziet je dit ook als oorzaak uit kunt sluiten.
Mvg,
Sjoerd
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Heb je nu al de tuning laten verwijderen ? Mij lijkt het een probleem van slechte tuning.
Actuator problemen zie je als je hem uitleest.
Actuator problemen zie je als je hem uitleest.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
De tuner uit Borne , geeft aan dat het niet aan de tuning kan liggen omdat het probleem voor de tuning er al was en hij origineel binnenkwam. en dat hij BMW Broekhuis als klant heeft de dealer van het oosten voor tuningsopdrachten.
Toevallig heb ik Donderdag een afspraak met hem omdat de CCC het ook heeft begeven wat hopelijk meevalt.
Zijn oplossing : turbo incl bijgeleverde actuator vervangen oplossing van het probleem. ( daar zit mijn twijfel turbo is nageken)
Zal het hem kritisch voorleggen , wat we met de tuning kunnen doen.
Bedankt voor het antwoord ! mvg Sjoerd
Toevallig heb ik Donderdag een afspraak met hem omdat de CCC het ook heeft begeven wat hopelijk meevalt.
Zijn oplossing : turbo incl bijgeleverde actuator vervangen oplossing van het probleem. ( daar zit mijn twijfel turbo is nageken)
Zal het hem kritisch voorleggen , wat we met de tuning kunnen doen.
Bedankt voor het antwoord ! mvg Sjoerd
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Waarom probeer je het niet zonder tuning, is een heel stuk goedkoper dan die turbo vernieuwen, uiteindelijk had je toch ook problemen in het inlaat circuit.
In noodloop gaan is iets wat relatief frequent voorkomt bij slechte tuning.
Als ik terug lees is ook melding van tuning door een garagist, probeer dit dan gewoon ?. Je kan hem daarna terug correct laten tunen.
Waarom dat de tuner een auto die niet goed loopt tuned is mij ook een raadsel, hij gaat daar niet ineens goed door lopen, integendeel. Tuning is nooit een oplossing voor een probleem.
In noodloop gaan is iets wat relatief frequent voorkomt bij slechte tuning.
Als ik terug lees is ook melding van tuning door een garagist, probeer dit dan gewoon ?. Je kan hem daarna terug correct laten tunen.
Waarom dat de tuner een auto die niet goed loopt tuned is mij ook een raadsel, hij gaat daar niet ineens goed door lopen, integendeel. Tuning is nooit een oplossing voor een probleem.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Klopt van mij mag de tuning er ook af ben ook bang voor schade want als de turbo af en toe werkt trekt hij abnormaal snel dit bevestigde zelfs de BMW specialist die zelf nog nooit in zo,n snelle 530D hadden gereden.
Donderdag heb ik een afspraak bij de tuner voor de uitgevallen CCC ( blijft zichzelf opstarten en zoemend geluid in de kofferbak )
Zal hem gelijk vragen de tuning terug te zetten , alleen is mijn vertrouwen in dit bedrijf wel iets weg , wat ik mag verwachten van origineel schrijven blijft een kwestie van vertrouwen , de BMW specialist wil het ook doen echter kost dit € 800-,
De tuning kreeg ik er gratis bij was mij wel netjes gevraagd of ik het wou de reden dat ik er kwam was verwijderen roetfilter uit programmeren en EGR wegschrijven.
Later na het aanhouden van het probleem bleek bij de BMW specialist dat de inlaat niet lucht dicht was en de druk 1100 bar i.p.v tussen de nominale 1800-2200 bar zij gaven ook de mogelijkheid dat het aanhouden van het probleem nu met teveel druk te maken kan hebben.
Donderdag heb ik een afspraak bij de tuner voor de uitgevallen CCC ( blijft zichzelf opstarten en zoemend geluid in de kofferbak )
Zal hem gelijk vragen de tuning terug te zetten , alleen is mijn vertrouwen in dit bedrijf wel iets weg , wat ik mag verwachten van origineel schrijven blijft een kwestie van vertrouwen , de BMW specialist wil het ook doen echter kost dit € 800-,
De tuning kreeg ik er gratis bij was mij wel netjes gevraagd of ik het wou de reden dat ik er kwam was verwijderen roetfilter uit programmeren en EGR wegschrijven.
Later na het aanhouden van het probleem bleek bij de BMW specialist dat de inlaat niet lucht dicht was en de druk 1100 bar i.p.v tussen de nominale 1800-2200 bar zij gaven ook de mogelijkheid dat het aanhouden van het probleem nu met teveel druk te maken kan hebben.
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Overigens heb ik vandaag 80 km met de auto gereden drie keer een tijd stil gestaan en de hele dag heeft de turbo gewerkt wel komt hij er laat in alsof hij eerst druk op moet bouwen en iets een ratelend geluid boven de 3500 toeren gaat hij volop ! en klinkt hij gezond.
De turbo is gister uit elkaar geweest voor inspectie , gisterenavond werkte hij eerst niet later wel en vandaag de hele dag benieuwd hoe het nu verder gaat misschien was het simpelweg roet aanslag in de turbo.
