Re: 100 AH batterij geplaatst
Geplaatst: 03 jun 2016, 12:15
Dit maakt het misschien wat duidelijker.
Meet maar eens de accuspanning tijdens het starten. Afhankelijk van hoe zwaar je startmotor er aan moet trekken zakt deze verder in. Een 12V accu loopt tijdens het starten zomaar terug naar iets van 9-10V. Dat is dan je klemspanning.
Een accu met een hogere startcapaciteit zakt minder ver in voltage dan eentje met een lage capaciteit.
Als de weerstand in de startmotor gelijk zou blijven voor het gemak dan is het opgenomen vermogen door de startmotor bij een hogere startcapaciteit/klemspanning dus ook hoger.
V * I = P
9V x 100A = 900W
11V x 100A = 1100W
Nu snijdt het mes wel aan 2 kanten.
Wanneer je een accu hebt met een hogere startcapaciteit dan zal de startmotor de motor sneller rondgooien dan wanneer de startcapaciteit lager zou zijn.
Over het algemeen start een motor eerder wanneer deze wat sneller rondgaat. Minder lang starten zorgt ervoor dat het vermogen dat de startmotor in 1 startcyclus opneemt minder is dan wanneer je wat langer moet starten en wordt daarom ook minder warm.
Dat kan er dan weer voor zorgen dat je startmotor langer meegaat.
Ik heb een paar graafmachines en daar ligt een 12.9 liter V6 diesel in. Toevallig hebben we 2 identieke machines waarvan we in 1 machine een set van 2 optima's staan met een gigantisch startvermogen en in de andere 2 grote natte accu's. Die met de optima's start in 2 seconden en die met de natte cellen trekt hem maar net door de compressie heen en zodra hij eenmaal rondgaat duurt het nog een seconde of 5-6 voordat hij aanslaat.
Als je de accu's van machines wisselt dan is het precies omgedraaid dus het verschil zit hem echt in de accu's.
De startmotor van de machine met natte accu's gaat 1 keer per jaar kapot en die met de optima's zit er al 3 jaar in.
Nadat we de andere machine op optima's hebben gezet hebben wij vrijwel nooit meer kapotte startmotors.
Meet maar eens de accuspanning tijdens het starten. Afhankelijk van hoe zwaar je startmotor er aan moet trekken zakt deze verder in. Een 12V accu loopt tijdens het starten zomaar terug naar iets van 9-10V. Dat is dan je klemspanning.
Een accu met een hogere startcapaciteit zakt minder ver in voltage dan eentje met een lage capaciteit.
Als de weerstand in de startmotor gelijk zou blijven voor het gemak dan is het opgenomen vermogen door de startmotor bij een hogere startcapaciteit/klemspanning dus ook hoger.
V * I = P
9V x 100A = 900W
11V x 100A = 1100W
Nu snijdt het mes wel aan 2 kanten.
Wanneer je een accu hebt met een hogere startcapaciteit dan zal de startmotor de motor sneller rondgooien dan wanneer de startcapaciteit lager zou zijn.
Over het algemeen start een motor eerder wanneer deze wat sneller rondgaat. Minder lang starten zorgt ervoor dat het vermogen dat de startmotor in 1 startcyclus opneemt minder is dan wanneer je wat langer moet starten en wordt daarom ook minder warm.
Dat kan er dan weer voor zorgen dat je startmotor langer meegaat.
Ik heb een paar graafmachines en daar ligt een 12.9 liter V6 diesel in. Toevallig hebben we 2 identieke machines waarvan we in 1 machine een set van 2 optima's staan met een gigantisch startvermogen en in de andere 2 grote natte accu's. Die met de optima's start in 2 seconden en die met de natte cellen trekt hem maar net door de compressie heen en zodra hij eenmaal rondgaat duurt het nog een seconde of 5-6 voordat hij aanslaat.
Als je de accu's van machines wisselt dan is het precies omgedraaid dus het verschil zit hem echt in de accu's.
De startmotor van de machine met natte accu's gaat 1 keer per jaar kapot en die met de optima's zit er al 3 jaar in.
Nadat we de andere machine op optima's hebben gezet hebben wij vrijwel nooit meer kapotte startmotors.