E92 325iA High Executive... Laatste loodjes...
Re: E92 325iA High Executive
Geweldig Joop, een hele mooie opvolger en een echte blikvanger op de weg. Heel en veel veilige kilometers toegewenst (h)
Re: E92 325iA High Executive
Prachtige wagen Joop! Ik wens je dr heel veel plezier mee, maar dat zal wel lukken. Het is een schitterend exemplaar!!
Re: E92 325iA High Executive
topper hor 
hoe zit hoe qua performance en rijgedrag als je het moet vergelijken met je vorige coupe?

hoe zit hoe qua performance en rijgedrag als je het moet vergelijken met je vorige coupe?
- Dutch Delight
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:04
- Locatie: Vlakbij het Strand
Re: E92 325iA High Executive
Mooi exemplaar zeg congrats 


1st Best of Show / BMW Experience 2008
2nd Best of Show / Duitse Autosport Festival 2008
1st Best of Wheels / BMW Experience 2007
2nd Best of Interior / Beemerteam 2007
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: E92 325iA High Executive
Errug mooie wagen Joop!
Ben er best jaloers op...
Nu nog ff je onderschrift aanpassen he?
Welke komt er nu als laatste?
Ben er best jaloers op...
Nu nog ff je onderschrift aanpassen he?
Welke komt er nu als laatste?

Re: E92 325iA High Executive
Heb er in een week tijd al bijna 1200km opzitten en ben eigenlijk al zo als aan de auto gewend.
Enige punten die nog niet echt super zijn:
- Positie CC is inmiddels eigenlijk al wel automatisch te pakken en bedienen, maar hadden voor mij toch gewoon op het stuur mogen blijven zitten
- de grootte en aan de vertekening van de spiegels ben ik inmiddels ook al wel gewend; maar ten opzichte van de rechthoekige E46 coupe spiegels toch een heel verschil
- ruitenwissers doen bij regenachtig weer boven de 160/170km/h hun werk erg slecht heb ik vanmiddag ervaren. Het beste is om ze uit te schakelen en over de 200km/h te gaan rijden.
; ga daar iig nog even kijken wat er nog te verbeteren valt. De ruitenwissers op de E46 coupe bleven zelf bij snelheden boven de 200 hun werk grandioos doen.
- plaatsing van de ruitbediening had voor mij ook op de tunnel mogen blijven, maar de positie is ten opzichte van de E90/E91 sedan/touring wel beter, hoef niet krampachtig te bewegen om ze te bedienen.
De grootste verandering is de versnellingsbak. Voorheen altijd handbak gereden, maar de Steptronic-bak begin ik al goed te waarderen. Lekker rustig warmrijden in D, wanneer warm: pookje naar links en zelf schakelen. Afgelopen week 's avonds al wat dijkwegen (van Arnhem naar Leerdam en weer terug naar Rhenen/Ede) gepakt; in de sequentiële stand is het nog meer dan dikke prima om sportief rijden met een automaat.
Vanmiddag eigenlijk eender over een dikke 270km sturen, na een stukje autobahn (ook zelfschakelend) kom je vlot naar de 230-240 op de teller, in 5 (6 is een echte 'overdrive'), de binnenwegen van de achterhoek en twente opgezocht richting de Veluwe, daar ook de schakeling weer in eigen hand genomen, dat rijdt eigenlijk super.
Ik denk dat ik wel een goede keuze gemaakt hebt als het om de bak aangaat. Enige nadeel daarvan is wel dat ie meer verbruikt dan de handbak, maar dat kan wellicht nog wel veranderen. Ik rij er op dit moment nog wat enthousiaster mee rond (en wellicht zal dat ook wel zo blijven...
).
Verbeteringen? Dat is een goeie...:
- voelt solider aan, wat vooral tijdens het rijden merkbaar is. Neemt daarentegen wel wat emotie weg.
- deurconstructie is degelijker dan die van de E46 bij het dichtgooien van het portier.
- Xenon met adaptieve bochtverlichting is werkelijk super en werkt gewoon als het hoort te werken; verlichting in de gefacelifte E46 was ver onder BMW-niveau.
- Sportstoelen zitten ook grandioos, ook meervoudig elektrisch instelbaar, dus goed zitten is geen probleem. Hele verbetering met de standaard zetels uit de E46.
- Achteraf aangebracht leder is vele malen beter aangebracht dan het leder af fabriek. Ben daar heel blij mee, staat er gewoon strakker op (daarnaast is de kwaliteit van het Porsche leder ook beter dan de af fabriek soorten van BMW, tenzij je voor de Individual opties gaat).
- fatsoenlijke olietemperatuurmeter i.p.v. een watertemperatuurmeter: nu weet je ten minste wanneer je op het gas kan.
- boordcomputergegevens ook op display radio zichtbaar (bij uitvoering zonder I-drive + Nav. pro).
- sfeertje in het donker in de cockpit met naast de oranje 'watervalverlichting' deze ook in de portieren doorgezet; erg subtiel en fraai
Enige punten die nog niet echt super zijn:
- Positie CC is inmiddels eigenlijk al wel automatisch te pakken en bedienen, maar hadden voor mij toch gewoon op het stuur mogen blijven zitten
- de grootte en aan de vertekening van de spiegels ben ik inmiddels ook al wel gewend; maar ten opzichte van de rechthoekige E46 coupe spiegels toch een heel verschil
- ruitenwissers doen bij regenachtig weer boven de 160/170km/h hun werk erg slecht heb ik vanmiddag ervaren. Het beste is om ze uit te schakelen en over de 200km/h te gaan rijden.