De turbo is gister uit elkaar geweest voor inspectie , gisterenavond werkte hij eerst niet later wel en vandaag de hele dag benieuwd hoe het nu verder gaat misschien was het simpelweg roet aanslag in de turbo.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Wellicht is de tuning over de marges heen gegaan van wat de bak/auto aan kan? Als ze aangeven nog nooit zo'n snelle 530D te hebben gereden. Er zijn genoeg 530D's getuned, die van mij ook al dik 2jr zonder problemen maar ze zijn wel binnen de marges gebleven...
Succes ermee iig!
Succes ermee iig!
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Als hij in noodloop gaat, heeft dat een reden. 1 sensor loopt blijkbaar buiten de bandbreedte en genereert een foutmelding waardoor de noodloop wordt geactiveerd. Als de turbo, de wastegate en alle hardware verder in orde is zit 't dus mogelijk in die aansturing van de wastegate. Die is van vele sensoren afhankelijk. Je zou eigenlijk de betrokken sensoren moeten logen bij een run waar de fout optreed. Dan kun je met de data gaan puzzelen hoe dat kan.
Dat verklaar ook waarom het steeds de eerste 7 seconden na de start goed gaat. Als ik me niet vergis draait alles dan nog 'open loop' op een in de ECU ingebakken look-up table. De motor draait dan even fail-safe (te rijk) totdat alle sensoren worden ingelezen waarna het mengsel op basis van de betrokken sensoren wordt geregeld. Dan gaat het bij jou fout, vandaar dat ik het in 1 van de sensoren zou zoeken.
Het zou zomaar kunnen dat die temperatuursensor in het uitlaattraject de boosdoener is. Als die een te hoge temperatuur geeft schakelt de motor op noodloop om verdere opwarming en schade te voorkomen. Dan kan het zijn dat er daadwerkelijk een te hoge temperatuur ontstaat, dan moet je daar de oorzaak van achterhalen. Of het kan dat de sensor niet meer lekker is waardoor de noodloop wordt aangesproken.
Het blijft een hele lastige noot om te kraken. Succes!
Dat verklaar ook waarom het steeds de eerste 7 seconden na de start goed gaat. Als ik me niet vergis draait alles dan nog 'open loop' op een in de ECU ingebakken look-up table. De motor draait dan even fail-safe (te rijk) totdat alle sensoren worden ingelezen waarna het mengsel op basis van de betrokken sensoren wordt geregeld. Dan gaat het bij jou fout, vandaar dat ik het in 1 van de sensoren zou zoeken.
Het zou zomaar kunnen dat die temperatuursensor in het uitlaattraject de boosdoener is. Als die een te hoge temperatuur geeft schakelt de motor op noodloop om verdere opwarming en schade te voorkomen. Dan kan het zijn dat er daadwerkelijk een te hoge temperatuur ontstaat, dan moet je daar de oorzaak van achterhalen. Of het kan dat de sensor niet meer lekker is waardoor de noodloop wordt aangesproken.
Het blijft een hele lastige noot om te kraken. Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
HJ2 , Hartelijk dank voor je antwoord erg nuttig ga er mee bezig ondertussen ook nogmaals de acurator vervangen echter werkt dit ook niet.
Had dit bericht nog niet gezien , wordt vervolgd !!
Mvg,
Sjoerd
Had dit bericht nog niet gezien , wordt vervolgd !!
Mvg,
Sjoerd
-
Bmw530d2005
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Update , zo goed als zeker zijn we eruit !!
Het is het stangetje tussen de Actuator en de turbo die een te korte slag maakt waardoor de turbo muurvast staat mocht hij niet kunnen bewegen.
Als je de auto uitzet schijnt de electronica als deze onderdelen meerdere keren te bewegen zodat het niet vast gaat zitten.
Vandaar dat hij het soms na het starten een aantal seconden goed deed.
Van de week de Actuator juist monteren in de goede stand zodat het probleem verholpen zou moeten zijn.
Het probleem is vanavond geconstateerd door een eerste klas monteur die hem met BMW software heeft uitgelezen.
Mocht het definitief verholpen zijn laat ik het uiteraard weten.
Bedankt voor de hulp ! en reacties.
Mvg,
Sjoerd Langenbach
Het is het stangetje tussen de Actuator en de turbo die een te korte slag maakt waardoor de turbo muurvast staat mocht hij niet kunnen bewegen.
Als je de auto uitzet schijnt de electronica als deze onderdelen meerdere keren te bewegen zodat het niet vast gaat zitten.
Vandaar dat hij het soms na het starten een aantal seconden goed deed.
Van de week de Actuator juist monteren in de goede stand zodat het probleem verholpen zou moeten zijn.
Het probleem is vanavond geconstateerd door een eerste klas monteur die hem met BMW software heeft uitgelezen.
Mocht het definitief verholpen zijn laat ik het uiteraard weten.
Bedankt voor de hulp ! en reacties.
Mvg,
Sjoerd Langenbach
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Ik doe er af en toe preventief olie op het stangetje en met de hand bewegen. Heeft je turbo VNT? variabele schoepen? die zaten bij mn vorige auto vast