- plaatsing van de ruitbediening had voor mij ook op de tunnel mogen blijven, maar de positie is ten opzichte van de E90/E91 sedan/touring wel beter, hoef niet krampachtig te bewegen om ze te bedienen.
De grootste verandering is de versnellingsbak. Voorheen altijd handbak gereden, maar de Steptronic-bak begin ik al goed te waarderen. Lekker rustig warmrijden in D, wanneer warm: pookje naar links en zelf schakelen. Afgelopen week 's avonds al wat dijkwegen (van Arnhem naar Leerdam en weer terug naar Rhenen/Ede) gepakt; in de sequentiële stand is het nog meer dan dikke prima om sportief rijden met een automaat.
Vanmiddag eigenlijk eender over een dikke 270km sturen, na een stukje autobahn (ook zelfschakelend) kom je vlot naar de 230-240 op de teller, in 5 (6 is een echte 'overdrive'), de binnenwegen van de achterhoek en twente opgezocht richting de Veluwe, daar ook de schakeling weer in eigen hand genomen, dat rijdt eigenlijk super.
Ik denk dat ik wel een goede keuze gemaakt hebt als het om de bak aangaat. Enige nadeel daarvan is wel dat ie meer verbruikt dan de handbak, maar dat kan wellicht nog wel veranderen. Ik rij er op dit moment nog wat enthousiaster mee rond (en wellicht zal dat ook wel zo blijven...

Verbeteringen? Dat is een goeie...:
- voelt solider aan, wat vooral tijdens het rijden merkbaar is. Neemt daarentegen wel wat emotie weg.
- deurconstructie is degelijker dan die van de E46 bij het dichtgooien van het portier.
- Xenon met adaptieve bochtverlichting is werkelijk super en werkt gewoon als het hoort te werken; verlichting in de gefacelifte E46 was ver onder BMW-niveau.
- Sportstoelen zitten ook grandioos, ook meervoudig elektrisch instelbaar, dus goed zitten is geen probleem. Hele verbetering met de standaard zetels uit de E46.
- Achteraf aangebracht leder is vele malen beter aangebracht dan het leder af fabriek. Ben daar heel blij mee, staat er gewoon strakker op (daarnaast is de kwaliteit van het Porsche leder ook beter dan de af fabriek soorten van BMW, tenzij je voor de Individual opties gaat).
- fatsoenlijke olietemperatuurmeter i.p.v. een watertemperatuurmeter: nu weet je ten minste wanneer je op het gas kan.
- boordcomputergegevens ook op display radio zichtbaar (bij uitvoering zonder I-drive + Nav. pro).
- sfeertje in het donker in de cockpit met naast de oranje 'watervalverlichting' deze ook in de portieren doorgezet; erg subtiel en fraai
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: E92 325iA High Executive
Wat betreft performance t.o.v. de vorige auto:
Koppel is van 210Nm naar 250Nm gegaan. Is zeker voelbaar, maar geen gigantische stap. Qua vermogen van 170PK naar 218PK.
Door de kortere slag, maakt het 2,5L wel veel gretiger toeren dan de 320ci; voor de rijbeleving en beleving van snelheid zeker een pluspunt.
Het rijden t.o.v. de vorige:
Net als bij de A5 is het rijden in de nieuwere auto's toch wel wat afstandelijker dan in de E46. De bouwkwaliteit van zowel de A5 als de 3er liggen op zo'n niveau hoger dan de E46, dat het rijgevoel wel wat weggefilterd wordt. Tijdens de rit ook wat langweggetjes gepakt; moet zeggen dat ie daar vlot en vloeiend door de korte en lange bochten ging zonder enige nerveusiteit of oplichten van het DSC+. De RFT banden vond ik overigens ook niet overdreven hard aanvoelen, wat soms ook nog wel eens als nadeel wordt genoemd; maar dit kan wellicht zijn omdat ik de RFT banden i.c.m. de 18" velgen ook al onder de E46 heb gehad. Moet wel zeggen dat deze banden wel een tandje minder grip hebben dan de normale PS2's van Michelin die ik er voor onder had.
Koppel is van 210Nm naar 250Nm gegaan. Is zeker voelbaar, maar geen gigantische stap. Qua vermogen van 170PK naar 218PK.
Door de kortere slag, maakt het 2,5L wel veel gretiger toeren dan de 320ci; voor de rijbeleving en beleving van snelheid zeker een pluspunt.
Het rijden t.o.v. de vorige:
Net als bij de A5 is het rijden in de nieuwere auto's toch wel wat afstandelijker dan in de E46. De bouwkwaliteit van zowel de A5 als de 3er liggen op zo'n niveau hoger dan de E46, dat het rijgevoel wel wat weggefilterd wordt. Tijdens de rit ook wat langweggetjes gepakt; moet zeggen dat ie daar vlot en vloeiend door de korte en lange bochten ging zonder enige nerveusiteit of oplichten van het DSC+. De RFT banden vond ik overigens ook niet overdreven hard aanvoelen, wat soms ook nog wel eens als nadeel wordt genoemd; maar dit kan wellicht zijn omdat ik de RFT banden i.c.m. de 18" velgen ook al onder de E46 heb gehad. Moet wel zeggen dat deze banden wel een tandje minder grip hebben dan de normale PS2's van Michelin die ik er voor onder had.
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Re: E92 325iA High Executive
gave foto's van een errrrg mooie coupé Joop!
mooie kleurencombi's :~ Grappig ook dat je al je bimmers op dezelfde lokatie op de foto zet
Veel rijplezier ermee!


_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
Re: E92 325iA High Executive
Mooi verhaal Joop. Leuk om de verschillen te lezen.
Veel plezier ermee. Het is echt een prachtwagen :~
Veel plezier ermee. Het is echt een prachtwagen :~
Re: E92 325iA High Executive
Mooi om te lezen joop, hoop hem snel eens te zien.
Olietemp meter is een goede zaak imo, en je moet je onderschrift even aanpassen met name die laatste foto
Olietemp meter is een goede zaak imo, en je moet je onderschrift even aanpassen met name die laatste foto

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: E92 325iA High Executive
Nice review Joop!
Zit watertandent te lezen....
Ennuh, emotie minder als bij de E46?
Wellicht dat je iets aan het onderstel moet laten wijzigen. (of gewoon niet zeuren
)
Zit watertandent te lezen....
Ennuh, emotie minder als bij de E46?
Wellicht dat je iets aan het onderstel moet laten wijzigen. (of gewoon niet zeuren

Re: E92 325iA High Executive
...ik schroef de boel wel iets losser...bjornc schreef:Nice review Joop!
Zit watertandent te lezen....
Ennuh, emotie minder als bij de E46?
Wellicht dat je iets aan het onderstel moet laten wijzigen. (of gewoon niet zeuren)

...maar wat ik wil zeggen is dat je gevoel van pure snelheid wel veel verder te zoeken is. Dat had ik ook al met de E90 M3, maar in de huis-tuin-en-keuken E92 is dit nog steeds het geval. De auto komt zo handelbaar over, dat je nooit en te nimmer bang van het apparaat wordt. Oude auto's wilden je nog wel eens op een hele bijzondere manier verrassen door op de gekste momenten een stapje opzij te doen bijvoorbeeld; dat had de E46 al bijna niet, deze lijkt nog minder daarin zijn/haar best te doen.
In een rijverslag van de E90 M3 heb ik destijds iets geschreven met de strekking: "dat je zelfs je oma met dat apparaat kunt wegsturen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze het ding als een klein pakketje teruggeeft".
Wil je nog echt puur rijplezier en een echte stuurauto hebben, moet je toch een 130i M-Sport kopen...
BMW - Maßstab für Fahrspaß
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: E92 325iA High Executive
Hmmm, waarom heb jij er dan geen gekocht?Joop schreef:Wil je nog echt puur rijplezier en een echte stuurauto hebben, moet je toch een 130i M-Sport kopen...

Dus jij kan nu altijd met ESP uit rijden om het een beetje spannend te houden?
Re: E92 325iA High Executive
Ok, interessant verhaal, Joop. Dus de nieuwe BMW's beginnen een beetje meer slapjes te worden. Jammer. 
